Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Behövd hjälp för val av kite utrustning?

  • Behövd hjälp för val av kite utrustning?

    Publicerad av ringholm på 18 juni, 2013 vid 20:08

    Tjena, kom nyligen hem från en resa på Hawaii där jag testade på kiteboarding för första gången. Även om jag inte lyckades komma upp och åka på de 6 timmar jag hade lektion så kände jag att det ändå verkar vara en grymt cool och utmanande sport som jag vill fortsätta med, så har nu bestämt mig för att köpa utrustning. Eftersom jag är rookie så vet jag inte direkt så mycket om sporten, har försökt läsa på så mycket det går men det känns som att det är lite av en djungel att hitta rätt utrustning.

    Hade nog tänkt mig att börja inhandla EN kite för att känna på det lite (ny), har kommit fram till att jag troligtvis borde köpa en kite i storlek 12kvm då jag bor på östkusten och där jag bor blåser det oftast inte mycket mer än 6m/s (Vikt 84kg)
    Körde under mina lektioner en kite av märket Cabrinha (som jag också blev rekomenderad att köpa om jag hade råd)
    Jag har nog tänkt mig att köpa utrustningen via nätet från typ USA då det verkar vara mycket billigare. Skulle behöva en kite som fungerar bra till både kite boarding och snowkiteing. Köper gärna ett “paket” eftersom jag behöver allt.

    Hur mycket är det värt att spendera på en första utrustning och på respektive “del av utrustningen” ?

    Någon som vet en sida man kan lita på med bra priser osv?
    Ytterst tacksam för alla tankar och tips 🙂 / Ringholm

    ringholm svarade 10 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • blizzy

    Medlem
    19 juni, 2013 vid 06:55

    Att importera är nog svårt, med tanke på frakt och tullavgift som tillkommer. En liten pryl kan ju “slinka igenom” tullen men ett stort 10kg kite-paket har det nog inte riktigt lika enkelt =) Har tyvärr inga tips på utländska hemsidor..

    Angående märke o modell så finns det i det närmsta oändligt många trådar som behandlar dehär. Och i princip alla som skriver i trådarna är partiska åt någon butik eller märke så det är som att gå in på Ica och fråga vilken matbutik som är bäst =P

    Hur som helst, 12’a låter rimligt och angående pris så köpte jag helt nytt när jag började, vilket jag inte ångrar. Alltid skönt med nya prylar, garantier osv. Så slipper man strulet (som ju kan få få folk att tröttna på sporten o sluta..). Men de kostar ju där efter också, räkna 10-12000 för “kitepaket” (bräda + kite), 1500 för sele, 2000 för våtdräkt, 500-1000 för övrig neopren (skor, handskar, huva, beroende på när på året du har tänkt köra).
    Även “bör jag köpa nytt eller beg?”-frågan har diskuterats åtskilliga gånger här på forumet, är bara o söka eller bläddra där också…

  • lima-ko

    Medlem
    19 juni, 2013 vid 21:11

    Kul att du ska köpa utrustning och börja köra, du kommer snabbt bli “hooked” och köpa fler kites ;). Att välja bland all utrustning kan vara svårt, detta opartiska inlägg http://www.gusty.se/kitesurfing/kites.php från Gusty kan dock reda ut en hel del frågetecken för dig.

    Om du redan är inne på att köpa via nätet kan du kolla in Switch Kites http://switchkites.com/warehouse/warehouse.php?target=index.php, sprillans nya kites som skickas med fri frakt från lager i England, till priset av en bättre begagnad. De har precis släppt andra versionen av sin populära allrounddrake Element, de kostar från 4900-6500 SEK beroende på storlek (5-7-9-11-13 eller 15 m), bom kostar 1650 SEK.

    Edit: Vad det gäller val av storlek kite tycker jag att Skye förklarade det så pass bra nedan att jag hänvisar till det. Öland och Gotland är ofta blåsigare än övriga platser på ostkusten.

  • skye10

    Medlem
    20 juni, 2013 vid 06:39

    Bra svar tidigare i tråden, men allt är relativt. I Skåne och på västkusten anses en 12-14 ofta som en stor kite. I Stockholm rekommenderar vi: Så stort som möjligt. De som kör 16 m2 och över får nästan alltid surfa. En 12:a klassas kanske som en mellan-liten kite.

