Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Besiktning?

  • Besiktning?

    Publicerad av halvarsson på 14 augusti, 2006 vid 21:09

    Halllå!

    Ni som har en minibuss (typ caravelle) där ni har byggt säng mm, går det att besikta den så eller måste man ta ur det och sätta in stolarna igen?

    /Martin

    alexullared svarade 17 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • ruttip3

    Medlem
    14 augusti, 2006 vid 23:27

    Inga problem att besikta den med sängen i! Dock kan du besikta den med olika benämningar som kommer att ge olika priser på skatten.

    Tex. Lätt last bil med fast inredning.

    Permanent bostadsinredning (hus-bil).

    Det finns lite olika, kommer inte på alla nu men det kan du googla dig fram till. Men det lär ju finnas mer här som vet.

  • gnutten

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 09:16

    Det Ruttip snackar om är att besiktiga om den till en annan typ. Det går att göra, men kolla reglerna innan.

    Vill du bara göra en vanlig besiktning, måste du ha säten i (om det var det vid förra besiktningen). Bilprovnigen testar bilbälterna på alla platser i bilen, då måste dom ju finnas på plats…

  • surfmats

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 11:08

    Vi skulle besiktiga vår lastbilsreggade LT31 med full campingutrustning. Besiktningstjänstemannen var skeptisk redan från början, men när han trampade igenom det rostiga fotsteget på väg upp i förarsätet och skar upp smalbenet blev han lite grinig…
    Behöver jag nämna att bilen blev underkänd:-)
    Vi rev ur inredningen inför besiktningen några år i rad, men sen lessnade vi och reggade om den till husbil. Inga större skillnader i skatt (ca 12 år sedan).

  • halvarsson

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 15:49
    surfmats wrote:
    Vi skulle besiktiga vår lastbilsreggade LT31 med full campingutrustning. Besiktningstjänstemannen var skeptisk redan från början, men när han trampade igenom det rostiga fotsteget på väg upp i förarsätet och skar upp smalbenet blev han lite grinig…
    Behöver jag nämna att bilen blev underkänd:-)
    Vi rev ur inredningen inför besiktningen några år i rad, men sen lessnade vi och reggade om den till husbil. Inga större skillnader i skatt (ca 12 år sedan).

    Stackars besiknings man! =)

    Regga om till husbil låter ju intressant, får kolla upp det mer innan det blir något köp!

    Tack för svar!

    /Martin

  • surfmats

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 18:44

    Att regga om till husbil innebär ju också att du kan ha fast gasolinstallation om du vill ha kök, värme, etc. Fast det kanske är överkurs.

    Lycka till!

  • ola_p

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 20:05

    Regga till husbil är numera ett jävla meck, dom har ändrat reglerna lite så nu är det bara elspis som funkar om man vill slippa ventilationsprov å sån skit, vilket kostar apa. Dessutom skall det vara fast monterat (fastskruvat alltså).
    Jag reggade om bussen till lite färre säten och fick en notering om att det är sängplats i på registreringbeviset. Så man kommer ju iaf slippa strul om man skulle bli stoppad, vilket ju känns rätt bekvämt. Kostade nåra hundringar, exakt hur mycket kommer jag inte ihåg, men överkomligt var det.

  • alexullared

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 19:24

    Jag ska besiktiga p åtisdag och då sätter jag i sätena.. annars kör jag med säng o grejjer där bak och utan säten. Är det olagligt att ha ute sätena o inredning i om man blir stoppad av polisen?? vad kan dom göra?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Besiktning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.