Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bensinkvalitet på olika mackar?!

  • Bensinkvalitet på olika mackar?!

    Publicerad av el_duderino på 6 april, 2006 vid 10:20

    Tror ni kvaliteten på bensin vairerar beroende på vilken mack man tankar på?
    Jag tycker själv att Preem bensin har fått mina bilar rulla längre!
    Själka oktantalet är inget jag ifrågasätter men värmevärdet för de olika bensinerna skulle ju teoretiskt kunna variera!

    Vad har ni för erfarenheter, om några, om detta?

    denifer svarade 17 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • getwet

    Medlem
    6 april, 2006 vid 17:33

    Vad jag förstått så är det samma leverantör till de flesta, med andra ord a likvärdig bensin mellan bolagen. sedan kan väl någon hitta på ett eget litet trick som Shell med sin V-Power.

    Minns när jag arbetade på Möja (en ö i sthlms skärgård) en sommar. Då kom OK båten med bensin och tankade upp Shellmacken……eller om det var tvärtom.

    Däremot har jag helt klart lagt märke till att bensin skiljer sig mellan olika länder. Tysk bensin går som fan känns det som, och när jag tankat i Polen så går det rätt långsamt…

  • santawasasurfer

    Medlem
    7 april, 2006 vid 17:29

    det är olika kvaliteter. statoil skulle ha sämst vad jag har läst. i tyskland kan man ju tanka 100 oktanig bensin.mycket rolig soppa

  • _frippe_

    Medlem
    9 april, 2006 vid 18:09

    Jag tycker mig ha märkt skillnad även om ingen trott på mig hittills…
    Jag får för mig att min V40 T4 som ska ha 98 oktanigt bränsle går bättre när jag tankar på Preem. Det märks inte vid vanlig körning men vid fullgasaccelerationer så har den en tendens att hacka lite men inte när jag tankar på Preem… Kan det vara björnen som gör skillnaden kanske 😉

  • surfridern

    Medlem
    11 april, 2006 vid 22:17

    någon som kan bekräfta om shell V-power har 99 oktan som jag har hört rykten om?

    annars om ni vill höjja oktan halten så kan ni tanka en skvätt E85. för E85 har ju 104 oktan och det höjjer ju en hel del om man tankar 20% E85 på en bil med 98 oktan i tanken. anledningen till att man vill ha högre oktan är ju för att man har högre kompression än standard och kan ligga närmare spikningsgränsen för att få ut mer effekt på en trimmad motor. en vanlig standard motor i en standard bil går ju mjukare med högre oktan men man vinner nästan inget på det. energin är annars den samma i olika bensin oktan tal. dock så är energin 30% lägre i E85 men åh andra sidan så vinner man ändå på det då effekten blir 10% mer än vanlig bensin =) märkligt va? =)

  • el_duderino

    Medlem
    12 april, 2006 vid 06:52
    Surfridern wrote:
    någon som kan bekräfta om shell V-power har 99 oktan som jag har hört rykten om?

    annars om ni vill höjja oktan halten så kan ni tanka en skvätt E85. för E85 har ju 104 oktan och det höjjer ju en hel del om man tankar 20% E85 på en bil med 98 oktan i tanken. anledningen till att man vill ha högre oktan är ju för att man har högre kompression än standard och kan ligga närmare spikningsgränsen för att få ut mer effekt på en trimmad motor. en vanlig standard motor i en standard bil går ju mjukare med högre oktan men man vinner nästan inget på det. energin är annars den samma i olika bensin oktan tal. dock så är energin 30% lägre i E85 men åh andra sidan så vinner man ändå på det då effekten blir 10% mer än vanlig bensin =) märkligt va? =)

    Sant, högre oktantal medför att man kan komprimera blandningen mer utan självantändning. Högre kompression innebär i sin tur högre temperatur vilket i sin tur innebär högre verkningsgrad (se def. på carnot verkningsgrad). Bilar är utrustade med s.k. knacksensorer som känner av om motorn knackar –> bränslet självantänder och ställer automatiskt in sig på en nivå under detta. Dvs motorn komprimerar till en gräns precis under självantändning.

