Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bi-fuel fråga till Mag…

  • Bi-fuel fråga till Mag…

    Publicerad av surferic på 7 november, 2003 vid 16:29

    -eller nån annan som har nån åsikt!

    Läste under tråden “Windsurfers för växthuseffekten!” att du (Mag) glider runt i en surfkärra med Bi-fuel.
    Jag har allvarliga planer på att kasta ur gastanken ur min Bi-fueldrivna VW T4 -98. Anledningen är att jag har 10 mil till närmaste “gas station” och att gastanken stjäl oförlåtligt mycket plats i skåpet.
    Vad kostar gasen? Är det en T4 du har? Hur mycket drar den? Hur mycket slöare är den på gas?

    Vad tycker du, är det värt att avvakta och vänta på att det ska dyka upp en “gas station” i närheten?

    Tack på förhand!

    mag svarade 20 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • getwet

    Medlem
    7 november, 2003 vid 22:23

    Stopp där nu Eric….inte slänga ut tanken! Tänk tanken istället….(så tröttsam snubbe bakom tangentbordet wink.gif)att du börjar rulla utomlands….grattis till gastanken!
    Nu har jag ingen aning om vad en T4 slukar i sig i gas kontra bensin, men jag minns hur det var för Chevorna på åttiotalet när många hade gastankar. Förbrukningen var ca 25% högre och effekten aningen lägre, vissa påstod att dom inte märkte någon skillnad, enbart på förbrukningen. Jag tror dock att vi numera måste ta hänsyn till att dagens motorer och gasinstallationer har utvecklats en del från det glada åttiotalet. Icke att förglömma är även att amerikanska V8:or på åttiotalet i princip var reliker från 50talet……och det lär vara en del skillnad på din 98.
    Jag kanske är ute nu på hal is men det känns som om det kommer att bli en repris på gasen igen. Jag tycker mig se fler och fler biogasbilar på stan och förmånsvärden på biobilar är mycket förmånliga så kanske att det kommer hända saker och ting på “fyllagas” fronten.
    Kan berätta att min “käre” svärfar……..som bor i sydeuropa kör gas/bensin bil och jag märker då inte någon större skillnad på de bägge drivmedlen. Något lite sämre topprestanda på gas men i gengäld mycket billigare…….utomlands. Tyvärr försvann gasen här i Sverige när beskattningen blev likvärdig bensin….typiskt!
    Om det vore min buss skulle nog installationen för gas få sitta kvar ett tag till.
    Förresten……borde det inte gå att driva kök och kyl med den gasen?

  • mag

    Medlem
    10 november, 2003 vid 15:27

    I Göteborg finns det 4 mackar, med priser mellan 6,50-8 kr vilket alltså klart billigare än bensin. Och antalet mackar ökar stadigt i landet. Ett problem är att man dock måste ha skumma lokala tankkort för att kunna tanka i småstäder, t ex från det lokala energibolaget. Så i somras när vi reste runt i sydsverige fick vi köra på bensin tyvärr. Bussen blir lite slöare med gas så i värsta uppförsbackarna är det dåligt tryck men då kan man ju växla till bensin elller trycka pedalen hårdare i golvet. Jag kommer drygt 20 mil på en tank för 110-130kr, vilket känns snålt. Den drar ca 1,1 l bensin/mil i lugn körning max 100km/t.

    Volvo försöker ju påverka gasbranschen att utöka stationsnätet (Volvo har 3 BiFuelmodeller)och de är mycket förmånliga som tjänstebilar, vilket på sikt måste innebära att antalet mackar bör öka i sydsverige. Så behåll den ett tag till.

    Jag har en lång T4 från 96 (+40cm jfr med kort modell) så gastanken ligger inte ivägen så mycket. Jag får precis in brädor på 250cm och jag har ingen längre bräda. Och ovanpå tanken kan jag stapla prylar bakom framsätena mot mellanväggen och sätta en extra passagerstol! Så jag upplever inte tanken som ett problem.

    Har du fler frågor så hör av dig!
    Magnus

  • 11sekmeter

    Medlem
    11 november, 2003 vid 11:40

    Har ni gasen kvar slipper ni de kommande trängselavgifterna som kommer införas i storstäderna.