    Cabrinha är ett av världens alla bra kitemärken, så jag håller med Blizzy om ICA jämförelsen 🙂

    Jag skulle säga att det är helt avgörande vart du bor. Öland är östkust. Stockholm och Härnösand är också östkust. Och vad du har tänkt köra på för bräda. Smal eller bred.

    Man ska inte vara rädd för att köpa en för stor kite. En kite går alltid att trimmas ner, men går aldrig att få större. Och det är tid på vatten som räknas.

    Så Ringholm, om du vill komma ut på vattnet i 6 ms med dina 84 kg och bor norr om Oskarshamn så säger jag 17 m2 och mellanstor bräda. Och sen kompletterar du med en 9-10 m2 för de få dagar som levererar över 11 ms. Stormvindskite på 6-8 m2 kommer sällan upp ur väskan och du kanske inte heller ska ut i de vindarna första säsongen 🙂

    Om du bor i Stockholm får du gärna komma ut och testa skillnad med 12, 14 och 17 samt olika brädor, sen kan du bestämma själv. Det är nog det bästa.

  • roggan

    Medlem
    20 juni, 2013 vid 16:53

    En gammal cult från typ 2009 borde inte kosta många kronor och är en väldigt nice kite som går att depower mycket . Köp gärna en lagad så sparar du massor med pengar. Tycker du det är roligt och den går sönder köper du nått nyare. Surt att lägga många tusen å så kanske du märker att det aldrig blir av att du kajtar.
    Jag har köpt rpm nu som är billiga nya. Den är väldigt snäll och funkar super även för dom bästa.

  • ringholm

    Medlem
    22 juni, 2013 vid 11:31

    Tack för alla tipsen! Förstod nästan att det skulle vara så angående märken på utrustning (som i så många andra sporter) Någon som har tips på svenska sidor som har bra priser på utrustning? är beredd att betala ungefär i de kretsarna som “Blizzy” skrev skrev 😛
    Intresant text där på Gusty, ska ta med det i beräkningarna innan jag bestämmer mig för något.

    Bor just nu i (Nyköping 1h söder om stockholm) kommer dock flytta til hösten då jag ska börja plugga och vet därför inte än vart jag hamnar. kan bli Lund, Uppsala, Göteborg eller Stockholm så bör nog lungna mig med att köpa utrustningen tills jag fått besked då eftersom det skiljde så kraftigt i vind vid alla delar av landet.

    Hade också en fundering kring viterhalvåret (Hur vet jag om en eventuell kite fungerar bra på vintern att köra med snowboard/skidor/skridskor något särskilt krav på kiten?)

  • lima-ko

    Medlem
    22 juni, 2013 vid 20:38

    Bortsett från länken jag gav dig ovan finns det flertalet butiker som har webshop och paketpriser:
    http://kitekalle.se/index.php?route=product/category&path=131_134
    http://www.lasurf.se/category.php?id_category=28
    http://www.surfbussen.nu/produktguide/kitepaket-for-alla/

    Ok, jag förstår, hamnar du i Lund eller Göteborg klarar du dig med 11-13 m som stor kite (beroende på vad du väger, storlek på bräda, om du ska komplettera med en mindre kite senare osv.). I Stockholm eller Uppsala behöver du istället 13-16 m som stor kite.

    Du kan använda samma kite för snökite som du har för vattten, ska du dock köra mycket på snö kan det vara en idé att kika på en foilkite eftersom:
    #du slipper pumpa när det är kallt
    #de är smidigare att packa ihop
    #de är lättare att starta/landa själv

  • skye10

    Medlem
    23 juni, 2013 vid 06:43

    @Ringholm 711992 wrote:

    Bor just nu i (Nyköping 1h söder om stockholm) kommer dock flytta til hösten då jag ska börja plugga och vet därför inte än vart jag hamnar, så bör nog lungna mig med att köpa utrustningen tills jag fått besked då eftersom det skiljde så kraftigt i vind vid alla delar av landet.

