Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing betalvädertjänst?

  • betalvädertjänst?

    Publicerad av filipl på 25 maj, 2007 vid 07:54

    Jag funderar på att skaffa mig t ex Båtvädret Plus eller Theyr, men är osäker på vad man får, utöver det som man kan få gratis genom de olika gratisvädersidorna, som man kan nå via konfen.

    Ni som har prövat Båtvädret Plus eller Theyr, vad hos dessa tjänster tycker Ni verkligen ger något utöver det som man inte behöver betala för?

    Är prognoserna säkrare eller mer detaljerade på lokalnivå?

    Filip

    vinta_kestrel svarade 16 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • sea_surf

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 19:06

    Jag har betalat för theyr sedan förra sommaren. Förra säsongen tyckte jag nog att det inte stämde så särskilt bra men denna säsong (=sista dryga månaden) så har det varit i stort klockrent, framförallt förra helgen. Det känns som att 50:-/månad är en rätt liten utgift för att slippa de värsta bomkörningarna.
    Det gäller för min del uppe i Gästrikland men jag har ju kört på prognos både ner till Väddö och Varberg. Fast då har jag ju kollat även med SMHI Båtvädret, Foreca och DMI.
    Det som är charmigt med theyr är timme-för-timme-prognoserna, det känns nästan som att vädret borde vara så. Vilket ju inte alls stämmer alla gånger, speciellt inte temperaturprognoserna, dom är helt out många gånger. Men vindprognoserna är som sagt rätt ofta hyfsat bra.
    Såg precis att det troligen blir soligt hos oss hela helgen – fast ingen vind. Blir grillning och riojavin imorgon kväll med andra ord.
    /Christer O

  • filipl

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 19:46

    Tack,

    jag mailade till SMHI och fick svaret att de i nästa vecka kommer att ha gratis “prova-på” erbjudande av Båtvädret plus.

    Filip

  • filipl

    Medlem
    26 maj, 2007 vid 21:01

    en fördel med Theyr verkar vara att den visar vinden timme för timme. Det kan ju vara praktiskt under semestern att pricka in just de två eller tre timmar under dagen som det kommer att blåsa mest.

    Ni som har erfarenhet av Theyr, eller andra vädersajter som visar vinden timme för timme, t ex Kanotvädret: hur säkra brukar de vara på att pricka in dagens
    blåsigaste period? (om man för enkelhetsskull nu bortser från om den uppskattade vindhastigheten stämmer eller inte)

    Filip

  • vinta_kestrel

    Medlem
    27 maj, 2007 vid 18:46

    Glöm inte bort DMI’s gratis VO-modell: http://ocean.dmi.dk/anim/index.html

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing betalvädertjänst?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.