Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bevara Lundåkrabukten

  • marden

    Medlem
    24 april, 2014 vid 18:03

    påskrivet.
    fågelskådarna måste stoppas….

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    24 april, 2014 vid 22:15

    Vindsurf och kiteförbud… Det verkar pågå ett fullskaligt krig från miljömupparnas läger i att försöka begränsa utnyttjanderätten till svenska kustvatten för vår högst miljövänliga sport. Har svårt att tro att det är lika frenetiskt utomlands, det är bara i Sverige man ska vara värst. Och vad har man för bevis för sportens dåliga inverkan på miljö/djurliv/växtlighet?? Påskrivet!

  • robin

    Medlem
    25 april, 2014 vid 05:19

    Påskrivet. Jag undrar om fågellivet verkligen störs väsentligt av vind- och kitesurfare. Jag är rädd att många stränder kommer att bli stängda för oss utan att det finns bevis för att fåglarna verkligen drabbas.
    Dessutom blir alltid vindsurfingen drabbad när de kitesurfingen förbjuds, detta trots att det är en sport som har funnits i 35 år utan problem för fågellivet.

  • pgvirtual

    Medlem
    25 april, 2014 vid 06:29

    Jag har ju aldrig varit i närheten av den här spotten, och vet inte hur den fungerar. Men så vitt jag kan se från kartan så är det fritt fram för vattensport på ett 2 km långt strandavsnitt.

    På de spottar jag surfar till vardags så är strandavsnittet som används (eller kan användas) 50 m, 30 m, 10 m och 15 m.

    Är det här ett lyxproblem?

  • dr-masse

    Medlem
    25 april, 2014 vid 06:34

    Påskrivet.

    Här är direktlänken:

    http://www.skrivunder.com/bevara-kite-lundakra

    Genuint trött på tunn argumentation från fågelskådarhåll. Att kitesurf skulle störa fåglar är jag tveksam till. Att vindsurfing skulle störa fåglar är direkt osant. Landstignings- och tillträdesförbud för samtliga under vissa perioder (häckning) har jag förståelse för, men att generellet förbjuda vind- och kitesurfing ute på vattnet i såpass stora områden under i princip hela året är inget annat än nys och ett särintresse som tillåtits gå alldeles för långt.

  • Aquario

    Medlem
    25 april, 2014 vid 11:02

    Fattar inte hur man ens kan överväga att anlägga ett naturreservat i direkt anslutning till ett industriområde där man dumpat giftiga kemikalier i åratal, i så fall borde BTkemi-tomten också vara hett villebråd för fågelskådare med mutationer och genetiska defekter som specialintresse.

    För några år sedan behövde man inte bottenmåla sin båt om den låg i Lundåkrahamnen några dagar om året, det var ingenting som kunde överleva under ytan då och det var fullständigt badförbud.

    Att skrämma livet ur ett och annat fjäderfä i det området borde snarare betraktas som barmhärtighetsmord.

  • dr-masse

    Medlem
    25 april, 2014 vid 11:13

    Ja, och dessutom tycker jag att fågelskådare och vindsurfare (och andra friluftsmänniskor) har bra mycket mer att få ut av att samarbeta med varandra snarare än tvärtom. Vi har ju till väldigt stor del ett starkt gemensamt intresse – fortsatt bevarande av och tillgång till havs-, sjö- och naturområden.

    Det stora problemet är ju snarare hur strandrätt och allemansrätt inskränks lite överallt numera. “Här kan jag minsann bygga en 25 kvm stor bod med bastu och brygga!”.

  • timor

    Medlem
    25 april, 2014 vid 15:35

    Det är ett bra spot vid sydostlig speciellt för speed, och tittar man på det streckade området så är det precis nära reven man vill ligga och bränna. Dock är det inte så många som surfar där sedan surfklubben la ner.
    Jag tror även att campingen som ligger i södra delen av bukten också är hotat om länstyrelsen får bestämma, tyckte det stod något om det i sydsvenskan

  • joth

    Medlem
    30 april, 2014 vid 07:54

    Ja, så är det. De som främst använder Lundåkrabukten är kitesurfare. Det är bökigt för oss surfare att komma ner till vattnet. Man får bära utrustningen en bit. Men som kite spot helt perfekt med knägrunt hur långt som helst. Och ingen risk för konflikter mellan kite o surf.

    Det är bedrövligt att man klassar windsurf o kite som samma sport by the way…

    Samt så klart att det inte finns några vetenskapliga belägg för att någon av sporterna skulle störa fågellivet nämnvärt väl på vattnet. Det jag kan tänka mig stör många är den påverkan man gör på stranden och närliggande områden där fåglar häckar. Inte ofta en fågel häckar i vattnet eller hur. Så kanske några mindre platser där man går i vattnet och sedan får man hålla sig en bit ut. Är väl så det fungerar i Apelviken. Och kanske en datumbegränsning under häckningstid om det är extra känsligt område.

  • mag

    Medlem
    30 april, 2014 vid 22:19

    Vetenskaplig grund bha. Blä för gnälliga manliga medelålders fågelskådare som utan hållbara bevis dissar just oss, och inte andra betydligt värre saker som VERKLIGEN påverkar djurlivet.

  • Surf4Life

    Medlem
    5 maj, 2014 vid 05:59

    Fågelskådare = brottslingar
    Rena maffiafasoner 😆😄
    http://m.gp.se/nyheter/sverige/1.2360621-fagelskadare-anmalda-av-arg-husagare

    Skickas från min iPhone via Tapatalk

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bevara Lundåkrabukten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.