Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bättre respons

  • Bättre respons

    Publicerad av pelle-surf på 16 april, 2012 vid 19:44

    Funderade på den justerbara briddle infästningen på vingspetsens bakkant. Kiten levereras med infästningen där man har lite långsammare respons, samt mer depower. På den andra infästningen har man snabbare respons samt mindre depower. Brukar ni ändra detta ? Märker man stor skillnad? Detta är på switchblade, men finns väl även på många andra kites.

    pelle-surf svarade 11 år, 10 månader sedan 10 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • lima-ko

    Medlem
    16 april, 2012 vid 20:28

    Ja, det gör skillnad, hur stor skillnad det gör på Switchblade vet jag dock inte, pröva vet ja!

  • roland

    Medlem
    16 april, 2012 vid 21:42

    Hahahah Prova inte!!! Den kommer bli super snabb switchblade e verkligen en snabb kite…..

  • pelle-surf

    Medlem
    17 april, 2012 vid 06:39

    Ironisk ?? Eller. Att kiten får en snabbare respons är väl ingen nackdel, om däremot depowern minskas betydligt så blir man lite tveksam. Jag vet inte om SB är snabb jämfört med andra, men jag kan uppleva att min 12:a känns lite trög, när jag har kört mycket på min 8:a, som är betydligt snabbare pga storleks skillnaden. Tanken var då att “snabba” upp 12.an.

  • t_h_s

    Medlem
    17 april, 2012 vid 07:14

    Kör du vågor Pelle? (Du bor ju äckligt nära bra vågspots ser jag…) I så fall vill man oftast att kiten ska svänga så fort som möjligt. 12an lär du ju iofs inte köra vågor med så ofta 🙂 Om man är mer inne på TT och tricks med kiten “parkerad” så kan det bli enklare om den svänger mindre.
    Vill du ha mer lik känsla mellan storlekarna så kan du ju sätta styrlinorna ytterst på stora kiten och innerst på lilla kiten.

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    17 april, 2012 vid 09:25

    Prova skillnaden är inte enorm körde switchblade innan, kör du 8 an och sedan tar 12 an så hur snabb du än kan få en 12 a så blir den aldrig som 8 an.

  • pelle-surf

    Medlem
    17 april, 2012 vid 20:07
    T_H_S;686296 wrote:
    Kör du vågor Pelle? (Du bor ju äckligt nära bra vågspots ser jag…) I så fall vill man oftast att kiten ska svänga så fort som möjligt. 12an lär du ju iofs inte köra vågor med så ofta 🙂 Om man är mer inne på TT och tricks med kiten “parkerad” så kan det bli enklare om den svänger mindre.
    Vill du ha mer lik känsla mellan storlekarna så kan du ju sätta styrlinorna ytterst på stora kiten och innerst på lilla kiten.

    Har bara kitat sen i somras och är därför inte så avancerad att jag börjat köra vågor än, spotsen du syftar på, är ganska djupa och bygger bra vågor, ström, mm, så det får nog vänta lite än.
    Det låter som att det passar mig bäst att köra på grundinfästningen tillsvidare, men man kan ju alltid testa skillnaden vid tillfälle.

  • tobbelindholm

    Medlem
    17 april, 2012 vid 21:35

    Var inte rädd att prova mellan olika lägen! Du kommer inte bli av med någon stor del av depowern. Har du inte kört så länge kanske du inte märker skilnaden ens,. Prova på och så lär du känna din utrustning bättre och kan börja svara på trådarna här om två veckor om hur de funkar;-)

  • viktor77

    Gäst
    18 april, 2012 vid 23:38

    Klart värt att prova. Någon cm fram/bak/kortare/längre kan göra stor skillnad. Det är högst personligt vad som upplevs som bäst. Allt ifrån bomtryck, stabilitet, respons etc kan påverks. Tror rätt många surfar runt med fabriksinställningar. I vintras provade jag runt med mina kites. Testade olika linlängd, bomlängd, trimmning etc. Lite meckande inför varje session, men helt klart värt det.

  • pelle-surf

    Medlem
    26 juni, 2012 vid 21:50

    Har nu testat att flytta infästningen och det är så som många svarat, ingen jättestor skillnad. Depowern blir aningens mindre och responsen blir aningens snabbare. Då 12:an är väldigt stabil och lite långsam, så fortsätter jag nog att köra på denna inställningen så länge att jag inte riskerar att bli kraftigt överriggad ( pga minskad depower )

  • windyboy

    Medlem
    27 juni, 2012 vid 11:53

    Gör detsamma, Switchblade är officiellt den sämsta kite jag någonsin testat.

  • dadil

    Medlem
    27 juni, 2012 vid 12:12
    Windyboy;691968 wrote:
    Gör detsamma, Switchblade är officiellt den sämsta kite jag någonsin testat.

    bra inlägg från någon med en konkurrerande butik i signaturen, inger stort förtroende.

  • pelle-surf

    Medlem
    27 juni, 2012 vid 13:23
    Windyboy;691968 wrote:
    Gör detsamma, Switchblade är officiellt den sämsta kite jag någonsin testat.

    Vad tråkigt för dig, varför utsätter du dig för något sådant :confused2:

  • lima-ko

    Medlem
    27 juni, 2012 vid 15:30
    dadil;691969 wrote:
    bra inlägg från någon med en konkurrerande butik i signaturen, inger stort förtroende.

    Ja visst gör det, så där agerar en riktigt bra ambassadör, eller kanske inte.

  • windyboy

    Medlem
    29 juni, 2012 vid 10:40
    Lima-ko;691983 wrote:
    Ja visst gör det, så där agerar en riktigt bra ambassadör, eller kanske inte.

    Jag bidrar bara med min personliga åsikt. Testa kiten själv och skriv vad du tycker istället.

  • rambo_johnson

    Medlem
    29 juni, 2012 vid 11:36

    vem fan pallar köra en bridle?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bättre respons

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.