Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Behålla Draget som spot

  • Behålla Draget som spot

    Publicerad av byguy på 28 september, 2010 vid 06:46

    Om vi inte parkerar ordentligt i Draget (utanför vit vägmarkering), tar med oss vårt skräp (speciellt kiterelaterat) blir vi säkert av med spoten. Vi börjar bli så många där att den är hårt belastad. De närboende har börjat bli ordentligt irreterade. Det är hur lätt som helst för dem att stänga av spoten via deras vägförening. (se tråd om Åsa Stenudde).
    Jag vet att det inte är en guldspot, men vid ostliga vindar finns det inte så mycket att välja på. Jag kan inte som Sourra tex välja att inte kita vid ostlig vind, då jag är för gammal och hinner inte.
    Guy

    xshaolin svarade 13 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • pepa

    Medlem
    28 september, 2010 vid 07:23
    byGuy;633279 wrote:
    Jag kan inte som Sourra tex välja att inte kita vid ostlig vind, då jag är för gammal och hinner inte.
    Guy

    Hahaha guld!

    Men jag säger som vanligt, HUR SVÅRT SKA DET VARA!?!?!

  • drakmannen

    Medlem
    28 september, 2010 vid 10:54

    Igår var jag där å kitade för första gången, parkerade där alla andra gjorde det och stod precis brevid dig Guy. Antar att man får stå längs den vägen? Var är den vita vägmarkeringen som du pratar om?

    Tycker för övrigt att det var ett rätt ok spot förutom att det kan bli lite trångt och platsen man launchar på e lite liten.

  • byguy

    Medlem
    28 september, 2010 vid 11:12

    Den vita markeringen är sliten men markerar vägkanten. Man får helt enkelt köra ut i diket, absolut inte stå vid stolpar som hindrar detta eller tex framför deras brevlådor. Som jag stod hade jag yttre hjulet på markeringen (Inte helt godkänt alltså). Det finns bara ett visst antal parkeringar precis vid gräsmattan, sedan får man hitta andra längre bort. Vi måste alla skärpa oss i Draget. Det hjälper ju inte heller att spoten blir reservplats för Björkäng, som tål riktigt många kitare nu på hösten. Jag förstår norrmännen som kom till Draget i söndags, men jag tror inte de kringboende är lika vidsynta om vi blir för många.
    (Lång text, Sorry)

  • organismen

    Medlem
    28 september, 2010 vid 11:54

    Ja Draget var i söndags överbelastat, på gott och ont. Men jag fick faktiskt en positiv kommentar från en boende i området som tyckte det var en fantastisk och spektakulär syn med alla drakar i luften.

    Givetvis skall man parkera ordentligt och det är också självklart att man plockar med sig eventuellt skräp.

    Jag kan förstå irritationen hos de boende i området men undrar över hur de skulle kunna stänga av spoten? Vägen som går förbi är väl inte privat eller enskild?

  • sl0k

    Medlem
    28 september, 2010 vid 19:48

    Idag var det en parkeringsvakt där men jag vet inte exakt vad som sas eftersom jag var ute på vattnet samtidigt. Ingen bil blev bötfälld idag iaf men kanske kommer bli framöver.

    I söndags var det ju sjukt mkt folk där och väldigt många bilar. Är det någon som vet exakt vad de boende är irriterade på? Framkomligheten på vägen? Om det är skräpigt efteråt förstår jag dem verkligen och förstår inte att folk kan med att lämna skräp.

    Men det är ok så länge man parkerar utanför vägmarkeringen?

    Tror inte att vägen är varken privat eller enskild så de har väl ingen möjlighet att spärra av den? Dock kan de be kommunen bötfälla för parkering om det är parkeringsförbud.

  • xshaolin

    Medlem
    28 september, 2010 vid 21:04

    Vi måste såklart alla ta ansvar och sköta oss…som tidigare nämnts här borde det vara självklart.
    MEN jag är också väldigt nyfiken på vad vaktbolaget hade att säga? Någon som talade med de?

  • dak

    Medlem
    29 september, 2010 vid 06:02

    Problemet är att det blåser ost vindar jäääämmmmmmmmmmmmt nu förtiden och då blir det dåligt med plats för alla kite kåta dårar inkl mej själv 🙂

    Fast nu har Nicolai och Martin på Nocomply öppnat kable systemet i Landvetter, detta kanske avlastar draget ngt framöver. Testade igår, var riktigt nice 🙂

  • sourra

    Medlem
    29 september, 2010 vid 07:36

    Det var gött men kallt! Lite mer spänning i kabeln och lite riktning av kickern, sen är det fan Grand Lux!

  • byguy

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 06:59

    Jag har pratat med trafik-kontoret. Det är parkeringsförbud i hela Draget från infart gällande hela området. Närmsta tillåtna parkering är den alldeles innan man svänger in vid skylten till Draget. Den ligger 750 meter från stranden.
    Dragetboende har varit på trafik-kontoret i 2 år att de skall komma ut och lappa bilarna, men eftersom de (trafik-kontoret) inte känner till när vi är där har det varit tomt när de kommit ut. (keep the secret)
    Nu skall bevakningen ökas, så det finns risk för böter. Hur man gör väljer man själv.

    Eftersom uppenbarligen många kringboende har tyckt det varit trevligt med lite liv i viken och att algbeväxningen kommer öka kraftigt om vi försvinner (vi syresätter vattnet kraftigt när vi kitar genom turbulensen runt brädorna), skulle vi egentligen lämna stället helt så de kan sitta och se på sin igenväxta tomma vik med 3 segelbåtar som guppar vid sina bojar.
    Jag tycker det är synd att det positiva med kiting sällan tas upp. Eftersom jag bor i Frillesås har jag följt utvecklingen av kiting. På den tiden jag fortfarande vindsurfade körde jag alltid över till Rågelund och kollade kitarna. Det är kul att se på, dessutom var alla kitarna där positiva och hälsade när man möttes. Absolut inga problem att väja för dem eller att de väjde för mig.
    (återigen lång text)

  • xshaolin

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 13:39

    Hmmm… intressant att de säger så på trafik kontoret. Var sitter parkeringsförbudsskyltarna? Har du sett några? Jag såg inte en enda skylt om parkeringsförbud när jag var där sist?

    Markägaren kan ju om de ansökt hos kommunen och fått ett godkännande sätta upp skyltar och därefter bötfälla de som bryter mot parkeringsförbudet.

    Allemannsrätten säger att på enskilda vägar gäller samma bestämmelser för parkering som på andra vägar. Om markägaren ändå vill reglera parkering kan det ske genom lokala trafikföreskrifter.
    I vissa fall kan markägaren förbjuda eller upplåta parkering. Stödet kommer från ”Lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering”.
    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19840318.HTM

    Markägaren får inte sätta upp skyltar som avvisar allmänheten från område av betydelse för friluftslivet utan att ha tillstånd från kommunen.

    En enskild väg får inte skyltas med förbud mot gångtrafik eller cykling. I normala fall inte heller mot ridning.
    Kommunen eller Vägverkets region ska skylta de regler som grundas på lokal trafikföreskrift i tätbebyggt område. Skyltning med övriga vägmärken, som varningsmärken och vägvisare, svarar markägaren för.
    En enskild väg med stats- eller kommunalt bidrag till underhåll ska normalt hållas öppen för allmän trafik.

    Som man enkelt kan utläsa från Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering: 3 § Kontrollavgift får tas ut endast om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltningen skall utföras med vägmärken.

    Var är dessa skyltar?

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Behålla Draget som spot

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.