Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing behöver inspiration till eget isbräda bygge…

  • bicless

    Medlem
    10 december, 2009 vid 19:58
    trimmarn;591157 wrote:
    Är det ngn som har trixat med medarnas höjd? Det vore ju grymt med lite högre “markfrigång” Jag tänkte börja spika på på mitt projekt där lite sväng får gå före maxfart. Medämnerna på bilden är 30x11cm.

    Jag skulle vara försiktig med att köra för höga medar, jag tycker man tappar känsla när man kommer för högt från isen, sen blir det även vingligare i manövrar.
    Är dock inten expert på området utan detta baserar på att jag provåkt ett par olika varianter och de med låga medar kännts bäst.
    Vissa brädor typ icecarve brädan har 2 olika höjder på bakmeden, för mig har det blivit att jag kör mest med den låga, den höga svänger klart snabbare men är instabilare i fart. Medhöjden på en 4 medars bräda och en 1 meds bräda som icecarve brädan påverkar dock rätt olika.

  • tryggen

    Medlem
    12 december, 2009 vid 18:32

    Bilder på min isbräda (silversurfarn) efter principen man tager vad man haver.

  • petter_f

    Medlem
    12 december, 2009 vid 18:50

    Looks pretty sweet (and neat).

    Out of interest, how did you extend the truck axels? Was it a matter of hammering the old ones out? And what did you use to extend them?

    I was considering doing what you did but got worried about if they would bend under the weight of the rig and my heavy friends 😉

  • tryggen

    Medlem
    12 december, 2009 vid 19:42

    Truckarnas axlar har jag gängat om hela vägen till m8.
    För att förlänga truckarna har jag använt rundstål
    80×18 med hål i vardera ända (m8).
    Vi får se om det håller.

  • nonnos

    Medlem
    12 december, 2009 vid 21:27

    coolt, snyggt bygge tryggen… har precis fått hem medlar samt truckar som jag köpt av Knatte…

    Det blir byggande under Jul-lovet vill jag lova… tack för all inspiration!

  • oaxen

    Medlem
    13 december, 2009 vid 08:02

    Snyggt jobbat!

    På första bilden ser det ut som om bakmedarna har icke försumbar toe in. Mät och kolla att medarna är 100% parallella!
    Det finns en liten risk att truckarnas axlar böjer sig lite. Hoppa inte med brädan så är det nog lugnt. : )

    Ett absolut måste är en mittlist på brädans ovansida. Höjd: ca 15 – 25 mm. Bredd: 2 – 20 mm.

    Nu kommer kylan – bra tajmat.

  • tryggen

    Medlem
    13 december, 2009 vid 16:09

    Man tackar!
    Medarna är parallella, en synvilla på bilden.
    Hoppa?
    Tänkte prova utan mittlist då jag tror den är i vägen men jag får nog lyssna på dig och dra dit en.

  • oaxen

    Medlem
    13 december, 2009 vid 18:25

    Mittlisten är ett måste för att kunna hålla rak kurs, annars får du spjärna mot kanten(“railen”) och då kommer brädan svänga upp mot vinden hela tiden.

    Bäst är att köra med typ vandrarkängor med lite styvare sula – varmt och spjärnvänligt.

  • boman

    Medlem
    15 december, 2009 vid 20:33

    tips, list i ek klarar fukt bra och är slitstark och passar min klack på kängorna perfekt. kör inte listen ända fram på brädan då jag personligen tycker att det är skönt att ha främre foten fri från list vid manövers men kan va annat för dig, bara att pröva.

    snart is här norr om Norrtälje 😉 ice ice baby:)

  • grrrr

    Medlem
    16 december, 2009 vid 00:16

    Det här är inte precis ett hemmabygge men det är bra inspiration:

    http://www.hiberna.lv/Site/Hi.html

  • poppo

    Medlem
    16 december, 2009 vid 08:38

    tror vi har minst fyra gubbs med hiberna-brädor i uppsala, de är jäkligt schyssta – enda nackdelen är att de är lite tunga och inte går igång lika lätt som tex den gamla fiberskaten (som tyvärr inte går att få tag på längre).

    själv gav jag mig på ett hembygge förra vintern som nu är till salu. breddad baktruck och riktigt bra medar, men behöver lite intrimning med bla hårdare truck-gummi.

    normal_DSC01999-1.jpg

    EDIT: Såld.

  • oaxen

    Medlem
    16 december, 2009 vid 09:47

    Jag kör med en U-profil i alu köpt på K-rauta, ca 20 x 20 mm. Lätt, styv och lång…

  • danneman

    Medlem
    16 december, 2009 vid 21:10

    inte så mycke bygge:wink: mest montrering.
    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=44326&d=1237241548[/IMG]

  • frerok

    Medlem
    17 december, 2009 vid 14:57

    Uppe i kalla Luleå kör dom flesta av oss nu med riktigt höga “Meatcleavers” eftersom vi får så mycket snö på isen. Låga konstruktioner kör fast i vallar och då blir det ännu svårare att hålla sig kvar.. 😉

    Två bilder på min senaste..
    /F

  • trimmarn

    Medlem
    17 december, 2009 vid 17:07

    “Meatcleavers” ser ju riktigt coola ut. Ser ut som en stabil konstruktion. nåt sånt får det bli för mig oxo.

Sida 3 av 17

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing behöver inspiration till eget isbräda bygge…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.