    Fundera inte så mycket och gör det till en jättestor sak – försök testa och slå till på nåt som känns bra.

    Om du ska vänta till hösten med kiteköp, tänk på alla sessions du missar nu i sommar 🙂 …det är inte så att ditt köp kommer bli helt värdelöst eller inte fungera alls bara för att du flyttat.. 😉 .

    Kontakta återförsäljarna i Stockholmsområdet och du får testa det mesta. Det ska blåsa bra onsdag, torsdag, och i helgen.

  • lima-ko

    Medlem
    23 juni, 2013 vid 10:02

    Exakt, det är bara att köpa och börja köra, du kommer garanterat köpa fler storlekar senare ändå ;).

    Ett drömquiver med 4 storlekar kan vara ngt i stil med 17-12-9-7 m, i Sthlmsområdet kommer 17 luftas mer än 7 (så den kan uteslutas) och på Västkusten/Öland/Gotland kommer 7 luftas mer än 17 m så där kan istället den uteslutas.

  • skoldpadda

    Medlem
    23 juni, 2013 vid 21:21

    Ett drömquiver med 4 storlekar kan vara ngt i stil med 17-12-9-7 m, i Sthlmsområdet kommer 17 luftas mer än 7 (så den kan uteslutas) och på Västkusten/Öland/Gotland kommer 7 luftas mer än 17 m så där kan istället den uteslutas.

    Kanske off topic, men blir lite intresserad av när du använder 7an lima (vid vilka m/s). Jag har en nia som minsta kite och den känner sig ofta liten och oanvänd (på västkusten), som jag såg det är sjuan en renodlad stormkite?

  • lima-ko

    Medlem
    24 juni, 2013 vid 05:57

    Jag kör den så fort möjlighet ges men stormkite kanske är ett missvisande ord, snarare vågkite så fort det skickar på lite. Körde den senast förra söndagen när det blåste bra i Halmstad, behöver väl en ca 12 m/s eller liknande kan jag tänka mig. Jag kan ofta köra 9 m med mkt depower vid de tillfällena men kör hellre mindre kite med full power och flyger lite mer aktivt, har rätt bra volym på min vågbräda också, Tablas Pod Pro, vilket förmodligen spelar in en del.

  • skoldpadda

    Medlem
    24 juni, 2013 vid 07:19

    Ah, vågbräda, då förstår jag.
    Tackar 🙂

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    24 juni, 2013 vid 08:40

    Har inte någon 7;a men körde min 8;a väldigt mycket föra året, i fredag blåste det stadigt över 12 m/s och då körde jag 10;an för 8;an är på lagning men då var det en del som var nere på 5;an.

    Vilken drake man väljer för dagen beror nog mycket på erfarenhet och åk stil men mest på vad man äger för drakar.

    Stor drake rör sig långsamare och mer drag passar bra när man är ny, lättare att komma upp ur vattnet vid start och vändningar, första hoppen osv. man kan hänga mer i draken och man kan alltid att dra depower på en för stor drake.
    Är man helt ny “första säsongen” då ska man vara försiktig att ta en drake som är större än dom andras på stranden!!!

    När man har kört ett tag så flyger man oftast draken bättre/aktivt och står mer på brädan än att man hänger i draken och då kan man gå ner i storlek.

    Mitt tips till någon som ska börja köp en 11-14 m2 (70/100 kg) välj dom dagar som det blåser lagom 6-8 m/s när man vill ha fler dagar på vattnet köpe dig neråt (2 m2) hoppa över dom dagar det blåser knappt 6 m/s och hoppa över när det blåser över 10 m/s i början.

  • magnil

    Medlem
    24 juni, 2013 vid 21:53

    Började själv med en begagnad 12:a och tyckte ganska omgående att jag även behövde en mindre kite, vill ju inte stå över när det blåser lite mer. Köpte Switchkites Element 9m och 13m förra året för samma pengar som en kite normalt kostar. De ligger på köp/sälj nu för 9000 kr och är lämpliga kiter även för nybörjare.

  • ringholm

    Medlem
    30 juni, 2013 vid 19:41

    Tack för alla tips! hoppas kunna köpa något snarast 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Behövd hjälp för val av kite utrustning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.