Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing BEE 124/8,5 kg vs MTX/125/6.9 kg (FreeRace)

  • BEE 124/8,5 kg vs MTX/125/6.9 kg (FreeRace)

    Publicerad av anonym-anvandare på 9 januari, 2001 vid 12:32

    En av kommande säsongs mer spännande jämförelser. Ett Diablo 7.7, det rätta
    windområdet, riggswitchning, ……. hmmmm.

    Verkligt kul grepp från Mistral (se tex Surf 1-2/2001, s.16 & sista sidan) fast
    BEE:n kanske är mer förlåtande vilket i sig kompenserar misstag.

    Kommentaren direkt är givetvis det beror på vad man vill segla, men utan att ha
    testat en ny bräda som MTX:en (FreeRace) så har i alla fall jag svårt att bedöma
    det. Tanken bakom MTX:n är riktigt lockande så på pappret ligger MTX,n riktigt
    bra till för nästa säsong.

    Alla synpunkter är välkomna.
    Mvh / Bosse

    anonym-anvandare svarade 23 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    9 januari, 2001 vid 13:46

    Har minsann oxå tummat på den där sistasidan. Även om jag är klart nöjd med min FreeDiamond 70 så skulle jag nog vilja klämma lite mer fart ur den. MTX verkar vara intressant… Mmmmmmmmmmm, MTX som vi säger numera…

    Det enda som oroar mig är hur pass mycket trögare den är att få upp i planing? Min AHD är 70 bred att jämföra med MTX 125 som är 63.3…

    Men mysig är den! Kanske något att korsa Ålands Hav på…

    Surfa På!

  • grinchen

    Medlem
    9 januari, 2001 vid 13:55

    Tillbaka till igår?

    MTX:en är ju 286 cm lång och endast 63 cm bred.
    Hur kan en sådan shape locka?

    Påminner ju om Mistral 290, den vita från typ -96…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 januari, 2001 vid 13:58

    Hej,
    DrMasse, hur tycker du din AHD diamond 70 funkar? Vilka segel använder du och mycket väger du? Funderar på att köpa 70 eller 77. Fördelar nackdelar?
    Mvh/Peter

  • dr-masse

    Medlem
    9 januari, 2001 vid 16:06

    Ah! Underskatta inte kraften av nostalgi… 😉

    (snart står vi där igen med läckra slalombrädor i nävarna och undrar vad tusan de där en-meters pråmarna egentligen var bra för…)

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    9 januari, 2001 vid 16:35

    Hej du!

    Sök efter “Den ultimata kombinationen?” här på konfen, där finns en lång harang om varför det blev en AHD FD 70. Har dock kommit på mig själv om jag inte skulle valt en FD 77 istället för lite tidigare planing och bättre höjd. Hå, hå, ja, ja…

    Finns många andra fina brädor att hålla ögona på, men jag är klart nöjd med AHDn.

    Kort sammanfattning:

    AHD FD 70

    Fördelar:
    + planar tidigt
    + manövrerbar för sin storlek
    + kontroll
    + surfkänsla
    + kul!

    Nackdelar:
    – höjdtagning
    – finns brädor som planar tidigare
    – powerbox? (ibland önskar jag att det var en Tuttle)

    Kör med NP V8 8.5 (en 99a), Diablo 7.2 (00) samt NR 6.2 (00) på kul. Funkar fint! 9.0 är inga problem.

    Om du vill plana lite tidigare och köra lite större fena kan FD 77 mycket väl vara ett bättre val. Lär dessutom komma en liten harang med inlägg här där du får tips om att “tjacka en Formula istället!” vilket kan vara värt en funderare. Jag gjorde inte det och har inte ångrat mig.

    Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 januari, 2001 vid 16:57

    Ja förhoppningsvis kan du testa DrMasse och flera, för jag har faktiskt bestämt
    mig för att köpa en MTX125. Ska kolla i morgon med min vanliga supplier på
    andra sidan Tranebergsbron och får jag tag i en framöver så fixar jag till ett test
    för dom som vill via konf. (Diablo 7.7 måste vara perfekt (se bilden sid. 47 i Surf)).

    Köpa det man bara sett på en annons nåt som inte har testats och som är tvärt
    emot det som gäller idag??

    Efter att ha suttit 9.5 tim i snigel-leasingkö till skidparadiset, hyrt dyrt, upplevt en
    vecka, v.1, med storm och dimma och varit verkligt rädd på 1100meter med
    max. 1- 2 meter sikt TOTALT ensam i storm på kalfjället (hur f-n kan dom
    köra upp en rå-lång släplift i sånt??? dom stängde märkligt nog fort oxå) så har
    jag bestämt mig för att rå-satsa på w-surfing. (Gissa vad den veckan kostade
    totalt?)

