Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Behöver lite råd

  • Behöver lite råd

    Publicerad av divander på 3 april, 2004 vid 23:17

    Seglade en del på 80-talet och köpte min senaste bräda 92. Det var en Fanatic på 3,2 meter med centerbord (kommer inte ihåg vad modellen heter). Jag bor i Stockholm och har inte använt den många gånger. Oftast för byiga eller för dåliga vindar då jag oftast har seglat med den i Mälaren.

    Förra året köpte mina svärföräldrar en stuga på Gotland. När jag var där förra sommaren återuppväktes suget efter att segla bräda. Jag har förstått att det har hänt ganska mycket med både brädor och segel de senaste årenn. Och jag misstänker att jag skulle ha mycket roligare med lite grejer. Men jag känner mig lite osäker på vad jag skall köpa. Dessutom har jag en tajt budget (ialla fall till en början). Så jag får antagligen begränsa mig till vad som finns att köpa begagnat.

    Jag antar att en bredare freeridebräda skulle passa mig bäst. Jag seglar med sele men grejar knappt gippar och vattenstart. Dessutom väger jag runt 95, så de minsta brädorna kanske blir lite knepiga.

    Vad skall jag köpa? Hur gammal bräda är vettigt att köpa. Jag antar att det blir både billigare och sämre med några år gamla grejer. Hur mycket har hänt med segel, master och bommar de senaste åren. Kan man köpa riggar som är några år gamla. De verkar vara betydligt billigare. Vilken typ av segel skall jag köpa, och vad skall jag tänka på?

    Många och kanske lite luddiga frågor.

    dr-masse svarade 20 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • divander

    Medlem
    4 april, 2004 vid 19:56

    Kan en RRD Evolution 360 fungera. Den skall mest köras på Gotland men även en del i Stockholm. Har den funnits ett par år (begagnat), eller är den en helt ny bräda?

    Hur stora segel och av vilken typ kan vara lämpliga?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 april, 2004 vid 20:05

    köp rrd easy rider. det är bättre

  • styret

    Medlem
    4 april, 2004 vid 20:12

    360 evolution rockar tamejfan. om man tar den för vad den är. en nybörjarbräda, men fortfarande med mycket potential för att leka lite med.

    inget dumt köp alls tror jag.

    det finns ju easurider M också men ajg tror ändå att evolution funkar finfint.

    denkan väl ta rätt stora segel om jag inte minns fel. men kanske inte för stort, jobbigt att traggla med för stort segel om man inte har dunderkoll.
    kan du grunderna så borde du väl kunna smälla på ett 7.0 så får du segla mycket. lite mindre kasnke om du klarar dej med att gå ut lite blåsigare dagar. runt 6.0-6.2 lämpliga segel är väl freeride och freestyle.
    ett hett tips kanske kan vara Neilpryde expression 6.2 eller 6.7 jag ahr 6.2an och polarna har 6.7 riktigt fina grejer vill jag lova.

  • delarenta

    Medlem
    4 april, 2004 vid 22:19

    personligen tror ja du kommer ledsna på en easy rider, satsa på en widestyle freeride med mycket volym men ingen nybörjar/start bräda eftersom du redan tagit dig förbi det stadiet. vattenstarten kommer ganska fort efter en del träning och gippen med tiden, annars funkar det ju bra och trippa runt nosen=)

    men köp inget under 130l tycker jag, dels för att du väger ganska mycket och för att det var några år sedan sist, det är tacksamt me lite stabilitet ja lovar! mistral vison brädorna har fått mycket bra kritik (iaf 130l veriosnen) så en vision 130 eller 150 vore nog ngt, de är lättplanade och lättseglade men också livliga, spec 130l, har en sådan själv som är kanon i lätta till medel hårda vindar! bra o utvecklas med.

    lycka till!

  • divander

    Medlem
    5 april, 2004 vid 10:19

    Jag har en katalog från Surfers Paradise anno 2001. Där hittar jag inga breda och korta freeridebrädor. Så jag antar att de kom senare. Finns det några bra alternativ från 2002 som går att hitta beg.?

    Kommer jag att tröttna på en bräda lik Evolution? Kommer den att fungera som kompleterande lättvindsbräda om senare köper en smalare och mindre bräda? Går det att segla en Evolution i lite hårdare vindar? Eller är jag begränsade till svagare och mellanvindar med den brädan?

