Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Best waroo:s bom..Stopperball? onödigt??

  • Best waroo:s bom..Stopperball? onödigt??

    Publicerad av surfballe på 27 februari, 2007 vid 23:44

    Köpsugen ..

    Väljer mellan att köpa en best waroo drake lr en ocean rodeo one…har läst ganska myckt om hur kitarna skiljer sig…men vilken bom är bäst ?? är det stopperball på någon av dom och är det något som behövs ?? ..jag har vindsurfat länge och kört lite kite me polare(c-kites) ..ska nu köpa en kite till mig å en till tjejen….några tipps ?

    tänkte en 9 m2 til tjejen och kanske 12-14 m2 till mig (87kg)

    Båda varianterna är väll lätta att “vattenstarta”?

    ha det kaga !

    ame svarade 17 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • gurra_g

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 00:09

    Jag har två sle kite till salu Eh ripper 8 och 12kvm ingen stoppboll på de bommarna…

    Kolla länken: http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=11767&sort=1&cat=9&page=2

    Hör av dig på 076-2219066 om du är intresserad.

    Mvh Gustav

  • surfballe

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 00:15

    är inte Eh ripper lite svårare än andra bow kitar att vattenstarta?.. ingen nybörjarkite lr ??

  • gurra_g

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 00:27

    Bara o simma emot kiten så den lägger sig på rygg o sen dra i en av styrlinorna, den lägger sig lätt på rygg… Man lär sig snabbt o vattenstarta den.

    Jag har inte vattenstartat med andra bows så jag vet inte hur de e men
    jag tror alla bow/sle är bra för nybörjare i jämförelse med C

  • jbi

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 06:49

    BEST:s 06bom har ej någon stopper däremot -07:an. Om man vill ha det eller ej är såklart en fråga om tycke o smak…. BEST 06-bom går att uppgradera med stopper om man önskar det. Waroo:n är toppenkel att vattenstarta vilket jag antar de flesta bow:s är. Säljer Waroo9 och 14m2, kolla in:
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=11430&sort=1&cat=9&page=3
    JB

  • psychonauten

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 08:49

    @Gurra_g 367292 wrote:

    Bara o simma emot kiten så den lägger sig på rygg o sen dra i en av styrlinorna, den lägger sig lätt på rygg… Man lär sig snabbt o vattenstarta den.

    Det ska man väl inte behöva.. på mina warroer behöver man minsann inte simma nånstans, bara att dra i en lina å va glad!

  • psychonauten

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 08:53

    @Surfballe 367289 wrote:

    Köpsugen ..

    Väljer mellan att köpa en best waroo drake lr en ocean rodeo one…har läst ganska myckt om hur kitarna skiljer sig…men vilken bom är bäst ?? är det stopperball på någon av dom och är det något som behövs ?? ..jag har vindsurfat länge och kört lite kite me polare(c-kites) ..ska nu köpa en kite till mig å en till tjejen….några tipps ?

    tänkte en 9 m2 til tjejen och kanske 12-14 m2 till mig (87kg)

    Båda varianterna är väll lätta att “vattenstarta”?

    ha det kaga !

    Och för å svara på din fråga, på -06 waroon är det ingen stopperball, och det är skönt! Man har alltid den där siste depowern inom armlängs avstånd så att säga. Enda gången det kan vara lite fiddligt är när man ska snurra upp bommen efter man har gjort backrolls och sånt. men det går med ett par enkla handrepp ändå 🙂

  • gurra_g

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 09:32

    @psychonauten 367303 wrote:

    Det ska man väl inte behöva.. på mina warroer behöver man minsann inte simma nånstans, bara att dra i en lina å va glad!

    Nja… Jag har provat att bara dra i en styrlina och det har fungerat ibland, tror inte det fungerar på rippern när det blåser lite mindre… men det är ju bara att ta ett simtag så ligger den på rygg, och sen dra i en styrlina… Den lägger sig väldigt lätt på rygg så det är ju inget jobbigt med att simma emot kiten…

  • skanepaul

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 09:58

    Till min Primadonna 9:a säger jag bara “flyg!” så startar den igen.

    Helt otroligt men lite svårt att förklara…

    För att inte tala om superduper märket jag ska köra i år, dem kraschar aldrig ens.

  • kasimir

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 10:58

    Ja den är fet Palle men det märks att den är en äldre modell. Min Flexifoil Fusion styrs med enbart tankekraft. “Telekinetic Control System” TCS så jävla gött. 07an kommer helt utan linor, systemet bygger på en idé av Gene Roddenberry.

  • skanepaul

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 11:14

    Nu ljuger du!! Det fattar jag direkt!

  • above_the_law

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 11:28

    @Surfballe 367289 wrote:

    Köpsugen ..

    Väljer mellan att köpa en best waroo drake lr en ocean rodeo one…har läst ganska myckt om hur kitarna skiljer sig…men vilken bom är bäst ?? är det stopperball på någon av dom och är det något som behövs ?? ..jag har vindsurfat länge och kört lite kite me polare(c-kites) ..ska nu köpa en kite till mig å en till tjejen….några tipps ?

    tänkte en 9 m2 til tjejen och kanske 12-14 m2 till mig (87kg)

    Båda varianterna är väll lätta att “vattenstarta”?

    ha det kaga !