    Värmevärdet i sin tur är, eller energin som du kallar det, är ett mått på hur många MJ man kan få ut per kg, [MJ/kg]. Detta mäts genom att 1kg av bränslet förbränns i en behållare nedsänkt i vatten, vart på temperaturökningen för vattnet mäts. Man kan antingen mäta det undre värmevärdet eller det övre. Det övre inkluderar ångbildningsvärmet för vattenångan i rökgaserna, vilket rent praktiskt innebär att man låter vattenångan i rökgaserna kondensera. Så det övre värmevärdet är alltså alltid högre än det undre.

    “Vår vanliga ”mackbensin” är en mycket odefinierad produkt, vilket innebär att den innehållsmässigt ser olika ut beroende på när och var du köpt den. För att få sälja ett bränsle under namnet bensin så måste bränslet uppfylla några uppställda krav. Dessa krav är uppställda av SIS (svensk industristandard) i Sverige och CEN i Europa och består av några intervall och gränsvärden som innehållet i bensinen måste uppmätas till. I övrigt så spelar det inte så stor roll exakt vilka ämnen som är i bensinen.

    Bensin består i huvudsak av olika ämnen som är uppbyggda av kol- och väteatomer, s.k. kolväten. Om du skulle titta närmare på bensinen du köper på en vanlig bensinstation så innehåller den i genomsnitt 200 olika kolväten (det finns ca 1000 olika typer av kolväten som kan förekomma i bensin), alla med lite olika egenskaper. Vilket innehåll bensinen har den dagen du kommer och tankar beror främst på var råoljan kommer ifrån i världen, vilket raffinaderi som har ”tillverkat” (raffinerat) bensinen och vad världsmarknadspriset är på de olika ämnena vid tillverkningstillfället.

    Oljebolagen eftersträvar att kunna sälja så mycket som möjligt av sin oljeproduktion till så höga priser som möjligt. Detta innebär att de gärna blandar i lite billigare komponenter i bensinen, vilket är möjligt så länge de ligger inom de ovan nämnda gränsvärdena. Genom en process som kallas krackning har de möjligheten att omvandla tunga, billiga produkter, så som tjockolja, till komponenter som kan användas i bensin. Dessa billigare ämnen är tyngre kolväten, som alltså är uppbyggda av långa molekyler, som i en kracker ”slås sönder ” till kortare molekyler, och därmed har nya ämnen skapats (bl a olefiner).”

    Eftersom bensinen kan bestå av många olika föreningar, alla med olika egenskaper så kan värmevärdet i ALLRA HÖGSTA grad variera från bensin till bensin.

    Ju högre värmevärde dessto mindre bränsle behöver man använda sig av för att uppnå samma effekt. Därav ger bensin med högt värmevärde lägre förbrukning än bensin med ett lågt.

  • surfridern

    Medlem
    13 april, 2006 vid 00:30

    men nu undrar jag faktiskt var nånstans jag ska tanka? jag vill ha mycket oktan åh mycket energi i såsen!! =) =)

  • el_duderino

    Medlem
    13 april, 2006 vid 07:19
    Surfridern wrote:
    men nu undrar jag faktiskt var nånstans jag ska tanka? jag vill ha mycket oktan åh mycket energi i såsen!! =) =)

    Du får göra en fältstudie, sen kan du återkomma med resultatet.
    Men som jag inledde tråden med så har jag åtminstone inbillat mig att jag rullar längre med Preem soppa! Vet inte vilka fler mackar som köper “deras” soppa dock. Tror dom är störst inom petroleum industrin och har stora delar av raffinaderierna iaf, så chansen är stor att du får preem soppa när du tankar.
    Men sen är mina studier tyvärr inte vetenskapligt utförda! 😉 men det är en “känsla” jag har fått genom att studera bränsleförbrukningen

  • gamberg

    Medlem
    13 april, 2006 vid 11:37

    Jag kor cross och det syns stor skillnad nar man byter kolv beroende pa vart man har tankat mest! Korde lange pa statoils soppa for det ar enklast nar man ska till banan! Men oj vilka avlagringar det var pa kolvens topp, om man jamfor med hydro eller shell som jag oftast kor nu alltsa!.. Det ar min erfarenhet…

  • denifer

    Medlem
    12 november, 2006 vid 15:59

    det finns något i bensinen som kommer ur pumpen förutom den dåliga kvaliteten och det är vatten, de mackarsom har minst omsättning har mest vatten i bensinen. redan k-sprit förbättrar en del fast den smörjer inte och den gör inte rent vare sig i förbränningsrummet eller spridare och bränslepump.
    man behöver tillsats.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bensinkvalitet på olika mackar?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.