Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Behöver jag nya grejer?

  • Behöver jag nya grejer?

    Publicerad av planamera på 22 augusti, 2018 vid 12:53

    Vill komma igång med vindsurfingen igen efter 20 års frånvaro 🙂

    Jag har en JP X-citeride från början av 2010-talet. Den känns vettig och hyfsat modern eller?

    Har två segel ett NP solo 7kvm. Vet ej årtal. 2009 kanske. Ett äldre Rushwind 5.7kvm med cams. Kan tänka mig från 95?

    Har 2 master. En något nyare gissningsvis från 2010 2delad NP-mast som känns rätt tung.
    Den andra är hel(inte 2-delad) i kolfiber från Fiberspar. Race står det på den. Otroligt lätt.

    Bommen är av okänt märke från 90-talet. Lite spetsigare än de nya som är med runda/platta där fram.

    Jag klassar mig själv som erfaren nybörjare. Känner mig trygg på vattnet men är i läget att jag ska bli bättre på att plana och använda fotstropparna. Aldrig vattenstartat.

    Vad rekommenderar nu för att göra surfingen så rolig som möjlig? Håller till i Göteborg och i närheten av Lysekil.

    Tack för alla tips!

    /Gustav

    dr-masse svarade 5 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • hakuna

    Medlem
    22 augusti, 2018 vid 13:11

    Låter som ett helt acceptabelt paket att börja med.

    Ett nyare 5.7 utan cambers hade nog inte varit fel.
    Vad är det för längder på masterna?
    En rdm (smalare) mast med minst 60% kol gör riggen gladare, även så en nyare styv bom.

    Sedan får du gärna posta en bild på din fena, eller åtminstone hur djup den är.
    Hur mår fotstropparna och hängselelinorna? Använd dom så fort du står upp på brädan!

  • planamera

    Medlem
    22 augusti, 2018 vid 15:12

    Tack för responsen!

    Jag har inte utrustning i närheten just nu men ordnar bilder längre fram. Inser att det är lättare att bedöma då.

    Masterna är båda 460.

    Funkar gamla segel med ny rdm-mast?

    Fenan (har 2st som är väldigt lika) är svagt bakåtsvept och 36cm om jag inte minns fel.

    Vad vinner man med ett nyare segel utan cambers? Vikt? Mer förlåtande? Om man köper begagnat hur nytt bör man satsa på för att få alla moderniteter?

    Låter som ett helt acceptabelt paket att börja med.

    Ett nyare 5.7 utan cambers hade nog inte varit fel.
    Vad är det för längder på masterna?
    En rdm (smalare) mast med minst 60% kol gör riggen gladare, även så en nyare styv bom.

    Sedan får du gärna posta en bild på din fena, eller åtminstone hur djup den är.
    Hur mår fotstropparna och hängselelinorna? Använd dom så fort du står upp på brädan!

  • planamera

    Medlem
    22 augusti, 2018 vid 15:15

    Fotstropparna känns hyfsat stabila om än lite musätna 🙂

    Hängselestropparna är i princip nya. Fick dem av en snäll släkting häromåret som köpt ett extra par.

    Selen har jag använt mycket tidigare, väldigt skönt och bra men fotstropparna måste jag se till att få grepp om inser jag. Bra tips!

    Låter som ett helt acceptabelt paket att börja med.

    Ett nyare 5.7 utan cambers hade nog inte varit fel.
    Vad är det för längder på masterna?
    En rdm (smalare) mast med minst 60% kol gör riggen gladare, även så en nyare styv bom.

    Sedan får du gärna posta en bild på din fena, eller åtminstone hur djup den är.
    Hur mår fotstropparna och hängselelinorna? Använd dom så fort du står upp på brädan!

  • hakuna

    Medlem
    22 augusti, 2018 vid 15:37

    Ett modernare segel och mast med kol blir mer lätthanterligt och klarar vindbyar något bättre.

    Jag tror nog att RDM funkar även med äldre segel, förutom de med camber.
    Du kan behöva en adapter till bommen, finns i alla affärer (surf.se, surfers.se, surfspot.se, ohana.se…)

    Angående fenor så var det någon (Dr Masse?) som sa att man ska byta (när man är och surfar) fena oftare än man byter segel, alltså man ska ha fler fenor än segel.

