Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Behov av mast!

  • Behov av mast!

    Publicerad av tedde_o på 10 april, 2006 vid 09:13

    Hej. Jag är i behov av en mast, seglet är ca 430cm så jag gissar på att jag behöver en 460mast, rätta mig om jag har fel! Är det någon som har en gammal sådan till salu i skåne? Gärna delbar.

    karnan svarade 18 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • stinger

    Medlem
    10 april, 2006 vid 10:28

    Kolla först om du kan hitta vad det är för rekommenderad mast till seglet! Om seglet (luff) = 430 tror jag knappast att 460-mast är rekommenderad…

    När du har tagit reda på vilken mastlängd du ska ha kan jag tipsa om Köposälj 🙂

  • tedde_o

    Medlem
    10 april, 2006 vid 13:44

    ??????????? Begrep inte mycket av det. Seglet är ett gammalt trekantsegel!
    Menar du att det bara behövs en 430 mast? Kan det funka med 460 även om den blir för lång?

  • stinger

    Medlem
    10 april, 2006 vid 15:17

    OK till ett gammalt trekantsegel ska det “nog” vara ungefär 460, jag trodde det var ett hyfsat modernt segel (då är det lite viktigare med rätt mastlängd).

  • maki5836

    Medlem
    10 april, 2006 vid 15:25

    Kan vara värt att köpa ett nyare segel… Slipper köpa mast och bättre kännsla med nyare segel.

  • tedde_o

    Medlem
    10 april, 2006 vid 15:34

    Det blir inget nytt segel till den här brädan, vill bara prova lite och känna på hur det är innan jag köper lite bättre prylar! Så finns här någon skåning med en 460mast liggande? Inget avancerat och dyrt! Gärna delbar men ej krav!

  • hstrom

    Medlem
    10 april, 2006 vid 16:46

    Ett tips… Visst kan det vara kanon att testa lite i början på en stor gammal bräda….
    Men testa sen nyare prylar! Så får du känna hur vindsurfing är på 2000-talet…
    Hör med nån klubb i närheten eller hyr grejjer hos nåt surfcenter….

  • tedde_o

    Medlem
    10 april, 2006 vid 19:47

    Lovar att testa bättre grejor efter ett tag! Fick erbjudande om en mast, delbar men hade satt sig, där var även en spricka så den tog in vatten, är den köpvärd eller ska jag vänta? Gör sprickan något? Vad är den värd?

  • tedde_o

    Medlem
    10 april, 2006 vid 20:04

    Gör det något om masten sticker upp ovanför seglet en bit?

  • tobhed

    Medlem
    10 april, 2006 vid 20:20

    Värde på en mast med spricka som ska passa ditt segel – O kr.

    Om det är OK att masten sticker upp i toppen – ja om du har variotopp (men det hade man väl bara på stormsegel på den gamla goda tiden)

    Mitt tips – hyr eller skaffa något nyare, du kommer aldrig att tycka att det är kul att köra på sånt gammalt “skit”…

  • tedde_o

    Medlem
    12 april, 2006 vid 16:37

    Finns det verkligen inte någon som har en gammal mast 460, liggande att sälja? Hel eller delbar, det kvittar. Gärna i skåne eller i närheten!

  • karnan

    Medlem
    12 april, 2006 vid 17:23
    Tedde_o wrote:
    Finns det verkligen inte någon som har en gammal mast 460, liggande att sälja? Hel eller delbar, det kvittar. Gärna i skåne eller i närheten!

    Om du bara är ute efter att pröva en gammal rigg och dito bräda (snarare än att segla en säsong) föreslår jag att du åker till någon småbåtshamn i närheten. Rota runt lite bakom bodarna så dyker allsköns gamla godingar upp. Där jag seglar i Gbgs skärgård ligger åtminstone fem gamla pråmar med tillhörande master och skrotar. Jag gissar att alla masterna (aluminium, glasfiber etc) ligger på 460. När du sen tröttnat på att slita med tunga och uttjänta prylar så kolla på köp/sälj här på konfen.

    /Johan

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Behov av mast!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.