    Hur är seglen, bommar och master från ca. 2000? Har det hänt lika mycket där. Det modernaste seglet jag har idag är ett Sailworks (tror jag att det heter) slalomsegel med cambers på 7,2kvm (om jag kommer ihåg rätt). Detta känns lite otympligt. Jag antar att det är stor skillnad på detta segel (med glasfibermast och en bom från slutet av 80-talet) och de lite nyare? Men hur stor skillnad är det mellan ett segel från 00 och ett från 03 eller 04?

  • viggo

    Medlem
    5 april, 2004 vid 10:28

    Kolla på:
    http://www.star-board.com/products/carve.asp
    145 alt 160
    samma som 03:erna som du säkert kan hitta till ett bra pris.

  • robin

    Medlem
    5 april, 2004 vid 11:37

    Du klarar dig lätt med en rigg från 2000. Så mycker har inte hänt på den fronten. Ett Simmer zero5 eller NP Supernova är grymma budgetalternativ, men allt utan cambers funkar bra! Du kommer att märka en enorm skillnad mot din gamla rigg! Om du kollar på säljes här på konfen så kan du hitta bra grejor till riktigt bra priser, framför allt om du tittar lite då och då under en längre tid. Du kan förmodligen hitta en komplett rigg i bra skick från 2000-2002 för under 3000 och en bräda för lika mycket, också i bra skick.

  • styret

    Medlem
    5 april, 2004 vid 18:31

    jag tror att du kan trivas med evolution som lättvindsalternativ ett rätt bra tag. du blir väl knappast snabbast och tuffast i viken men du kan nog mycket väl ha roligast.

    riggar från riunt 2000 funkar som sagt finfint.

  • divander

    Medlem
    5 april, 2004 vid 20:22

    Vilka storlekar på segel kan vara lämpliga? Kan ett set med 4.5 6 och 9kvm vara ett vettigt alternativ? Man vill ju kunna segla i lite olika vindar. Går det att få ihop en fungerande kombination av segel till endast en mast och bom?

  • zim

    Medlem
    5 april, 2004 vid 20:27

    Jag kör med ca 1 kvm skillnad mellan seglen, 8,1-6,9-5,9-4,9 och det tycker jag funkar bra. Tyvärr kan man nog inte ha bara en mast och en bom. jag har 2 bommar och 3 master. Jag har köpt mina riggar i Danmark och det är varje fall 30% billigare där.

  • divander

    Medlem
    6 april, 2004 vid 12:11

    Är det både mjukheten och längden som avgör vilken mast som passar till ett segel? Är det bara länden på bommen som spelar någon roll?

    Är 1kvm mellan seglen lagom. Eller kan man ha större mellanrum? Det blir ju lite billigare.

    Ställer större segel högre krav på kvalitén på bommar och master?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 april, 2004 vid 13:49

    Tyvärr är det så med master… Själv kör jag 7.5-6.2-5.4-4.7, och kan utifrån det säga att ungefär 8.0-6.0-5.0 funkar. Stora segel – stora glapp och tvärtom. Om du kommer att köra på Gotland kommer du med stor sannolikhet ha ganska mycket vågor när det blåser 4.5-5.5, och då vill du inte ha mer än max en kvadrat mellan seglen, helst lite mindre.
    Man klarar sig bra på två master om man planerar sina segelinköp lite efter mastlängd. Ett tips är att kolla på lite äldre segel i småstorlekar eftersom dessa behöver längre master än nya. Ett 4.7 som är från 98 behöver en 430 liksom en 6.2:a från 2000 och framåt. Dessutom kostar den bara 500 kronor:-)

  • dr-masse

    Medlem
    6 april, 2004 vid 13:57

    Mitt försök…

    Tänkt snarare procent och vindstyrka än kvadratmetrar.

    Du kan lugnt gå minst två kvadrat i större segel för nöjessegling, typ nio till sju kvadrat.

    Men att gå från sex kvadrat till fyra är en annan sak…

    En tre-segelskombination som täcker det mesta skulle kunna se ut som 8,0 – 6.0 – 5.0. Då kan man segla i klart varierande vindar. Gränserna går att töja en del, beroende på segelmodell (9.0 – 6.0 fungerar om 9.0 är ett stabilt segel och sexnollan hyggligt lätt att få igång). Den dagen en hyggligt modern femnolla är för stor i mycket vind är du ganska duktig och kikar nog på andra sorts prylar…

    Du kommer att behöva två master, typ 490 och 430. Runt femnoll brukar hos de flesta tillverkare vara den minsta storlek som fungerar bra på en 430 mast. Både längd och mastens styvhet behöver stämma, annars blir det inte bra. Och ja, stora segel ställer lite högre krav på mast och bom. De behöver i alla fall vara hyggligt bra.

    Lycka till å Surfa På!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Behöver lite råd

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.