    Jag har hållt på rätt länge och brukar gå på att om man vill ha bra grejor så får de vara max 5 år gamla, och efter 10-12 år så är det dags att byta i princip allt (utom typ förlängare och mastfot).

    Men, om jag var du så skulle jag testa med det jag har och fråga om du får låna grejor av någon annan som är där du surfar, tex byta rigg och köra med din bräda och tvärs om. Då får du en känsla på vad som hänt och vad du vill lägga pengarna på först.
    Be också någon kolla så att du har riggat det du har rätt. Hängselelinorna ska sitta tätt ihop och göra så att det går att släppa båda händerna.

  • hakuna

    Medlem
    22 augusti, 2018 vid 15:40

    Du kommer högst troligen behöva en 430-mast till ett nyare 5.7, för seglen är mer fyrkantiga nu.

  • hakuna

    Medlem
    22 augusti, 2018 vid 15:47

    Är nog inga problem med RDM i ditt NP (Luff: 486cm, Boom 205cm) men du kan nog lika gärna fortsätta med de master du har. Testa vilken du gillar bäst!
    http://forums.boards.co.uk/showthread.php/70798-RDM-for-older-sails#TOLb0cr9PoXhzVhI.97

    Här ska du kolla innan du köper ny mast och segel till 5.7, så att mast och segel är kompatibla. Notera att prickarna ibland rör sig från år till år, tex Gaastra.
    https://www.unifiber.net/en/masts-selector-v2014-2

    (Ja, det är ganska lugnt på jobbet nu och jag är inte och surfar, därav ordbajsandet…)

  • sailortrash

    Medlem
    23 augusti, 2018 vid 08:18

    Jag har hållt på rätt länge och brukar gå på att om man vill ha bra grejor så får de vara max 5 år gamla, och efter 10-12 år så är det dags att byta i princip allt (utom typ förlängare och mastfot).
    .

    det där håller jag inte med om. Grejer från 2006 funkar hur bra som helst, och det fanns gott om olika stilar att välja på då också. Mitt favvosegel är fortfarande ett 5.3 från 2008, simmer crossover. på freeridefronten hade vi en “kort och bred” revolution i i början av 10-talet, och alla märken tog fram en sån modell, men det är knappast ngt du bör byta bräda för.

    ang. segel så skönjer jag en generell trend mot kortare kompaktare segel byggda runt kortare master. Framförallt är det de större storlekarna som klämts in på kortare master och fått ett boxigare utseende. Detta är en kompromiss som ger bekvämlighet och tidig planing, men t.ex Neil Pryde bygger fortfarande sina high end segel på höjden.

    om jag var du skulle jag skaffa en ny bom med smalare rör. Cambrat segel från 95 låter inte heller jätteroligt. Det är säkert bra drag, men jag skulle se mig om efter ngt mer lätthanterligt. typ freeride instegsmodell eller crossover modell. Sen skulle jag kolla att hängseletamparna var tillräckligt långa, en generell rekommendation är kring 30-34″, det brukar det sitta på de flesta hyrbrädor och det gör det enklare att kroka i och ur, samt segla ikrokad fast man inte planar.

  • robin

    Medlem
    23 augusti, 2018 vid 12:35

    Vad är det för längd på masterna? Om någon av dem är 460 så passar den säkert till båda seglen. Och cambers behöver inte vara någon katastrof så länge det inte är ett rent racesegel. Fastän nya segel är tveklöst bättre så funkar det säkert helt ok.
    Rdm till ett så stort segel som 7.0 håller jag inte med Niclas (Hakuna) om att man bör ha. Kommer förmodligen bara göra seglet mindre stabilt. Eller vad tror du Niclas?

  • planamera

    Medlem
    23 augusti, 2018 vid 13:18

    Många bra tips och tankar. Väldigt uppskattat!

    Vilka segelstorlekar bör man jag ha? Väger 72kg. Om jag ska börja med att komplettera mitt solo 7. Är runt 5,5 lagom?

    Finns det något som är allmänt känt som enkelt, prisvärt som kanske varit med ett tag och går att hitta beg till vettigt pris?

