Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bevara Lundåkrabukten

  • lima-ko

    Medlem
    24 april, 2014 vid 18:35

    Tror nog mest att det beror på att det inte är speciellt mycket aktivitet här än Pelle.

  • pelle-surf

    Medlem
    24 april, 2014 vid 19:46

    Jo så kan det ju va, annars brukar väl kiteförbud på bra spots leda till en jädrans aktivitet här.

  • c4surfare

    Medlem
    10 juni, 2014 vid 12:29

    FIXAT NU :cool2:

  • stiss

    Medlem
    10 juni, 2014 vid 14:40

    @C4surfare 723994 wrote:

    FIXAT NU :cool2:

    Utveckla gärna. Blev det inga begränsningar alls?

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    11 juni, 2014 vid 11:41

    Länsstyrelsen i Halland började 2008 att förbereda förbud mot kitesurfare längs delar av kusten. Anledningen var enligt dem att “strandlevande fåglar som måsar, tärnor och vadare har minskat kraftigt under den senaste tiden”. Ja, de famlar i mörkret efter svar, och med information enbart(?) inhämtad från ornitologerna så förstår man ju det till att man har en skev bild av hur det ligger till! Med en oförstående och förutfattad inställning till sporten, tog man sedan den enklaste vägen att, helt utan vetenskapliga belägg, komma fram till följande slutsats: “Det är den allt mer populära kitesurfingen tros ligga bakom minskningen av strandlevande fåglar. ” Ohyeah!
    Det värsta är att inskränkningen i vattenområden verkar eskalera, på senare tid även till Skåne. Dessutom verkar man inte förstå skillnaden mellan kite och vindsurf, de verkar tro att det är samma sak. Ska de ha kiteförbud så kör man på med vindsurfingförbud också.

    Skulle det gällt förbud att kita på badstränder sommartid pga säkerhetrisk kan jag förstå det, men men minskat antal måsar…fuck it!
    Att det inte finns några argument för förbud pga fåglar visar följande dokument. RÄTT SÅ INTRESSANT: http://www.jah.se/documents/utteros.pdf

  • c4surfare

    Medlem
    11 juni, 2014 vid 12:01

    @Stiss 723999 wrote:

    Utveckla gärna. Blev det inga begränsningar alls?

    Jag skrev på som många andra. Bevara vad som kan räddas är en bra utveckling 😀 … av mig.
    Fler borde göra samma.
    Det är ju en plats vi kan vara på om vinden är däråt. Men som en uppgift som det skrivits om vår rätt eller skyldighet att visa hänsyn till badare. Så har vi snart inget bra ställe kvar om det fortsätter att vi körs över. Då pratar vi kanske begränsning också.
    Om det ska begränsas på vissa platser, är inte bra, med tanke på olycksrisker för oss själva då. ( STEN gör ont ) rätta mig om jag har fel.

  • badjanne

    Medlem
    11 juni, 2014 vid 14:10
  • tomw

    Medlem
    16 juni, 2014 vid 19:50

    Var en artikel i HD med karta i lördags. JP blir förbjudet om det går igenom. Lundåkra hamn och barsebäcks camping på gränserna. Trist, det är så mycket plats i Sverige, man förundras över alla nimby skallar här.

  • cortex

    Medlem
    19 juni, 2014 vid 18:20

    Har det kommit någon reaktion på den skrivelse som Skånes Kiteklubb skickat in till Länsstyrelsen?

    /Kaj

  • pelle-surf

    Medlem
    19 juni, 2014 vid 20:15

    Annars återkommer skånes kiteklubb här http://www.skrivunder.com/forum/94203/start/25

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bevara Lundåkrabukten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.