Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Behöver nybörjartips

  • Behöver nybörjartips

    Publicerad av rasmus85 på 1 juli, 2014 vid 16:39

    Hej.
    Har nyliugen köpt en Bic pacific litetec 295 från omkring millenieskiftet med rigg och ett freeride slalom 6,5 kvm segel.
    Jag har tidigare seglat lite på en 80-tals pråm och tyckte väl att det gick hyffsat (jag plurrade iallafall inte var 20:e sekund). Nu när jag testade den “nya” brädan hade jag ganska stora problem med balansen.
    Brädan är ju mycket mindre och smalare så det hade jag räknat med, men finns det några tips hur jag ska göra för att bli stadigare? Problemet jag har när jag kryssar och börjar få lite fårt är dels att nosen dyker så jag försöker gå bakåt på brädan, men då tappar jag styrningen och brädan vänder upp mot vinden.
    Är problemet att jag inte lutar mig tillräckligt långt ut?
    Jag har också problem med att när jag kryssar så känns det ofta som att jag mer driver med vinden än verkligen kryssar.
    Det var ganska svag vind när jag körde. Ska jag ha en kortar eller längre fena?
    Det verkar vara extremt viktigt hur man placerar fötterna när det är en så liten bräda. Visst det några bra instruktioner för detta som någon kan länka till? Vad tycker ni i övrigt, ska jag skaffa mig en till lite större bräda att träna på tills vidare..? Jag är omkring 190 cm och väger 70 kg; bör jag ha bommen lite lägre i början? Alla tips / länkar tas tacksamt emot!

    tsss svarade 9 år, 7 månader sedan 20 Medlemmar · 69 Svar
  • 69 Svar
  • alexasu

    Medlem
    1 juli, 2014 vid 17:31

    Det är rätt svårt att svara på sånt här i text, mycket lättare att visa. Har du någon klubb i närheten?

    Jag gör ett försök i alla fall:
    Det är väldigt viktigt att du hela tiden står med fötterna på brädans mittlinje.
    När du drar rigg ha framfoten precis framför (och jag menar så att det nuddar vid) mastfoten och bakfoten en axelbredd bak. Här kan du stå med hyfsat jämn vikt på båda fötterna om du inte behöver justera brädans riktning: mer vikt på framfoten för att rikta nosen mer från vinden och mer vikt på bakfoten för att rikta nosen mer mot vinden.
    När du väl fått tag i bommen och börjat köra är det oftast en bra idé att ta ett steg tillbaka så att framfoten hamnar precis bakom mastfoten (men fortfarande nuddar den) och bakfoten är precis bakom fram-stropparna. Vinka framfoten 45 grader framåt så att trampdynan ligger på mittlinjen och tårna nuddar mastfoten. Bakfoten kan fortfarande ligga tvärs över brädan med minnlinjen i hålftoten.
    Det är viktigt när du backar back att du inte tar med dig varken seglet eller din egen kroppsvikt bak med dig!
    Alltså: När du backar bak måste majoriteten av din kroppsvikt ligga på framfoten!
    Sträck armarna snett framåt för att behålla seglet över brädans mitt. Annars kommer som du märkt brädan börja svänga upp mot vindögat.

  • alexasu

    Medlem
    1 juli, 2014 vid 17:39

    Bommen: Börja med att sätta den så att den hamnar i axelhöjd när du står på brädan (mastfoten bygger lite), sen kan du trimma ett par cm upp eller ner efter tyckte och smak.

    Kryssa: Det viktigaste är inte att sikta högt mot vinden utan att ha god fart på brädan!
    Fenan fungerar precis som en flygplansvinge och måste ha lite fart framåt får att kunna “lyfta” mot vinden. Ju lägre fart du har desto sämre greppar fenan. Har du svårt kryssa så börja att köra några meter på halvvind först tills brädan fått upp lite fart sedan börjar du styra sakteligen upp mot vinden, lite i taget och ser hur “nära” vinden du kan köra utan att tappa för mycket fart.
    Med en liten fena så tar man inte så bra höjd i lättvind, framför allt inte om man inte kan hitta optimalt drag i seglet och har svårt att hålla en stabil kurs. ställ in dig på 60 grader mot vinden kanske, snarare än 45 (vilken man kanske kan klara om man har full planing).

