Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Beslutsångest! FSW el FRR/Race
-
Beslutsångest! FSW el FRR/Race
Publicerad av nachoman på 2 januari, 2008 vid 12:50Hej,
Nu när julhelgen precis är avklarad är det dags igen att börja längta till varmare väder.
Har inte bestämt mig vilken kategori av bräda som skall inköpas till i år, man måste ju ha nåt nytt 😉 Har förra året kört en stor freestylebräda på 109 liter och vill nu komplettera med antingen en liten FSW/wave eller en freeride/slalom-maskin.Tankarna går framotillbaka, vågor eller fart. Jag bor ju i sthlm så det är ju inte tal om vågridning särskilt ofta men å andra sidan är det ju kul när man testat.
Plattvatten finns det ju gott om så det skulle kanske lämpa sig bäst med en slalomräser.Vad kör ni andra i sthlmstrakten?
God fortsättning
nachoman svarade 17 år, 4 månader sedan 9 Medlemmar · 25 Svar -
25 Svar
-
Du skulle ju kunna köpa en ”Swiss Army knife” som engelska Boards uttryckte det för några nummer sedan. Dvs typ en Naish Global Wave (eller motsvarande bräda av annat fabrikat). Snabb som en slalom, och lös som en FSW, och helt OK i alla sorters vågor.
-
@Nachoman 436329 wrote:
Hej,
Tankarna går framotillbaka, vågor eller fart. Jag bor ju i sthlm så det är ju inte tal om vågridning särskilt ofta men å andra sidan är det ju kul när man testat.
Plattvatten finns det ju gott om så det skulle kanske lämpa sig bäst med en slalomräser.Vad kör ni andra i sthlmstrakten?
God fortsättning
Vågor eller fart ja det är frågan, lika roligt att köra, men det blir en del saker man plockar med sig. Själv så kör jag nu en Exocet Cross 94 och 84 liter, en perfekt bräda för oss här på ostkusten, vill jag ha fart i brädan sätter jag på en lite rakare fena och ett freeride/race segel, eller så åker det på en Wave Onshore fena på 19 till 23cm och ett passande wave segel. Det bästa med Crossen är att den fungerar lika bra i vågor som plattvatten, det är bara att byta fena/segel efter underlag. Har kört 127 timmar i år på Cross94an har den som största bräda, Cross84an blev det lite mindre med bara 70timmar. Annars så är ju FSW brädorna perfekta tycker jag, körde själv sådana 2006 95 och 85 liters Goya FW. Gillar det här med att brädorna har ett bredare register och inte så smalspåriga, det blir helt enkelt mera timmar på vattnet, det är bara vraka och välja, alla märken gör bra brädor, ta en som du tycker är snygg och passar din libra.
Hoppas du får massor av timmar på vattnet…….för det kommer jag att få under 2008!Tommy
-
Sjyssta svar!
Låter ju som att man kan gå ner lite i volymklass utan att vara rädd. Under 100 liter trodde jag att man skulle få timmar på vattnet, men om du kört ca 200h på dina små grejor är det ju ingen tvekan. Beror ju iofs på vad du väger men säkert inte mindre än jag med mina stabila 72kg.
Ska kolla på ”Victorinoxen” också, låter ju som ett vettigt alternativ.Hoppas också få fler timmar på vattnet i år, dessutom att kunna köra i lite hårdare vindar/vågor då min känns lite fet för det.
Tack för svaren 🙂
-
Jag vann Roxen speedcrossing 2007 på en RRD FSW 110. Utmonterade stroppar och ett cambersegel gjorde susen för farten.
-
Lite kuriosa om min Global wave, den är på 98 liter vilket är 6-7 liter mer än jag väger. En sak till att beakta, den har US-box. Det är egentligen inte bra om man seglar ”slalom” då boxens kontruktion inte klarar fenor över ca 32 cm, men å andra sidan kan du trimma mycket mera, vilket är bra. Jag kör just nu upp till 6,0 på den och som lägst 5.0 (har provat 4.0 oxå, vilket funkar men då har jag en annan vågis på 80 liter som är bättre). Fort går det, trots US box, kanske typ 2 knop saktare än en riktig slalom, men fartsklillnaden kan mycket väl bero på att jag kör med vågsegel oxå. (Och hög fart är bra om man vill hoppa högt. Denna bräda håller får att landa, vilket inte slalombrädorna gör på samma sätt)
-
@Nachoman 436337 wrote:
Sjyssta svar!
Låter ju som att man kan gå ner lite i volymklass utan att vara rädd. Under 100 liter trodde jag att man skulle få timmar på vattnet, men om du kört ca 200h på dina små grejor är det ju ingen tvekan. Beror ju iofs på vad du väger men säkert inte mindre än jag med mina stabila 72kg.
Ska kolla på ”Victorinoxen” också, låter ju som ett vettigt alternativ.Hoppas också få fler timmar på vattnet i år, dessutom att kunna köra i lite hårdare vindar/vågor då min känns lite fet för det.
Tack för svaren 🙂
Aaaa, du har precis passerat LÄTTVINDSRÄKA. Själv så är det 81kg Hmm, muskler, å det mesta runt midjan.