    AHD 70 är ju en testvinnare i alla sammanhang och är nog klokaste valet över
    Östersjön men det finns nåt med MTX- konceptet som är intressant, kanske
    farten det visar sig (AHD är bra javisst men hemsidan vem har shapat den eller
    rättare sagt vem har inte shapat den?? http://www.a-h-d.com.

    Kan man verkligen köpa en bräda bara på en märklig obestämbar helt oseriös
    känsla?

    JAVISST.

    Återkommer
    Mvh / Bosse

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 januari, 2001 vid 14:17

    Min MTX:n (125) kommer i Mars + ett 8,5 SimmerRace2001.
    En klart spännande kombination.

    Vill du göra en tidig test i 08 området så skriv ett MTX inlägg på konf. så är det
    bara att testa tex i Björkvik.
    Mvh / Bosse

  • dr-masse

    Medlem
    10 januari, 2001 vid 14:30

    Ahhh! Lockande! Och ingen is verkar det bli i vinter heller… (hoppas, hoppas).

    Det går bra att köpa bräda på annons och efter lite inlägg här på konfen, det var så jag handlade min AHD. 😉

    Ses i Björkvik!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 januari, 2001 vid 14:52

    Satsa hellre på RTX slalom 100 och ett riktigt race segel så du
    får lite fart.
    Varför ska ni segla dom där feta kossorna? dom kan ju knapp svänga och går
    långsamt. Ni nöjesseglare kan ju ändo inte ta höjd och kom inte och säg att
    ni skall köra freeride eller freestyle, lär er först och gippa innan ni snackar om manövrar.
    Satsa på fart istället för ni seglar ändo halvvind och slör till 99%.
    Bara nybörjare seglar under 7 m/s vind.
    Brädor över 58 cm:s bredd borde förbjudas.
    God old days.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 januari, 2001 vid 16:40

    Lite inlägg är väl ett rätt grovt understatment eller hur DrMasse? (och tom
    Surf är sarkastiska över NP-tipp numera)

    I mitt fall som vanligt en eloge till Johan på BS som ger mängder med info och
    som har en ursund attityd till den här sporten. Jag är klart nyfiken på Simmers
    nya Race~8.5 och tror att det + en MTX är en riktig utmaning i alla fall för en
    plask-nisse som jag. Förhandsinfo tyder på att den är riktigt snabb men också
    något förlåtande det senare i jämförelse med tex RTX Slalom. Fast att som
    mistral.com jämföra RTX100 med en Porsche……hmmmmm hoppas inte deras nya
    shaper ligger på den nivån oxå.

    Som sagt det är bara att göra ett MTX-inlägg här på konf. för dom som vill testa MTX + SimmersRace2001~8,5 tidigt i 08:a.
    Mvh/Bosse

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 januari, 2001 vid 19:30

    Håller helt med men 58 det är ju en ren widestyle typ Formula. Näe tacka vet ja min gamla Cobra Race 266, 51,5.
    Det skulle vara verkligen kul att använda tex nya Simmer8.5:an och parallell-testa RTX100 mot Cobran i tex speed. Cobran är väl värd 1 – 1.5kKr och tänk om den skulle dra ifrån Porche-brädan.
    Klart pinsamt.

  • aspen

    Medlem
    11 januari, 2001 vid 07:42

    Är det här början på en Retro-trend?? (Å jag som sålde min gamla F2 slalombräda förra året, jäklar).Har vi fler liknande brädor på ingång??

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 januari, 2001 vid 10:42

    Om du har tillgång till videon PWA World Tour 99 (riktigt bra) spola fram till
    Formula tävlingen på Almanarre, studera. Spola sen mer fram till Race sekvensen
    från Gran Canaria, studera.
    OBS Det finns ingen som helst motsats, Formula är ett verkligt stort lyft för
    windsurfing som helhet men senaste året har väldigt mycket handlat om -110cm-
    brett.
    En nöjesseglare som jag kommer aldrig någonsin att göra en Thommen eller
    RTX/100 rättvisa därför är MTX riktigt smart, en något förlåtande Race-bräda om man vill försöka segla åt det hållet.

    Mistral anger max segel till 8.3 för 125:an och med tanke på våra sommarvindar så blev det ett 8.5 race i mitt fall.
    Det var faktiskt tack vare dom två sekvenserna i PWA99 som gjorde att jag sköt
    från höften och köpte en igår. Det kanske visar sig vara ett stolpskott, vem
    vet, men som sagt de e ju fritt fram och testa för den som vill.
    Bosse

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing BEE 124/8,5 kg vs MTX/125/6.9 kg (FreeRace)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.