  • rasmus85

    Medlem
    1 juli, 2014 vid 19:13

    Tackar för svaren. råden med fotplaceringen, ska ha det i bakhuvet till nästa gång. Om jag förstod rätt ska jag försöka hålla mig längs centrumlinjerna både när jag drar upp riggen och när jag kryssar / seglar halvvind?
    Det jag kände var att när jag fick lite mer vind i seglet så började brädan luta i vindriktningen och för att hålla emot gick jag längre ut på kanten av brädan, men om jag förstå dig rätt ska jag istället försöka luta mig längre ut från seglet och hålla kvar fötterna längs centrumlinjen?
    När blir det då dags att gå ut på sidorna? Vid stark vind eller vid läns?
    Hur får jag max fart på halvvind? Hur vet jag hur mycket jag ska tilta seglet framåt?

    Jag har även 2 fenor, jag antar att jag borde hålla mig till den längre av dessa, eller har djupet (längdren i längs-led med brädan) större betydelse än djupet?

  • alexasu

    Medlem
    1 juli, 2014 vid 19:33

    Du har många frågor ramsus, och jag skulle verkligen vilja råda dig att ta en lektion någonstans, det är mycket enklare om man får se din bräda och dig segla den. Kolla med din närmsta klubb eller surfshop!

    Menar du att brädan börjar tippa mot lä? (från vinden) Gör den det först när du börjar få fart?

    Om man har en riktigt stor fena eller centerbord, så kan brädan börja tippa mot lä när man börjar bygga lite fart och då kan det vara nödvändigt att lämna centrumlinjen. Jag förstod det dock som om du körde i lättare vindar.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 juli, 2014 vid 19:55

    Det är inte helt enkelt att höjda utan centerbord i lättvind. Alexasu har beskrivit det bra. Det Du bör tänka på är:

    Skota inte hem för mycket! Prova att köra mer utskotat nästa gång och fånga vinden så Du känner att Du hela tiden har drag/ motstånd i seglet. Hur högt Du sen går kan Du reglera med fotstyrning.

    Höjdtagning är A och O. Försök gärna att höjda all segling i icke planing!

  • rasmus85

    Medlem
    1 juli, 2014 vid 19:59

    @alexasu 724615 wrote:

    Menar du att brädan börjar tippa mot lä? (från vinden) Gör den det först när du börjar få fart?

    Om man har en riktigt stor fena eller centerbord, så kan brädan börja tippa mot lä när man börjar bygga lite fart och då kan det vara nödvändigt att lämna centrumlinjen. Jag förstod det dock som om du körde i lättare vindar.

    Nja, jag menade att vinden trycker ner seglet (trots relativt svag vind) så försöker jag kompensera.
    Förstår att det är svårt att lämna tips när man inte ser kaoset framför sig 🙂
    Om jag hittar någon klub inte allt för långt bort ska jag nog första ta nån lektion..
    Tackar för all hjälp!

  • rasmus85

    Medlem
    1 juli, 2014 vid 20:00

    @Herr Pelegrin 724617 wrote:

    Det är inte helt enkelt att höjda utan centerbord i lättvind. Alexasu har beskrivit det bra. Det Du bör tänka på är:

    Skota inte hem för mycket! Prova att köra mer utskotat nästa gång och fånga vinden så Du känner att Du hela tiden har drag/ motstånd i seglet. Hur högt Du sen går kan Du reglera med fotstyrning.

    Höjdtagning är A och O. Försök gärna att höjda all segling i icke planing!

    Jag ska testa det. Tack för tipset.

  • sailortrash

    Medlem
    1 juli, 2014 vid 20:09

    Som jag fattar det har du gett dig ut med brädan i ickeplanande vind, och att dömmas av de frågor du ställer så har du inte upplevt planade vindsurfing…om detta stämmer så tycker jag du ska följa dessa två råd om du på allvar vill lära dig vindsurfa och ha lika kul som det ser ut att vara:

    Köp dvd:n “beginner to winner” av Jem Hall och Lars Pedersen. Den räcker längre än ngn lektion. Köp sen en bräda som är minst 74 gärna 80 bred byggd i Wood eller kol. Förslagsvis av modell freeride. Jag kan rekommendera ahd fast forward, en av de allra bästa tycker jag (och den billigaste också). Allt efter 2006 ca kommer su lära dig snabbt på.

