• Båt-launch

    Publicerad av anonym-anvandare på 30 maj, 2002 vid 12:31

    Är det någon som har ideer på/har testat fram något bra sätt att launch’a en kite från en båt? Dvs. när man inte har tillgång till någon bra strand att starta ifrån, men tillgång till perfekt vatten, stabil vind samt en båt.

    En (obeprövad) teori jag har är att åka ut med kiten till lämlig plats, lägga i kiten med LE i vattnet och låta den driva ut medans man släpper ut linorna. När linorna är sträckta vatten-startar man kiten och hoppar i med brädan.
    Nackdel: Inte kul om kiten börjar “tumla” iväg nedåt vinden när man försöker sträcka linorna eftersom linorna kommer att trassla sig med feta problem som följd.

    En annan idé är att hoppa i vattnet med bom och bräda och låta en medhjälpare på båten hålla i kiten medans båten driver med vinden tills linorna är sträckta. När linorna är sträckta kan medhjälparen skicka upp kiten om det finns tillräckligt med utrymme för detta på båten, annars släppa ner den i plurret så att man kan vattenstarta den.

    Kommer att få göra någon av dessa två (eller en bättre metod som jag inte ens tänkt på) en hel del i sommar eftersom det saknas stränder utan höga träd i närhet av sommarställena. Så med andra ord tänkte jag höra om det fanns några schyssta tips.

    anonym-anvandare svarade 21 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 maj, 2002 vid 12:53

    Tjabbaräng!
    Här i gbg har jag och massa polare gjort det flera gånger, det fungerar utmärkt. Antingen så låter vi draken driva ner med vinden medans man släpper ut linorna, blåser det mycket så får man låta båten driva också annars blir det sådant jäkla tryck i kiten.

    Andra grejen är att ankra båten och låta en andra snubbe hålla kiten medans man simmar iväg med bommen, att låta snubben och draken åka ner downwind är inte så bra då draken blir mkt ohanterlig.

    Good luck och akta fingrarna…
    ///Jillde

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 maj, 2002 vid 18:51

    har du medhjälpare är det inga problem; kite och medhjälpare i båten och du i vattnet.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 maj, 2002 vid 07:36

    Jag har bara haft dåliga upplevelser med launching från båt… höll på att stryka med en vindig dag för 3 år sedan leashen satt i båten jag låg som ett streck efter kiten som gick i circlar. fyfan inte gött alls, sedan gjorde jag inte det fler ggr.Launcha från en kobbe elelr vad som helst men inte från båt…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 juni, 2002 vid 22:04

    Hehehe….precis samma sak hände mig…inte bra alls.
    en kobbe funkar bättre.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 juni, 2002 vid 09:26

    Livsfarligt med kobbar också… Jag var nära på att bli släpad över ett rackarns måsskitigt och hårt skär när jag skulle starta från en kobbe. Vinden kantrade precis när kiten lyft så det blev världens ryck. Som tur är har jag Naish urusla leash, så den tappa taget, annars hade jag fått väldigt ont…. Miltals från närmsta sjukhus i ytterskärgården… Inte trevligt… Båt däremot, nada problems. Polare och kite i båten, hopp i vattnet, lyft o ha kul…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 oktober, 2002 vid 14:40

    Enl. Wipikas instruktionsvideo från 99 så ska man lägga kiten i vattnet och låta den driva nervind tills linorna är sträckta och sedan vattenstarta. Notera att dom rekommenderar detta även om man har tillgång till en stor och öde sandstrand. Det gällde iofs en 2-linors, som har betydligt lägre trasselpotential än en 4-linors.

  • preppie

    Medlem
    14 oktober, 2002 vid 15:05

    Strandstart måste väl ändå vara bättre?

  • petter_w

    Medlem
    14 oktober, 2002 vid 17:44

    Var har du sommarställen?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 oktober, 2002 vid 07:16

    Hej!

    Ett tips till “trångbodda” är att skaffa en Skyte-bom. Detta är en bom där du har linorna upplindade på en rulle. Den föinns i 2,3 och 4-linorsutförande. Tack vare den här bommen kan du starta en kite på mycket små ytor. Det hela går till så här: Du rullar ut ca 5 m lina från bommen och startar sedan kiten på sedvanligt sätt, kiten stiger upp till zenit och flyger där ca 5 m ovan ditt huvud. Denna korta linlängden/låga höjden gör at du lugnt och säkert kan gå ut i vattnet till det ställe där du vill börja surfa. När du kommit lagom långt ut i vattnet släpper du gradvis ut resten av linorna från bommen tills hela linlängden är ute – nu är du klar att dra iväg.
    Jag bor själv trångt till och kör både en Warrior 16,5 och en windtech 11 med denna bom, fungerar utmärkt. Bommen gör även starterna mycket säkrare, både för dig och din omgivning, samt gör att du kan starta stora tub-drakar utan assistans.
    Enda nackdelen med bommen är att den känns som ett mindre rymdskepp (i 3 och 4-linorsutförande) innan du vant dig vid den. En annan nackdel är priset – ca 3200 kr. Personligen tycker jag dock fördelarna väger upp nackdelarna – tack vare denna bom kan jag i stort sett surfa varsomhelst. Båtstart blir en enkel match med denna bom. Andra bommar med denna “rulle-funktion” ‘är Flowbee och Reel-bar, har dock ingen erfareneht av dessa.

    Mikael

  • lelle

    Medlem
    15 oktober, 2002 vid 13:08

    Var finns den bommen att köpa?
    Mvh
    Lelle

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 oktober, 2002 vid 13:56

    Jag köpte min hos axelair.com i Frankrike, jag har sett att den ävenfinns hos spiral.no i Norge. Mer info om bommen finns på http://64.244.109.75/skyte/

    Mikael

  • preppie

    Medlem
    15 oktober, 2002 vid 14:38

    Var kan man köpa bommen?

  • preppie

    Medlem
    15 oktober, 2002 vid 17:04

    Är den tung att hålla upp? Finns det några andra nackdelar, såsom att ev. linorna slits fortare? Hur fungerar själva vinschningen? Sist så undrar jag vilken av de tre storlekarna skall man välja?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 oktober, 2002 vid 23:51

    såg den på watski erstagatan i sthlm förra året…
    /david

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 oktober, 2002 vid 06:41

    Den är inte så tung, tror 2-linors-modellen väger ca 800 gr, som 3- och 4-linors något mer. Bommens bredd går att variera genom att flytta de öglor som linorna går igenom. Jag kör med Q-power-linor på den och har inte märkt av något slitage utöver det vanliga, jag tror dock man får räkna med att på sikt ger den mer slitage på linorna eftersom de löper genom en slags öglor. En nackdel med bommen är attd den (i 3 och 4-linorsutförande) har en massa deta,jer som en vanlig bom inte har, det tar ett tag att vänja sig vid dessa och i början känns bommen som ett mindre rymdskepp. Är man en elitåkare som trickar mycket kommer man tycka att dessa detaljer är ivägen, men för en glad amatör som jag funkar det bra.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.