  • mag

    Medlem
    11 november, 2003 vid 16:51

    Bra synpunkter!
    Och man parkerar gratis på flera platser i Göteborg, kanske även i fler städer vad vet jag.

    /Magnus

  • surferic

    Medlem
    11 november, 2003 vid 17:20

    Tack getwet och Mag! Känns nu som om gastanken får vara kvar. Får lägga om planerna lite på hur jag ska bygga…

  • s

    Medlem
    24 november, 2003 vid 16:13

    Jag vill också ha en gasbuss!!! Får väl sälja min bensinare från 94:a och nyinvestera. Eller kanske är det någon som slänger ut tanken så jag kan bygga in den i min? wink.gif

    Hur långt kommer man på en gastank i en T4:a??? Och hur stor är tanken?

    Det borde gå att driva köket på samma gas eftersom vi i Göteborgs stadsgasnät har naturgas. Frågan är bara om du kan få den godkänd… Men det kanske man inte skall visa i bilbesiktningen…

    Jag har kört ganska mycket gasbil då min far har haft en Volvo bi-fuel i många år. Den är ca.10% slöare än normalt vilket märks i en 170hk Volvo men troligen inte lika mycket i en buss då man cruisar mer.

    Detta hittade jag på Volvos hemsida (de verkar ha tagit bort min fars 170hk ur modellprogrammet):

    Volvo V70 Bi-Fuel
    Max effekt: 103 kW (140 hk) vid 5800 varv
    Max vridmoment: 192 Nm vid 4500 varv
    Acceleration gas 0–100 km/h, man/aut: 11,0/11,9 sek
    Acceleration bensin 0–100 km/h, man/aut: 10,5/11,4 sek
    Toppfart, man/aut: 205/200 km/h
    Bränsleförbrukning CNG m3/100 km, blandad körning, man/aut: 9,6/10,4
    Bränsleförbrukning liter/100 km, blandad körning, man/aut: 9,1/10,2
    Koldioxidutsläpp CO2 CNG g/km, man/aut: 171/186
    Koldioxidutsläpp CO2 bensin g/km, man/aut: 219/244

    Där ser vi att förbrukningen ökar något om man jämför en m3 CNG med en liter bensin, 5,5% högre. Men å andra sidan är gasen billigare än bensin. Med gas får du även ett renare utsläpp eftersom gasen är renare från start om man säger så. Och även CO2 blir lägre, 22%, trots att detta faktiskt är ett fossilt bränsle (såvida man inte kör på ren biogas, det vill säga rötgas, vilket de har i flera orter i Sverige men inte hos oss i Gbg).

    Här kan man kolla in var tankställen finns: http://www.fordonsgas.se/

    Jag åkte förbi Linköping för några år sedan och skulle tanka gas. Hittade till macken efter ett tag. Letade förgäves efter ett ställe att stoppa in mitt tankkort eller betala gasen till dess jag upptäckte att det bara var att tanka och köra vidare glad i hågen – det var GRATIS!!! wink.gif
    Nu tror jag i och för sig att det har försvunnit i Linköping, tyvärr. Det var många år sedan och jag körde en av de första Volvo Bi-Fuel i Sverige. Då tankades bara stadens gasbussar på detta ställe (som tydligen gjorde biogasen av röta från något stort slakteri – gasen var alltså en biprodukt som blev över då man tog hand om slakteriavfallet). Jag körde i alla fall Stockholm-Göteborg t.o.r. till kostnaden av en gastank (tankade naturligtvis i Linköping på vägen hem också).

    /Staffan

  • mag

    Medlem
    26 november, 2003 vid 13:32

    Fakta min T4 buss från 96:
    Tanken är enl regbeviset 80dm3 och min buss går 22-24 mil på en tank. Sen har du även en intakt bensintank original på 80 liter att fortsätta köra på. Bussens tidigare ägare är GBG Gatubolag och man borde kunna kolla med dem vem som monterar in tankarna. Eller köpa på KVD Bilauktioner i Gbg dit deras begagnade bussar går till försäljning. Det säljs en BiFulebuss denna vecka, dock med kass automatväxellåda. Men det kanske är ett klipp ändå om man har känningar i bilverkstadsbranschen.

    /Magnus

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bi-fuel fråga till Mag…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.