    Plocka fram bicen när du planar med sele i stropparna med full kontroll, och kolla vad den går för…

  • hakman

    Medlem
    1 juli, 2014 vid 20:34

    @sailortrash 724620 wrote:

    Köp dvd:n “beginner to winner” av Jem Hall och Lars Pedersen. Den räcker längre än ngn lektion.

    Jag tror inte att barn behöver få hjälp i skolan, det är bättre de tittar på TV istället… Ingen kan korrigera något den inte är medveten om.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 juli, 2014 vid 21:14

    @Håkman 724621 wrote:

    Jag tror inte att barn behöver få hjälp i skolan, det är bättre de tittar på TV istället… Ingen kan korrigera något den inte är medveten om.

    Å ena sidan lär barn hursomhelst titta på TV. Å andra sidan mår barn bra att få tips från olika vuxna, om tipsen grundas på en positiv inställning där man vill lära dem bli bätre på något. M a o tummen upp för DVD:n och även ADHD:n för den delen.

  • hakman

    Medlem
    2 juli, 2014 vid 05:35

    @Herr Pelegrin 724624 wrote:

    …, om tipsen grundas på en positiv inställning där man vill lära dem bli bätre på något.

    word .

  • sailortrash

    Medlem
    2 juli, 2014 vid 05:55

    DVD’n beskriver med film och ord precis vad man ska tekniskt tänka på i alla tänkbara moment, det kan inte gå fel med den. Dessutom ger den massa bra tips på avancerad nivå där man oftast inte känner ngt behov av att ta lektioner.

  • tsss

    Medlem
    2 juli, 2014 vid 07:55

    Som någon sa i börjar av tråden: leta upp andra vindsurfare. En klubb eller några du ser vid stranden.
    Om det inte blåser så är vindsurfare normalt hjälpsamma typer med många goda råd.
    Berätta var du håller till så kanske du mer konkret kan få tips på ställen o kontakter.
    Och låna en större bräda kanske….

  • rasmus85

    Medlem
    2 juli, 2014 vid 20:45

    @sailortrash 724620 wrote:

    Som jag fattar det har du gett dig ut med brädan i ickeplanande vind, och att dömmas av de frågor du ställer så har du inte upplevt planade vindsurfing…om detta stämmer så tycker jag du ska följa dessa två råd om du på allvar vill lära dig vindsurfa och ha lika kul som det ser ut att vara:

    Köp dvd:n “beginner to winner” av Jem Hall och Lars Pedersen. Den räcker längre än ngn lektion. Köp sen en bräda som är minst 74 gärna 80 bred byggd i Wood eller kol. Förslagsvis av modell freeride. Jag kan rekommendera ahd fast forward, en av de allra bästa tycker jag (och den billigaste också). Allt efter 2006 ca kommer su lära dig snabbt på.

    Plocka fram bicen när du planar med sele i stropparna med full kontroll, och kolla vad den går för…

    OK. Om jag förstår rätt så är kombinationen bräda & segel inte bra i lätt vind. Jag har kikat lite på filmen men inte kommit igenom hela än.
    Vad är wood? = trä? Kan du rekommendera några flera märken / modeller som jag kan söka på? ahd fast forward går på 9 lök och det är lite mycket så här i början innan jag vet hur hooked jag kommer bli..
    Denna är lite smalarre än din rekommendation men kanske ändå bättre lämpad än den jag har idag? http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/6580/bic-techno-283/

  • rasmus85

    Medlem
    2 juli, 2014 vid 20:48

    @tsss 724637 wrote:

    Som någon sa i börjar av tråden: leta upp andra vindsurfare. En klubb eller några du ser vid stranden.
    Om det inte blåser så är vindsurfare normalt hjälpsamma typer med många goda råd.
    Berätta var du håller till så kanske du mer konkret kan få tips på ställen o kontakter.
    Och låna en större bräda kanske….

    OK. Jag bor väster om Stockholm (Bålsta) men försöker sufa på sommarstället som ligger i närheten av Arkösund (södra sidan av Bråviken).
    Jag vet att det finns en klubb i Norrköping men om man kikar på deras hemsida verkar de inte särskilt aktiva.

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Behöver nybörjartips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.