Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Begagnatinköp?
-
Begagnatinköp?
Publicerad av booman på 9 mars, 2007 vid 13:19Hej! har fått nys på en bräda från åren runt 99-00.
Här är lite data:F2 Thommen XL på 174 liter som är 280cm lång med en North shore fena på 58cm. (Fenan är i bra skick) (Lagade dingar)
-Seglen är: 1st 6,0 Neilpryde, 1st 7,0 Gaastra F1 (Nytt), 1st. 8,5 Neilpryde spirit (liten skada på luffen)
-Neilpryde mastskydd
-Local spirit bomm (i stort sett ny)
-Neilpryde mastfot och mastförlängare
-Delbar mast Neilpryde 490.Säljaren vet inte vad han ska ta för grejerna och jag vill inte ge nåt direkt ”skambud” heller… (han är kollega med min fru)
Ev säljs det i delar så vad kan man tänka sig för pris endast brädan…?
Riggen…?Tacksam för hjälp med detta…
booman svarade 18 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
Ok! tack för det tipset…
Var in på din surfdagbok, kul, vi är av samma årskull…/Bosse
-
THommen Xl är en föregångare till dagens formulabrädor. Värde ca 1500-2000 beroende på skick skulle jag säga.
Så hela kitet skulle jag kanske betala 4-6000 kr på beroende på skick och ålder på övriga grejer.
-
Mmm… det är nåt åt det hållet jag kan tänka mig, får se hur det ser ut…
Ska ev åka o kika på kitet under söndagen…
Mycket tack för input..Mvh
//Bosse
-
Knatte
Gäst9 mars, 2007 vid 16:12JO, jag tror att priserna skulle kunna ligga där. Men du har inte bättre beteckning på mast och seglerna?
För det är detta som bestämmer hur mycket paketet skall vara värt Gaastra F1 låter som ett gammalt segel , vi pratar nog mitten/slutet av 90-talet där.Så ju bättre beteckning på segel mm. ju bättre svar får du här
-
Om jag inte missminner mig är Gaastra F1 typ 95-96, 97 kom väl Total Flow.
F1 var Bringdals rejssegel med massa cambers. Är säkert bra fart i det i mycket vind. -
Suveränt med så mycket hjälp i frågan, tack så hemskt mycket…
Den enda infon jag har är den ovan, men Gaastraseglet oanvänt (”nytt”) är inköpt från nåt konkurslager el dyl…
Vet förhoppningsvis mer efter söndag…
Men som sagt, mycket tack och ha en skön helg…
//Bosse
-
Det fanns två olika F1. 95:an hade ganska tajt akterlik och hela sju cambers, undras om inte det är nåt slags rekord. Seglet flög fram på kryssen men på slören var det bra att heta Anders Bringdal om man ville ha nån slags kontroll på grejorna. Överlag verkar det som att Anders under sin karriär hade en tendens att offra lite för mycket kontroll till förmån för toppfart, vilket ledde till att han vurpade lite oftare än Dunken.
96:an hette flow F1 (inte att förväxla med Total Flow) och hade färre cambers, lösare akterlik och smalare mastficka. Lattorna är också mer uppåtvinklade. Förmodligen är det betydligt enklare att segla fort på det seglet.
-
Hej!
Jag hade en sån 2001 det var en av dom första formulabrädorna. Lite senare kom en mycket bättre F2 XXL.Rekommenderar inte brädan,kanske om du eller familjen skall lära er att dra rigg ur vattnet.Seglingsmässigt var det nått som inte stämde då den ville ställa sig på högkant!!på halvvind. Förstår inte att din ”vän” har använt mindre än 8.5 på den.Vad skall du använda den till,är du nybörjare…fortsättningsbräda?
Mvh Speedjanne
-
Tack för det Rasmus_W, ska kolla upp det…
SpeedJanne:
Jag är ingen direkt nybörjare utan återfallssurfare och har även jobbat som instruktör, men det var på det ”glada 80-talet”, så med dagens mått mätt är jag väl lite av en nybörjare. Men kunde dra rigg och segla hyfsat på en gammal BIC hard rock 110L bräda i somras så takterna sitter väl i lite i alla fall… (jag väger ca 90kg) Har en BIC Vivace 299 149L -00, och 2st ”Courseracers” från början av 90-talet… så jag tänkte ”uppgradera kossorna”… Har även en son på 12-år som började lite lätt förra året och vill fortsätta, men då kanske det ändå duger med en av ”kossorna” för att ”komma igång”… Sen kan han kanske fortsätta med Vivacen… Rigg och segel har jag från (3.0 Barnrigg) upp till 7.0 NP V8…
I övrigt tänkte jag att brädan jag funderar på skulle ge mig och grabben många timmar på sjön…
Så SpeedJanne, det var tänkvärt det du kom med, tackar så mycket..//Bosse
-
Hej igen!
Har du en Bic 299 149l så behöver du absolut inte denna brädan.Jag vet inte vilka förhållande du seglar i men om du seglar på en sjö så hade jag…behållt dom stora grejorna till dagarna med dåligt med vind och spara pengarna köp en modern bräda typ F2 sx M 105l och en relativ ny rigg på 7m2 för att få njuta av riktig go surf.Mvh Janne
-
Ni har gett mig precis det jag behövde veta!!!
Suveränt, mycket tack and ”may the wind be always on your back” (An Irish blessing)Mvh
//Bosse
Logga in för att svara.