-
Behöver segel-hjälp av mer erfarna
Hej. Jag skulle behöva lite hjälp med segelval inför sommaren. Jag började segla i slutet av förra sommaren och lånade då en rigg av en kompis för att köra de sista dagarna innan vintern. Nu börjar det bli läge att köpa egen rigg så jag tänkte vända mig till er med lite mer erfarenhet och kolla vad ni tycker.
Jag funderar på om man kanske kan köpa en rigg och ett extrasegel för att hålla ner kostnaderna lite. Funderar på ett segel 5,5-6 och ett runt 8. Har en inspiro 79 och väger ca 80 kg. Jag vill inte ha nybörjargrejer, kämpar hellre lite extra i vattnet än att känna att man vuxit ur grejerna efter någon månad.
Jag vill ha hjälp med:
1.Är segelstorlekarna rimliga för att få ut så mycket som möjligt av årets surfdagar?
2. Hur mycket kan man reglera seglet med mastförlängare? Måste man ha två master eller räcker det med en 460 mast och fölängare?
3.Räcker det med två segel?
4. Är det några märken som är mer prisvärda än andra? Skiljer det mycket på kvalite mellan olika segel? Kan man klanske satsa på begagnad utrustning?
5.Bommen är väl i alla fall lugnt att bara ha en?Mycket frågor, men svara gärna på någon av frågorna om ni vill. Skicka gärna tips om riggen i frågor jag inte tagit upp också. Jag är nybörjare och vill gärna lära mig
Logga in för att svara.