    Warro -07 är riktigt skön! Lätt att vattenstarta, riktigt bra hangtime och höjdtagning, samt förlåtande i kiteloops. Det sista kan ändras om man sätter stoppknutar istället för den geniala pulleyn på styrlinornas V-lina i vingtippen. Då blir den ännu mer direktstyrd men inte lika förlåtande i luften.
    Kör med 55 cm bom och den nya Best-07 bommen. Den har en genial stopperball på en dubbel lina till chickenloopen som ger lagom motstånd att snurra upp linorna mot efter en eller flera rollar, samtidigt som den åker upp i ett nödläge med mer tryck på den. Det bästa är att det är så enkelt att ändra stopperballens läge under segling! Dubbla linan gör det enkelt att ändra längden fram till depowern, samt håller bommen rätt efter ev handlepass eller bara bomsläpp. Depowern är riktigt lång för den som vill använda bara en kite. Dessutom har -07:an fått korta lattor i för och akterlik som tar bort en hel del flutter/fladder, vilket är vanligt när kite över-depowras. -07:an har riktigt bra förstärkningar vid ventiler, vingtippar, bladder och struts samt förstärkt akterlik mm.
    Jag tog vara med mig min 13 kvm till Mauritius över nyår och seglade den när andra körde allt från 7:or till 16 kvm utan större problem! Möjligtvis att hoppen i den ibland väldigt stötiga vinden blev lite väl höga med tanke på det grunda revet utanför;-).

    Gå in och läs om Best Kites, nya bommen, priser (OBS! Priserna är utan bom, frakt eller tull och dollarn ligger i ca 7,50 idag), samt recensioner på http://www.bestkiteboarding.com!

    Jag har en Warro -07 13 kvm, som är 2 mån och som ev är till salu p g a att jag behöver pengar för bräd-/snökiteresa till LaGrave mm i slutet av mars. Jag har en utrustning nu med uppgraderade -06:or; 7:a, 12:a, och 16 mkv så det är ett lyxproblem även om det grämer mig att behöva sälja…kommer köpa en ny till sommaren….och om jag har råd en Warro Pro 13 mkv:-)!!!!
    13 kvm -07:an, som jag vill ha 5500 sek för, är orange/svart/vit. Dock vill jag behålla bomen och linorna, men kan ordna den nya -07.an åt dig för ca 2000 sek inkl linor. Kiten har fått några små stickhål från strandrågen i duken vid ena vingtippen men annars har jag bara seglat den sedan i slutet på december (2 mån). Du får gärna provköra den om du har möjlighet. Jag bor i Göteborg.
    Du når mig på 0706-695030
    Mvh, Nicco

  • above_the_law

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 11:37

    OBS! En annan fördel med nya Waroobommen-07 är att hp-leashen är kopplad till den dubbla chickenlooplina, inte till chickenloopen! Det gör att du enkelt kan dra safety-sprinten i chickenloopen utan att förlora kiten. Dessutom har du ingen hp-leash som trasslar in sig när du gör flera rollar åt samma håll! Trots detta får du full depower gemom att den dubbla litan löper ut i sin fulla längd, vilket gör att styrlinorna blir längre i förhållande till depowerlinorna i sle:n än utan den dubbla linan.
    De är inga problem att starta och landa draken själv!!!! Tips: Fäst hp-leachen runt en stolpe, takräcke, markskruv eller dylik, gå fram till kiten och lägga den på sidan, gå tillbaka till kiten, koppla chickenloopen i selen och starta draken själv. När du fått kontroll utan dragg och depowrat kopplar du hp-leashen till selen och drar iväg:-)
    När du ska landa gör du bara tvärt om!

    M v h,
    Nicco

  • above_the_law

    Medlem
    6 mars, 2007 vid 15:20

    Tjenare,
    jag fick ett meddelande från dig på min mobil att du var sugen att köpa en Waroo-07 13 kvm. Du lämnade inget tfn-nummer, sa bara att du skulle ringa upp senare och jag hittade inte rätt mobilnummer som ringt upp….

    Jag köpte kiten för nu drygt två månader sedan dvs i slutet av december och har seglat den i en vecka på Mauritius samt ett fåtal ggr hemma i kalla Sverige, men bara på vatten. Den kostar 7800 sek utan bom och linor hos närmsta återförsäljare (Robert Brusberg, Göteborg), så lägre än 5500:- går jag inte! Det är några minimala stickhål i duken som orsakats av hård strandråg, men det är absolut inget som påverkar egenskaperna i luften. Tips: Stansa ut några runda spinnackertape-lappar i storleksordningen 10-öring och klistra på så blir det tom starkare än innan. Kostar inte många kronor hos segelmakaren….
    Skälet till försäljningen är att jag har en -06 12:a, 7:a och 16:a och har gjort av med lite för mycket stålar för att kunna dra iväg på snökite-/puderresa i slutet av mars:-(.
    Mitt mobilnumer är: +46 706 695030

    Mvh,
    Nicco Schiller

  • brushanen

    Medlem
    6 mars, 2007 vid 15:59

    Stopperball är en höjdare! Den nya bommen fungerar suveränt. Instämmer med Niccos inlägg ovan. I övrigt kan tilläggas att Waroo -07:an har fått mer förstärkningar och på så sätt blivit än mer gedigen. Ring om du vill köpa en 9m2.

    Robert
    0704-712787

  • ame

    Medlem
    7 mars, 2007 vid 14:48

    Mmm, ligger en helt ny 11 samt 15 waroo 07 hemma och väntar på mig nu.. Saknas bara lite snö eller mycket mildare väder så ska det bli så nice!

    Ingen som har en billig 7kvm 06:a och komplettera med..?

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Best waroo:s bom..Stopperball? onödigt??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.