//Surfen -
Om du tänker behålla din stora freestyle på 109 liter (ere en JP, månne?), så tycker jag att valet är av brädtyp är enkelt.
En Freestylewave, helt klart. En 80-85 liters kommer att vara ett fin-fint komplement till din nuvarande freestyle. Seglen som funkar på din freestyle, funkar även kalasbra på FSW-brädan. Brädtypen är kul och snabb på platt, men funkar oftast mycket bra även i riktiga vågor. Framförallt om man sätter i en riktig vågfena.
Om du väljer en freeride eller mer fartorienterad bräda, bör du även satsa på eller redan ha mer fartorienterade segel. Och även om det funkar, så e inte den typen av segel sådär väldans bra för den freestyle du redan har.
Tre segel runt (+/- 0.2 kvadrat, typ) 6.5, 5.5 och 4.5 räcker väldigt långt på en sådan här två-brädes kombo. De två största är fin-fina på din freestyle, de två minsta kalasbra på freestylewave-brädan. 5.5 funkar på bägge, bra storlek som ”överlapp”.
För riktig lättvindsåkning/crusing kan du langa på en lätt och fin sjunolla-sjuhalva på din stora freestyle, åsså en lite större och rakare fena.
Vilken freestylewave du sedan väljer är en lite lurigare sak. Men många bra finns det!
-
dr Masse;436506 wrote:Om du tänker behålla din stora freestyle på 109 liter (ere en JP, månne?), så tycker jag att valet är av brädtyp är enkelt.
En Freestylewave, helt klart. En 80-85 liters kommer att vara ett fin-fint komplement till din nuvarande freestyle. Seglen som funkar på din freestyle, funkar även kalasbra på FSW-brädan. Brädtypen är kul och snabb på platt, men funkar oftast mycket bra även i riktiga vågor. Framförallt om man sätter i en riktig vågfena.
Om du väljer en freeride eller mer fartorienterad bräda, bör du även satsa på eller redan ha mer fartorienterade segel. Och även om det funkar, så e inte den typen av segel sådär väldans bra för den freestyle du redan har.
Tre segel runt (+/- 0.2 kvadrat, typ) 6.5, 5.5 och 4.5 räcker väldigt långt på en sådan här två-brädes kombo. De två största är fin-fina på din freestyle, de två minsta kalasbra på freestylewave-brädan. 5.5 funkar på bägge, bra storlek som ”överlapp”.
För riktig lättvindsåkning/crusing kan du langa på en lätt och fin sjunolla-sjuhalva på din stora freestyle, åsså en lite större och rakare fena.
Vilken freestylewave du sedan väljer är en lite lurigare sak. Men många bra finns det!
Visst är det en JP jag kör, är väldigt nöjd med den men har känt dess begränsningar i 18m/s och 1,5m vågor.
Då är det klart, det får bli en FSW 80-85l nånstans då jag har en segelportfölj 6,5; 5,7;4,7 Expression och Combat. Ska man kanske hålla sig till JP eller finns det nåt tips om annan bra FSW i den klassen.
Funkar det verkligen med ett så stort segel som 7,5 till min JP109:a? Men då måste man väl slänga på en lång jäkla mast, den längsta jag har nu är en 460.Tack för bra svar 🙂
-
Du kan helt lugnt köra sjuhalv på din JP. Fast själv undviker jag större än den sexhalva du redan har på en freestyle, det ger inte sådär supermycket mer segling, och blåser det för lite för att plana med sexhalv och en 109 liters freestyle så tränar jag på lite segeltrick och annat i lättvind om jag nu vill ut på vattnet. Kör vidare med sexhalvan och vänta lite med större segel, är nog mitt första tips.
Det finns flera sju-sjuhalv segel som funkar bra på 460 mast.
Med din segelportfölj kommer en 85 liters 56-58 bred freestylewave att bli närmast perfekt. En sådan tar 5.7 fin-fint, och kommer att fungera kalas även med 4.7.
Om du gillar din JP så kika kanske först på en sådan. Jag tycker personligen att det är lite skönt att känna sig ”bekant” med grejorna, vilket det på någe vis blir om man har lite liknande prylar. Stroppar, pads, känsla och sådant går ofta igen inom ett märke, tycker jag.
Men det finns många fina freestylewave-brädor därute, så sök framförallt efter en som du tror att du kommer att bli nöjd med! När det gäller JP lär de ha blivit mer vågorienterade de senaste två säsongerna. Jag tyckte att den jag körde kanske var lite väl mycket ”freeride” i sin karaktär (dock har jag bara testat en JP FSW en gång, och det var ett tag sedan!).
Två tillverkares freestylewavebrädor som jag kört desto mer och verkligen tycker är bra är Fanatic (FreeWave 78 och 98 samt 95 har jag kört) och RRD (85, 90, 95 och 100 har jag testat). Rätt lika i sin karaktär, Fanatic lite ”livligare” och upplevd av mig som lite kvickare i sina rörelser, där RRD erbjuder lite mer lugn och skön känsla. Bägge fungerar mycket bra både på platt och i riktiga vågor.
