Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa windsurfsemestern för nybörjare…

  • Bästa windsurfsemestern för nybörjare…

    Publicerad av earl-grey på 2 juli, 2011 vid 08:32

    Tänkte åka med frun på en vecka windsurfingsemester. Jag har surfat lite och klarar grunderna men har inte surfat så mycket med sele. Vill använda veckan på att bli säker i selen och utvecklas vidare. Frun har aldrig stått på en bräda och gillar inte djupt vatten.

    Så vi söker alltså ett semesterparadis som har något att erbjuda även off-surfing, varmt väder och vatten, jämn vind, långgrunt med bra windsurfingskola och uthyrning, som inte ligger så långt bort att man behöver mer än en vecka.

    Har ni några förslag??

    planing svarade 12 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • raggarn

    Medlem
    2 juli, 2011 vid 08:52

    paradiset ligger närmare än man tror….
    låter som du beskriver Apelviken i Varberg……. 🙂 🙂

  • g_l

    Medlem
    2 juli, 2011 vid 09:06

    Läs i tråden “Rene Egli Center I o II”, så hittar du info om en långgrund plattvattenlagun på Fuerte.

    Naxos har också en långgrund plattvattenlagun som lämpar sig bra för nybörjare.

  • planing

    Medlem
    2 juli, 2011 vid 10:39

    Tycker att du ska satsa på Naxos i Grekland. Du surfar inne i en jättestor lagun där du i princip bottnar överallt. Förutom vindsurfing så är staden är jättetrevlig om man åker med familj.

    Man får väl iofs hoppas att grekerna tar sig i kragen och inte strejkar bort alla potentiella turister. Jag hade förväntat mig att strejkande färjepersonal skulle bli lynchade av det fattiga folket på öarna som lever av turism :crazy:, men tydligen har även färjepersonal strejkat.

    Kolla in denna tråden som jag skrivit:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=75716&highlight=reserapport

  • blabussen

    Medlem
    3 juli, 2011 vid 07:10

    Hagapark på Öland är lätt det bästa nybörjarstället, långgrunt, vindsäkert o plattvatten.. Inget direkt partyställe men fint, lungt o skönt.

  • claes6

    Medlem
    4 juli, 2011 vid 12:38

    Håller med “Planing” – Naxos är ett grymt bra nybörjarställe! Har varit där fyra gånger och haft det toppen varje gång. Förra året i juni och det var väl den sämsta veckan vindmässigt, eftersom de stadiga Meltemi-vindarna vanligtvis kommer igång ordentligt först framåt juli/augusti. Och när du vuxit ur lagunen kan du alltid köra i bukten utan för – Agios Giorgios. Där är det lite choppigare och tuffare. Har en rätt dassig film därifrån på youtube:

    http://www.youtube.com/user/MrClaes6

    I Sverige är Varberg och Haga Park bäst. Klagshamn och Habo Ljung i Skåne är både långgrunt och platt, men då har du inte uthyrning eller boende.

  • earl-grey

    Medlem
    7 juli, 2011 vid 07:42

    Tack för tipsen. Låter som det blir Naxxos. Är inte Grekland väldigt varmt i Augusti? Inte så skoj när det är 40+ och man bara letar skugga hela dagen:confused2:

  • ghiller

    Medlem
    7 juli, 2011 vid 08:33

    Jag har precis kommit hem från naxos. På en vecka hade vi två dagar som man kunde kita på, och en dag som det blåste för vindsurf. Jag har varit där en vecka i Augusti med, och då blåste det också bara två dagar på hela veckan. Så man kan ha en väldig otur med vinden. Den verkar blåsta i princip 7 dagar, med några dagars uppehåll mellan. Jag har lyckats pricka in stiljten två år i rad.

    I Augusti är där otroligt varmt, och kombinationen med det salta vattnet gör det ganska jobbigt tycker jag. Dessutom är där jättemycket folk i juli-augusti. Man måste vara ute i god tid på morgonen för att få sin bräda, och ett passande segel. På flisvos i lagunen så finns det bara ett 10-tal segel i större storlekar, så blåser det dåligt så blir de seglena tagna ganska fort.

  • stefanlindmark

    Medlem
    7 juli, 2011 vid 13:58

    Vi tog en långweekend i maj i Alacati, Turkiet. 4 dagar på plats — 3.5 dagar surf.

    Alacati är en plattvattenvik med en grund strandnära del där man bottnar hundratals meter ut. Det blåste lite mindre nära stranden och mer mitt ute i viken. 1.2 km halvvind över till andra sidan viken, där det går att kliva upp på en sandstrand om man vill. Flera olika hyrcenter.

    Dit kommer vi gärna tillbaka, men kanske framför allt som vår-/höstställe och inte mitt i sydländsk högsemestersäsong.

  • imported_macts

    Medlem
    7 juli, 2011 vid 14:32

    Haga Park-Öland eller Strand Horst i Holland lägger jag min röst på.

  • planing

    Medlem
    7 juli, 2011 vid 15:54
    Earl Grey;661394 wrote:
    Tack för tipsen. Låter som det blir Naxxos. Är inte Grekland väldigt varmt i Augusti? Inte så skoj när det är 40+ och man bara letar skugga hela dagen:confused2:

    Jag tycker inte att det är så farligt varmt på öarna. Det är inte samma sak med 40 grader där som 40 grader inne i Athen. Det blåser ju ofta, även om det inte är vindsurfingvind. Problemet är väl iofs att om det blir riktigt varmt så slutar det blåsa oxå. Jag brukar dock mest hålla mig i solskydd och bara sola nån timme på sen eftermiddag. Förutom när jag surfar då, men då brukar jag använda shorty.

    Men visst, som folk påpekar kan man ha otur med vinden om man bara åker en vecka. Men surfa kan man ju göra ändå, speciellt som nybörjare.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa windsurfsemestern för nybörjare…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.