Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Behöver ny våtdräkt, tips?

  • milkman

    Medlem
    26 april, 2013 vid 22:16

    @Lima-ko 709609 wrote:

    @Dave: På dräkten stämmer det nog, men då är frakten å andra sidan gratis. Jag beställde en stor chicken loop och lite andra smådelar och behövde inte betala någon moms eller tull, bara 8.75 USD i frakt.

    Om det inte är skickad från EU så har den inte tullats in rätt i sånt fall. Skulle det vara så, så är det att fuska, att smita undan samhällsansvar i form av skatter. Och olagligt. Köper man i Sverige (eller EU) så är man som kund utan ansvar då det vilar på importören att följa importlagarna och att erlägga rätt skatter.

    Sorry for OT, ligger bara varmt om hjärtat 🙂

  • kneepad

    Medlem
    27 april, 2013 vid 16:14

    @Milkman 709744 wrote:

    … att smita undan samhällsansvar…

    he, he. “- Vilken samhällsnytta tycker ni att ni gör när ni åker runt med de där skärmarna?”

    Ungefär den frågan fick en kompis till mig när han passionerat hade hållit en utläggning om sina äventyr i en annan vindsport. Frågan kom från en riktigt inbiten grå “jag har minsann jobbat hela livet och det går förbaske mig inte ut på att ha kul” – grumpy old man.

    Kan säga att han blev ganska ställd. Min kompis alltså.

    Hoppas att Milkman får leva ett långt och lyckligt liv.

    PS Jag köper personligen hellre av Milkman än på utländsk postorder. Det var bara ordet “samhällsansvar” som jag inte gillade…Det är väl för f-n bl.a. för att komma bort från sånt som man håller på med det här….DS

    Pga efterfoljande kommentar från Milkman var jag tvungen att editera igen

  • milkman

    Medlem
    27 april, 2013 vid 20:16

    @kneepad 709764 wrote:

    men så gammal som Milkman får man väl hoppas att man aldrig blir…:wink:

    haha.. Jag med!

  • wetdog

    Medlem
    9 maj, 2013 vid 11:47

    Vad tycker ni om Single-lined vs Double-lined? Vilket är att föredra?

    edit: och vad är en Steamer?

  • windyboy

    Medlem
    10 maj, 2013 vid 18:08

    Jag ska aldrig ha något annat än double lined igen, fick flera små hål i min single lined dräkt bara på en säsong. Dessutom smidigare med double. Möjligtvis är single lined varmare men det är marginellt.

  • lima-ko

    Medlem
    11 maj, 2013 vid 09:06

    Kan enbart hålla med Windyboy, helt klart DL eftersom den är mycket mer stryktålig. En SL må kanske vara varmare eftersom den är tätare men det nog som sagt marginellt.

    Flertalet dräkter har numer både SL/DL vilket dock gör att man inte behöver välja.

    Kent på On Top Sports tycker jag sammanfattar det rätt bra: “- Att du måste normalt sett välja mellan enkelneopren (SL) och dubbelneopren (DL), vilket är ungefär som att välja mellan dubbdäck och snödäck – båda har sina fördelar och sina nackdelar. Enkelt uttryckt handlar det om vad du har för beläggning på utsidan på dräkten: är det tyg är det en dubbelneoprendräkt, är det gummi är det en enkelneoprendräkt. Men de har också olika sammanfogning: DL-dräkterna är helt genomsydda medan SL-dräkterna är blindsydda, vilket betyder att sömmarna på DL inte är täta medan SL är täta och detta gör stor skillnad för värmen. Dock kan man fylla i lim i de genomsydda DL-dräkternas sömmar och alla våra DL-heldräkter har lim i sina sömmar och är därmed också täta i sömmarna. Slutsats: en DL är mer slitstark medan en SL är varmare. En SL-söm (blindsöm) är tät men inte så tålig; en DL-söm är extremt tålig men läcker om den inte är limmad. Generellt sett kan man säga att SL är bra för windsurfing medan DL är bra för kite och surfing.”

  • kitemaster

    Medlem
    11 maj, 2013 vid 10:02

    För att nyansera lite så skulle jag vilja säga att jag aldrig kör dubbelneopren igen (typ). Tar man hand om sin dräkt och inte kraschar sönder så vinner värmen i en enkelneopren för mig som är frusen av mig.
    Jag har haft enkelneoprendräkter i flera år utan att de går sönder. Dessutom torkar den bättre på en natt…

  • above_the_law

    Medlem
    11 maj, 2013 vid 17:20

    Oneill för rörelse o strech, Excell för kvalitet o funktion o värme, Rc för värme o torka Men inte för bredaxlade alfahannar;-)

  • ninoh

    Medlem
    12 maj, 2013 vid 11:30

    Ok, tack för alla svar! Har beställt nu, blev rip curl e-bomb. Har förstått att den är lite kallare, men var grymt pris.. blev en 3/2a och en 5/3a. Är det någon som har tips på en grym vinterdräkt? Nu har min torris gått sönder också och funderar på att satsa på en vinterdräkt istället, den ska fungera typ när isen nästan ligger.. Pz!

  • lima-ko

    Medlem
    12 maj, 2013 vid 11:48

    Gott, det låter som en bra kombo, 3/2 är gott på sommaren. Är du inte speciellt frusen av dig kan det räcka med att komplettera med en Windstopper på vintern. Jag kör året runt på Västkusten med 5/4 och en sådan jacka, den tar bort all avkylning från vinden vilket är guld värt för mig.

  • davids

    Medlem
    13 maj, 2013 vid 19:50

    @TomW 709347 wrote:

    jag säger bara: kingofwatersports.co.uk
    oslagbara service, pris o urval

    Kan bara hålla med, oslagbara, på alla punkter..

  • wetdog

    Medlem
    15 maj, 2013 vid 13:47

    Blev en Mystic Black Star 5×4 DL för mig till slut. Hoppas jag valde rätt, tack för alla råd!

  • rrd_z

    Medlem
    18 maj, 2013 vid 11:46

    TomW har absolut rätt när de gäller frakt , pris o service ! Dock är nackdelen att du inte kan prova dräkten. Är man lite bredare över axlar passar inte alla modeller klockrent eller andra saker som gör att handla lokalt ofta är väldigt bra rent praktist. Sen är dräkter idag likt som kites , brädor bra. Sen är de klart att alla märken har sin “top” modell.

    Märken som jag testat o kört med är :

    Np
    NPX
    Rip curl
    Mystic
    Oniell

    alla har funkat kanon. Alla kanske inte har hållt lika länge som andra. De är där förmodligen priset kommer in. Personligen rekommenderar jag att lägga någon/några 100 lappar extra och få en dräkt som håller 3+ säsonger. Sen ska man absolut inte se ner på begagnade ! Köpte min senaste 3/2 begagnad på surfers för en 700Lapp och håller den 2 säsonger så är jag nöjd håller den längre så är de super !!

    Hoppas du hittar något riktigt bra i en djungel av märken att välja på =)

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Behöver ny våtdräkt, tips?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.