    Läste någonstans att moderna segel inte är lika känsliga för hård vind som äldre. Behöver jag tänkte större storlekar eller är de bara med lätthanterliga?
    Jag är ju ute efter att lära mig alla grundläggande saker bra. Plana med kontroll, fotstropparna, jippa säkrare, vattenstarta.

    Vad är det för längd på masterna? Om någon av dem är 460 så passar den säkert till båda seglen. Och cambers behöver inte vara någon katastrof så länge det inte är ett rent racesegel. Fastän nya segel är tveklöst bättre så funkar det säkert helt ok.
    Rdm till ett så stort segel som 7.0 håller jag inte med Niclas (Hakuna) om att man bör ha. Kommer förmodligen bara göra seglet mindre stabilt. Eller vad tror du Niclas?

  • sailortrash

    Medlem
    23 augusti, 2018 vid 13:27

    Jag kör en rdm 430 till en simmer 7.1 med Cambers (2 st). Tycker det funkar bra, men jag har inte direkt pressat seglet än.

  • hakuna

    Medlem
    23 augusti, 2018 vid 14:28

    Det jag menade var att det inte är så många stora segel med cambers som klarar RDM.

    Jag håller med om att ditt 5.7 är det första som du kan byta, om du nu inte kan köra med det du har. Då kanske du behöver en ny mast, men det beror på om seglet har vario-topp. Fråga här om det du funderar på att köpa, så kan vi tycka (ibland blir det motsägande åsikter…)

  • hakuna

    Medlem
    23 augusti, 2018 vid 14:31

    Finns det något som är allmänt känt som enkelt, prisvärt som kanske varit med ett tag och går att hitta beg till vettigt pris?

    Storsäljarna på Surfers i Varberg brukar ju vara Simmer så de finns det rätt många av tror jag. Det brukar nog inte finnas några dåliga grejor av det som är nyare. Det är mer att de passar till olika förhållanden; Speed, våg, freeride, freestyle…

  • gustav1980

    Medlem
    23 augusti, 2018 vid 16:09

    Hej Gustav!

    Jag tycker att hoppet 5.5-7.0 är i största laget, men det kan funka om du lär dig finjustera seglen för hård vs snäll vind.

    Om du kan tänka dig en setup med tre segel borde annars (ca) 5.3-6.0-7.0 fungera bra, går att få till på 430 mast. Med 72 kg på västkusten behöver du knappast gå större än 7.0 iaf.

  • sailortrash

    Medlem
    23 augusti, 2018 vid 17:48

    Dåligt med beggat generellt verkar det va. Jag kör simmer och gunsails. De funkar bra på constant curve master, ska även funka med North sails. Severne börjar bl vanligt men då nischar man in sig på hardtop master och får mindre att välja på (om man fyndar beggat), samma med NP då nischar man in sig på flextop master, vilket generellt bara de dyra seglena har. Gun sails är även oslagbart billigast nytt, och säljer ut stora partier varje år. Deras grejer funkar lika bra som simmers, det är som sagt stilen på seglet som kan bli rätt eller fel. Och det är rätt viktigt vilken böjkurva masten har, passar den inte masten kan det bli riktigt skumt

  • bicless

    Medlem
    23 augusti, 2018 vid 20:34

    Dåligt med beggat generellt verkar det va. Jag kör simmer och gunsails. De funkar bra på constant curve master, ska även funka med North sails. Severne börjar bl vanligt men då nischar man in sig på hardtop master och får mindre att välja på (om man fyndar beggat), samma med NP då nischar man in sig på flextop master, vilket generellt bara de dyra seglena har. Gun sails är även oslagbart billigast nytt, och säljer ut stora partier varje år. Deras grejer funkar lika bra som simmers, det är som sagt stilen på seglet som kan bli rätt eller fel. Och det är rätt viktigt vilken böjkurva masten har, passar den inte masten kan det bli riktigt skumt

    Kan bara lägga till att Severne är constant curve sen 2016. De har dock testat alla segel även i hardtop för att gamla kunder skall slippa köpa nya master så de passar även hardtop men constant curve är de sydda för.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Behöver jag nya grejer?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.