Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing behöver inspiration till eget isbräda bygge…

  • ove226

    Medlem
    28 november, 2009 vid 18:47

    va tvungen att slänga ihop nåt fort förra året och gjorde denna. funkade kanon.
    Själva brädan va dock en aning smal så slänger nog ihop en annan sorts bräda tills i år.

  • nonnos

    Medlem
    28 november, 2009 vid 23:05
    Quote:
    va tvungen att slänga ihop nåt fort förra året och gjorde denna. funkade kanon.
    Själva brädan va dock en aning smal så slänger nog ihop en annan sorts bräda tills i år.

    Tycker brädan på bilden ser ut att vara en longboard… rätta mig om jag har fel. Kan tänka mig att bredden är i minsta laget….

  • schnitzler

    Medlem
    28 november, 2009 vid 23:08

    det ‘r en longboard

  • oaxen

    Medlem
    29 november, 2009 vid 07:05

    Tänk på att om ni fixar egna medar är det bra om dessa får en radiell form vad gäller skäret. Lite bananböj alltså, det “brotschar” och bryter inte lika mycket när man svänger då.

    Långfärdsmedarna ligger på ca 20-25 m radie. Jag tror att man kan korta radien betydligt.

  • tryggen

    Medlem
    30 november, 2009 vid 09:53

    Har ett bygge på gång och har kommit till medarna, hur vassa ska dom vara
    kniv skarpa eller?

  • _frippe_

    Medlem
    30 november, 2009 vid 11:02
    tryggen;590550 wrote:
    Har ett bygge på gång och har kommit till medarna, hur vassa ska dom vara
    kniv skarpa eller?

    Knivskarpa känns lite farligt med tanke på att man vid en vurpa kan hamna i närkontakt med dem. Jag tror inte att det är optimalt rent prestandamässigt heller eftersom dom nog skär fast i isen då. Jag har till och med filat ner eggen på mina medar lite i fram och bakkant för att den ska svänga bättre. Spetsiga men inte vassa är nog en lagom nivå…

  • oaxen

    Medlem
    30 november, 2009 vid 12:17

    Det hänger på hur isen är, om medarna ska var skarpa eller ha en pytteliten platt yta.

    Jag har lyckats läsa mig till att isjaktsfolket har olika medar i olika fören.

    Enkelt:
    Hård midvinteris = vasst
    Mjuk våris = ovasst

    Jag kör nästan alltid med riktigt vassa medar.

  • nonnos

    Medlem
    30 november, 2009 vid 12:45

    Tryggen: posta gärna bilder på bygget, är nyfiken på alla lösningar. Har inte börjat handgripligen än men har många tankar och idéer tack vara denna tråd.

    Tack för alla bilder och tips hitintills!

  • tryggen

    Medlem
    1 december, 2009 vid 12:33

    Nonnos: Bygget rullar på i maklig takt jag ska försöka
    ta några bilder så småning om.

  • maglu

    Medlem
    2 december, 2009 vid 14:18

    Jag har mina slipade vassa 90 graders v-slipning, men där jag polerar bort skärpan mer ut mot fram-/bakkant. Får en naturlig radie på meden på det sättet också.
    Den är alltså bara riktigt vass precis under tryckpunkten ca 5-10 cm. därefter blir den rundare och rundare.
    Jag inbillar mig att detta gör att den lägger sig mer ovanpå isen om det är mjuk is = snabbare, samtidigt som det är bra skär vid hård is.

  • tryggen

    Medlem
    3 december, 2009 vid 09:16

    Maglu: Det där tar vi och kopierar! Tror jag slipar mina i 45 grader och rundar av ut mot
    ändarna för att få en bra radie. Nu saknas bara isen.

  • anspe

    Medlem
    3 december, 2009 vid 12:01

    Så här ser mitt fjolårsbygge ut. Jag hann bara testa brädan två gånger men den kändes lovande!

    Bygget är baserat på http://lvk.unx.nu/pub/isbrada.pdf och jag gick till total överdrift med lackering och laserskurna medar 🙂

    Anders

  • nonnos

    Medlem
    5 december, 2009 vid 01:30

    ok.. coolt, första isbrädan jag sett med lackering.. =D

    anspe: Vad kostar det att få medar luserutskurna? Vad är det för kärna?

  • trimmarn

    Medlem
    5 december, 2009 vid 12:40

    Är det ngn som har trixat med medarnas höjd? Det vore ju grymt med lite högre “markfrigång” Jag tänkte börja spika på på mitt projekt där lite sväng får gå före maxfart. Medämnerna på bilden är 30x11cm.

  • trimmarn

    Medlem
    5 december, 2009 vid 12:41

    Och en bild.

Sida 2 av 17

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing behöver inspiration till eget isbräda bygge…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.