Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Behöver ny vev

  • Behöver ny vev

    Publicerad av glader på 18 augusti, 2008 vid 09:53

    Kört med billigaste modellen från vindsurfing.se fungerat bra, men efter drygt en säsong börjar pinnen böjas. Fruktar att den ger sig snart.

    Vilken är den bästa veven? Vad är normal livslängd?

    PS. Sett surfans och lbjs som ser fin ut. Går denna att köpa?

    jester svarade 15 år, 8 månader sedan 14 Medlemmar · 34 Svar
  • 34 Svar
  • jester

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 11:17

    Chinookveven fungerar fint. Har haft min ett par år iaf. Faktiskt är det så att Surfan använder en sådan oxå.

  • kinetic

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 11:30

    Vev e för tunnisar*haha*…Så här är det: När jag köpte en bånke me nya segel för 2 år sedan så införskaffade jag även en vev då de var stört omöjliga att dra ned, speciellt Gun seglen…Iaf om man smörjer rullarna med “5-56” eller liknande så går det att dra ner de utan “att man knäcker ryggen”. Så mitt tips är: smörj rullarna så slipper du vev…Min uppfattning är att en ve formligen käkar tamp, fördelen är dock att man kan finjustera nedhalet vilket kan vara svårt om man bara drar med hängsele-kroken…Har för övrigt en knappt använd vindsurfing.se vev till salu för 100kr…

  • glader

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 11:49
    kinetic;491659 wrote:
    Vev e för tunnisar

    Jo det är väl en damaccesoir, men en bekväm sådan.

    Jester;491657 wrote:
    Chinookveven fungerar fint. Har haft min ett par år iaf.

    Tack. Beställt en. Såg bra ut att man kan greppa under axeln också. Var helt klart en nackdel på den gamla att man inte visste var man skulle hålla.

  • jester

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 11:59

    Använd rätt tamp, rätt mastförlängare och vev så käkas det ingen tamp.

    Fördelarna är stora. Man slipper anstränga sig alls, finjustering är ett måste på rejs-prylar och man slipper sitta ner på backen när man drar nedhalet.

  • tobhed

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 12:00
    kinetic;491659 wrote:
    Vev e för tunnisar*haha*…Så här är det: När jag köpte en bånke me nya segel för 2 år sedan så införskaffade jag även en vev då de var stört omöjliga att dra ned, speciellt Gun seglen…Iaf om man smörjer rullarna med “5-56” eller liknande så går det att dra ner de utan “att man knäcker ryggen”. Så mitt tips är: smörj rullarna så slipper du vev…Min uppfattning är att en ve formligen käkar tamp, fördelen är dock att man kan finjustera nedhalet vilket kan vara svårt om man bara drar med hängsele-kroken…Har för övrigt en knappt använd vindsurfing.se vev till salu för 100kr…

    Om din vev käkar tamp så använder du den inte på rätt sätt, har en likadan vev och har inte fransat eller tagit sönder någon tamp på över 1 år.
    Att använda en vev på rätt sätt är en teknikgrej…

  • kinetic

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 12:10

    Tobhed: Välkommen att veva ner mitt 6.8…Jag gillar inte att veva ner det seglet för det känns alltid som om nåt skall smälla av, då känns det tryggare att dra om tampen skulle smälla (har formuline som hållt bra hittills). Tamparna löper för övrigt helt “perfekt” då blocket i seglet är vridet 90 grader så det line:ar upp med rullarna i NP UXT förlängaren perfekt…

  • andreas-t

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 12:13

    @tobhed 491674 wrote:

    Att använda en vev på rätt sätt är en teknikgrej…

    Å hur gör man då? Jag har nyligen köpt veven från Vindsurfing.se och känner inte att jag fått till “den rätta knycken” än och jag har också sett att tampen börjat bli sliten.

    Jag funderade annars på om hålkanten är för vass, och tänkte runda av den lite.

  • lbj

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 14:59
    glader;491628 wrote:
    Kört med billigaste modellen från vindsurfing.se fungerat bra, men efter drygt en säsong börjar pinnen böjas. Fruktar att den ger sig snart.

    Vilken är den bästa veven? Vad är normal livslängd?

    PS. Sett surfans och lbjs som ser fin ut. Går denna att köpa?

    Jag har just lagt in en förfrågan att tillverka 10 st vevar
    Vem är intresserad att köpa och vad vill ni betala?
    LBj

  • lbj

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 15:04
    glader;491628 wrote:
    Kört med billigaste modellen från vindsurfing.se fungerat bra, men efter drygt en säsong börjar pinnen böjas. Fruktar att den ger sig snart.

    Vilken är den bästa veven? Vad är normal livslängd?

    PS. Sett surfans och lbjs som ser fin ut. Går denna att köpa?

    Jag har just lagt in en förfrågan att tillverka 10 st vevar
    Vem är intresserad att köpa och vad vill ni betala?
    LBj

  • tobhed

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 15:22

    Vilka fästen passar den till – pin eller NP MXT?

  • faster

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 18:23

    Tobbhed: Den passar till pin men om du har NP MXT köper du en adapter så funkar det. Till er som har vev och äter tamp, har själv haft dom problemen och testat lite olika förlängare. Det är inte vevens fel att det käkas tamp utan förlängaren och hur cleaten sitter på förlängaren. Efter ha köpt NP MXT förlängare är det inga problem och använder mig av en hemmagjord vev.

  • tobhed

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 18:50
    faster;491806 wrote:
    Tobbhed: Den passar till pin men om du har NP MXT köper du en adapter så funkar det. Till er som har vev och äter tamp, har själv haft dom problemen och testat lite olika förlängare. Det är inte vevens fel att det käkas tamp utan förlängaren och hur cleaten sitter på förlängaren. Efter ha köpt NP MXT förlängare är det inga problem och använder mig av en hemmagjord vev.

    Cool, beroende på pris så är jag intresserad Lars

  • svanvik

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 19:09

    Det är enkelt att göra själv. Har sjäv en Chinook till XT vilken behövde modifieras när jag köpte MXT förlängare. Jag snickrade till en enepinne i stället för plasdelen och använder samma vev. Fick göra ett par spår för nitarna i MXT förlängaren. Dessa fungerar som mothåll i rotationsriktingen. Under sesongen har spåren blivit lite slitna vilket avhjälpts med att dra ett par skruv för att förstärka anläggsytorna. Den fungerar till och med bättre än orginalet men var noga med vinkeln på borrhålet för veven så att tampen dras rakt.

  • klang

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 22:00

    Jag är också intresserad LBJ. Har redan två där båda börjar blir lite väl böjda…

  • glader

    Medlem
    19 augusti, 2008 vid 06:09
    Jester;491657 wrote:
    Faktiskt är det så att Surfan använder en sådan oxå.

    Varför då förresten? Är den bättre än den lbj visar på bilden?

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Behöver ny vev

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.