Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Beställning av nybörjargrejer!

  • Beställning av nybörjargrejer!

    Publicerad av woppe på 5 april, 2006 vid 18:23

    Hej!
    I år (vilket blir det andra i ordningen som jag surfar…) är det dags att byta ut pråmen mot nya grejer. Jag hade tänkt mig paket 6 här med en 144 liters bräda och 7.0m² segel.
    Jag tänkte mig även denna selen.

    Jag surfade rätt mycket förra året, dock med en bräda som är typ 30 år gammal. Jag förstår att det lär vara en helt annan sak än att surfa på dagens grejer, men på båtmässorna i vinter har de rekommenderat mig en Hornet-bräda och Natural-segel.
    Tycker ni att storlekarna på grejerna verkar vettiga? Och Midjesele är det som gäller? Jag surfar på en insjö(glafsfjorden, nordväst om vänern) där det inte brukar blåsa alltför mycket.

    Sen har jag en annan fråga också. Jag ska köpa våtdräkt, och min kroppsbyggnad tillåter mig inte att använda vanliga storlekar, utan jag har blivit rekommenderad en i storleken 94 eller 98. Eftersom vi inte har några sådana våträkter i närheten där jag bor behöver grejerna skickas efter. Därför undrar jag om någon vet om någon storleksguide som jag kan använda för att bestämma vilken storlek jag ska beställa?
    Jag undrar även om det finns nån storleksguide för midjeselen?

    Tack på förhand!

    rasmus_w svarade 18 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    5 april, 2006 vid 19:26

    Det var ett dyrt paket. Du kan få bättre och billigare på annat håll.

  • woppe

    Medlem
    5 april, 2006 vid 20:16

    Men är det passande grejer?

  • herodude

    Medlem
    5 april, 2006 vid 20:25

    det beror på vad du väger e.t.c. är du säker på att de inte har våtdräkter i din storlek för sånt ska man prova och så… de storlekarna är inte allt för ovanliga tror jag, fast de kallas för hmm mt och lt och ms och sånt för medium tall eller vad det är man ska ha….. du kan få billigare på annat håll och andra märken många märken har den typen av brädor och segel, plus att i början tjänar du myyycket mycket på att köpa begagnat…

  • nordgren

    Medlem
    5 april, 2006 vid 21:01

    Här är ett paket som är väldigt prisvärt och minst lika bra som det du tittat på. http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=35&pid=106

    Det på Wallens är ju inte speciellt billigt.

  • rasmus_w

    Medlem
    5 april, 2006 vid 22:54

    Bägge paketen som rekommenderats är utmärkta. Svårt att hitta en 94? Min NP 4000 är i storlek 94 och för att köpa den knallade jag bara in på skidsport och sa att jag ville ha en torrdräkt. Visserligen flera år sen men det borde väl inte vara svårare nu än så tycker jag.

  • rasmus_w

    Medlem
    6 april, 2006 vid 00:34

    Tilläggas bör att F2-paketet innehåller en rigg från North, ett företag som konkurrerar på andra sätt an att vara billigast. Det fanns ju ett betydligt billigare paket med samma bräda men en F2-rigg, om priset är viktigt.

  • svenne

    Medlem
    6 april, 2006 vid 05:55

    Jag väger runt 70 kilo med våtdräkten på och jag skulle med den brädan välja ett större segel, typ 7.5, för att få fler dagar på vattnet. Det är lite svårare att segla med än ett mindre, men du lär dig garanterat. Dessutom har du inte så långt till Vänern och där blåser det bättre.

    Mät ditt midjemått och ring till en surfbutik så kan de plocka fram en sele som passar. Det ska inte heller vara något problem att få tag i din storlek på gummipyjamasen, men olika märken syr olika så det bästa är naturligtvis att testa innan. Den ska sitta tajt.

    För övrigt håller jag med de andra, bra grejer men dyrt. Det finns billigare. kolla också på http://www.skidsport.se och http://www.vindsurfing.se vad de kan plocka ihop till dig.

  • canoya

    Medlem
    6 april, 2006 vid 06:23

    Både på http://www.vindsurfing.se och på http://www.surfersparadise.nu finns det länkar till storlekstabeller för våtdräkter.

  • woppe

    Medlem
    6 april, 2006 vid 14:36

    Priset är inte så viktigt den här gången.

    Tycker ni att en 144-liters bräda verkar lagom, eller bör jag gå upp till 154:an? (Jag väger förresten drygt 70 kg)
    Är det fler som tycker att jag bör välja 7.5m² istället för 7.0m²?

    Rasmus_W Anledningen till att jag behöver skicka efter grejerna är att jag bor i en liten stad utan vattensportbutik. Nu såg jag dock att det finns en i Karlstad (ca 7 mil härifrån om nån undrar…) som har passande våtdräkter om jag har tur.

    Tack så här långt!

  • jester

    Medlem
    7 april, 2006 vid 06:06

    144 liter bör räcka eftersom du är såpass lätt, och 7.0 tycker jag oxå är lagom, just beroende på din vikt. Tycker det där paketet verkar riktigt bra!

  • Knatte

    Gäst
    7 april, 2006 vid 06:46
    Woppe wrote:
    Men är det passande grejer?
    Ditt valda paket är top off the line och kostar där efter. Vi pratar om BMW eller Merchedes priser. Du kommer säkert bli nöjd, men kan säkert komma undan med en 5-6000 kr billigare, för likvärdiga prylar.
  • erin

    Medlem
    7 april, 2006 vid 10:51

    Jag skulle rek. att du satsar på en modern nybörjarbräda med centerbord som nästa steg för att kunna komma till och från fri vind betydligt fortare. På en liten sjö och vänern med är det ofta svårt att hitta “freeridevind” nära land.
    Köpte själv en sådan ifjol i Karlstad ,som komplement, trots att jag surfat i över 20 år, och den funkar bra. Ta även kontakt med surfingklubben i Karlstad http://www.windsurf.se/cwc/ så du kan du prova före du köper nåt.

  • woppe

    Medlem
    7 april, 2006 vid 14:27

    Sluta prata priser nu, det ordnar sig 😉

    Nu blev jag fundersam. 7 kvadrat eller 7.5? Kan det bli “tungt” att segla med det större?
    Pappa ska köpa paket nummer två eller tre på samma sida (f2 discovery), så då blir det en bräda med centerbord också 🙂

  • pure

    Medlem
    7 april, 2006 vid 14:47

    Surfar i växjö sjön och mitt första segel var 6.4 men sen skaffade jag ett 7.7 och det är det jag använder oftast eftersom det inte blåser så mycket.. men samtidigt är det tråkigt att inte kunna surfa när det blåser mycket.. väger 75kg..

    så 7.0 är nog bra…

  • jester

    Medlem
    7 april, 2006 vid 14:51

    Vilken storlek kommer din far att skaffa på seglet? Vore ju bra om ni kunde “samarbeta” även där.

    Tycker fortfarande att 7.0 räcker gott o väl för din låga vikt. Men om Farsgubben skall köpa 6.5 är det nog smartare att skaffa 7.5

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Beställning av nybörjargrejer!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.