Personligen tycker jag att just runt 80-85 liter är en fsw nästan som allra bäst. Senare kan du komplettera med en oförskämt billig men fin 70-liters äkta vågis (sådana kan man hitta i mycket, mycket fint skick till klart låga priser) så är du rustad för allt!
-
dr Masse;436642 wrote:Med din segelportfölj kommer en 85 liters 56-58 bred freestylewave att bli närmast perfekt. En sådan tar 5.7 fin-fint, och kommer att fungera kalas även med 4.7.
Om du gillar din JP så kika kanske först på en sådan. Jag tycker personligen att det är lite skönt att känna sig ”bekant” med grejorna, vilket det på någe vis blir om man har lite liknande prylar. Stroppar, pads, känsla och sådant går ofta igen inom ett märke, tycker jag.
Personligen tycker jag att just runt 80-85 liter är en fsw nästan som allra bäst. Senare kan du komplettera med en oförskämt billig men fin 70-liters äkta vågis (sådana kan man hitta i mycket, mycket fint skick till klart låga priser) så är du rustad för allt!
En till grej bara! I slutet på säsongen blev jag såpass bekväm med grejorna att jag önskade mer fart. Kändes liksom inte att det gick så där fort längre. Antar att seglena gör sitt därtill men kommer jag nå högre hastigheter med en FSW jämfört med den stora freestylen jag kör idag? Visst går det fort men man vill ju fortfarande komma åt hägre hastigheter.
-
@Nachoman 436647 wrote:
En till grej bara! I slutet på säsongen blev jag såpass bekväm med grejorna att jag önskade mer fart. Kändes liksom inte att det gick så där fort längre. Antar att seglena gör sitt därtill men kommer jag nå högre hastigheter med en FSW jämfört med den stora freestylen jag kör idag? Visst går det fort men man vill ju fortfarande komma åt hägre hastigheter.
Man kan få hög fart med nästan vad som helst. En freestyle är ganska platt bak för att plana tidigt och brukar oxå gå fort, dock är bredden ett problem i farter över 30 knop, då det blir lite slag när man seglar över små vågor + att den blir ett vindfång, men som princip är det inga hinder att komma långt över 30 knop med en stor freestyle. En onshorevågis som min Global Wave 98, har nog 3-5 knop ytterligare i potential, men det beror på att den är mindre och därmed kan köras i +20 m/s vilket. Jmf med slalom är man alltså bara typ 2-3 knop efter.
-
Din freestyle är ju ingen fartraket, direkt. Men kanske mest beror det på ditt segel, Expression är ju tänkt för snabb planing, hyfsad fart och rejält lätthanterat i manövrar.
Jo, det kommer att gå lättare att köra fort på en fsw. Det kommer dessutom att gå klart snabbare när du kör på den eftersom det blåser mer, och du kommer att ha mycket bättre kontroll. Om man är riktigt sugen på fart med en liten fsw, välj ett lite mer fartorienterat segel, i med dubbestropp bak, framstropparna längst ut, en snabb fena och 30 knop är fullt realistiskt.
Så – fortare kommer det allt att gå.
Men skall man åka fort på riktigt, ja – då är det fortåkargrejor som gäller. Men för de flesta av oss duger fartpotentialen i en lite freestylewave väldigt långt.
Faktum är att jag sålde min i övrigt grymma Fanatic FreeWave 78 för att jag tyckte att den var för snabb.
-
Nu vill jag inte påstå mig vara någon kung på speed och självklart finns det brädtyper som är mer lätta att segla snabbt med än andra (och vissa känns mycket snabbare än andra), men jag tror ändå att de största faktorerna för att segla fort är trim, stance och commitment hos seglaren. Kolla även denna tråden för lite tips om val av FSW.
-
@NLC 436669 wrote:
Nu vill jag inte påstå mig vara någon kung på speed och självklart finns det brädtyper som är mer lätta att segla snabbt med än andra (och vissa känns mycket snabbare än andra), men jag tror ändå att de största faktorerna för att segla fort är trim, stance och commitment hos seglaren. Kolla även denna tråden för lite tips om val av FSW.
Är benägen att hålla med. Folk som kör snabbt är snabba på nästan all utrustning.
Minns väl när min gode vän Glen Alpin körde 30 knop+ på en Fanatic Skate 100 och ett Simmer XD 6.4. De allra flesta camberseglare fick se sig omkörda den dagen.
-
Får ändå påstå att det är en hel del skillnad i hur lätt det är att få upp farten på olika brädor. Jag seglade en gammal Tiga 275 ACR några dagar i somras och upplevde att jag fick jobba rätt hårt för att få den att gå fort och kände mig ändå duktig när jag blåste ifrån nybörjarna som drog rigg på meterbreda brädor. Några dagar senare seglade jag en Fanatic Shark 130 och på den var det bara att kliva upp och skota in så blåste jag ifrån folk. I samma veva fick jag min första provtur på en Fanatic Freewave 86 och samma sak där, det var inte jag som blåste ifrån andra seglare, det var brädan. Jag stod bara i stropparna och njöt av utsikten. 🙂
Logga in för att svara.