Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing betalning och leverans privatköp

  • betalning och leverans privatköp

    Publicerad av annerborn på 14 september, 2009 vid 16:15

    Hej!
    Hur brukar ni göra med betalning och leverans när ni gör affärer i köp&sälj.

    Vad brukar vara bästa sätt att skicka stora grejjer som brädor och segel? Bussgods? posten?

    Hur fixar man enklast betalning? Använder ni bussgods “efterkrav” eller postförskott? Eller litar ni på varandra och bör överföring till bankkonto i förväg?

    / Nicke

    lundvall svarade 14 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • emil_h

    Medlem
    14 september, 2009 vid 16:21

    Även om de allra flesta här är seriösa, så har man ju hört om ett och annat lurendrejeri. Så lita inte på någon 🙂

    Har alla gånger använt Bussgods med Efterkrav. Funkar utmärkt!

    Lycka till

  • slin

    Medlem
    14 september, 2009 vid 16:36

    Vet inte om jag är för godtrogen, men jag har köpt för åtskiliga tusen och betalat i förskott. Har iofs kollat upp personen ifråga genom tel. nr att han verkligen e bosatt där han uppger osv.
    Man kan väl gå längre och få pers.nr och ringa skatteverket för att kolla.
    Har väl gått lite på magkänsla. Har även sålt, och då har det varit på samma sätt, fått in pengarna på mitt konto o sen skickat.
    Kan vara bra att alla som köper och säljer går in och lämnar ett omdömme om säljaren, så får man en liten fingervisning.
    Men e man det minsta osäker, kör på postförskott.

  • perkele

    Medlem
    14 september, 2009 vid 19:31

    bussgods funkar fint

  • annerborn

    Medlem
    14 september, 2009 vid 20:16

    Ungefär vad kostar det att skicka brädor, segel eller master? Snackar vi ett hundra, femhundra eller tusen kronor?

  • macedu

    Medlem
    14 september, 2009 vid 20:38
    annerborn;576011 wrote:
    Ungefär vad kostar det att skicka brädor, segel eller master? Snackar vi ett hundra, femhundra eller tusen kronor?

    Hepp!

    Bussgods funkar fint och skrymmande med tariff 2 upp till 20kg kostar 359 och upp till 15kg 320.
    Och då pratar vi bräda och bom med segel plus lite krafs dock beroende på vad det är för size på sakerna 🙂

    Ett segel kostar mindre…. GÅ in på bussgods.se så kan du laborera

    Tar 3-5 dagar.

    Jag har på mina affärer degat i förväg och ALDRIG haft problem…. med ngn här.

    Ett tips kan ju kolla hur länge de varit med här(medlemmar kontra inlägg) och som de andra säger…kolla namn och telefonnummer och adress.

    Efterkrav kostar 60 spänn vid utlösen tror jag…. kolla med dem.

    Over and out!

    Mac

  • annerborn

    Medlem
    14 september, 2009 vid 20:42

    en snabbt test på bussgods webbsida ger ett pris på ca 850kr för att skicka en bräda från kalmar till stockholm

  • doc

    Medlem
    14 september, 2009 vid 20:55

    Jag kör konsekvent Bussgods med efterkrav och brukar serva mina köpare med nytagna bilder om dom vill, så dom vet vad dom köper. Samma sak känns rimligt att begära om man ska handla själv.
    Sen kan man ju bli blåst ändå. Vet inte om man kan öppna och inspektera paketet innan man betalar? Tveksamt.

  • macedu

    Medlem
    14 september, 2009 vid 20:58
    annerborn;576029 wrote:
    en snabbt test på bussgods webbsida ger ett pris på ca 850kr för att skicka en bräda från kalmar till stockholm

    Vet inte hur du har sökt, var personligen nere på vårt bussgodscenter i Köping och skulle sända en bräda med emballage som vägde 19,5kg och som mätte 270 samt maxbredd 67. På denna låg det bom, segel och ditt och dutt. plus kartong mm 🙂

    Du får nog mecka lite till…ja och brädan skall till Malmoe ngnstans 🙂

    /mac:tongue:

  • mahi

    Medlem
    15 september, 2009 vid 07:32

    Har alltid köpt och sålt enligt följande: pengar in på säljarens konto, skickat/hämtat prylarna från bussgods efter.

  • imported_macts

    Medlem
    15 september, 2009 vid 13:28
    MacEdu;576033 wrote:
    Vet inte hur du har sökt, var personligen nere på vårt bussgodscenter i Köping och skulle sända en bräda med emballage som vägde 19,5kg och som mätte 270 samt maxbredd 67. På denna låg det bom, segel och ditt och dutt. plus kartong mm 🙂

    Du får nog mecka lite till…ja och brädan skall till Malmoe ngnstans 🙂

    /mac:tongue:

    Just när det gäller brädor så känns det som ett lotteri är man kommer till bussgods och ska skicka. Det kan kosta allt mellan ett par hundra till typ en tusenlapp är min erfarenhet.

  • lundvall

    Medlem
    15 september, 2009 vid 13:48
    Doc;576032 wrote:
    Vet inte om man kan öppna och inspektera paketet innan man betalar? Tveksamt.

    Du får inte öppna och kontrollera paketet men du får se själva paketet. Verkar det stämma storleksmässigt så kan man ju tro att det skall vara rätt. Så har det varit för mig de gånger jag köpt grejer via Bussgods med efterkrav.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing betalning och leverans privatköp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.