Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bic astro rock, bra första bräda?

  • Bic astro rock, bra första bräda?

    Publicerad av zalem på 5 september, 2009 vid 17:15

    Undrar lite om en bic astro rock är en bra eller duglig första bräda?
    jag har kommit så långt att jag har fått i o kört lite i fotfästena, kört “framgångsrikt” med sele så jag har kommit en liten bit.
    Så jag undrar om Bic astro rock är en bra bräda för mina kunskaper så att säga?

    electric svarade 14 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • mexi_

    Medlem
    5 september, 2009 vid 17:35

    Om du får tag i en för en billig peng 0-400 kr så kan dem nog funka ett tag. Jag började på en Hard rock som var brädan innan astron. Dock är dagens brädor enklare att börja med då Der kortare och bredare. Detta gör att de planar tidigare. Ett problem med just bic-brädorna var de usla halkakyddet. De blev fort rejält hala. Dojor eller salt/epoxi kan lösa det problemet.

  • mr_soft

    Medlem
    5 september, 2009 vid 18:21

    började själv på bic electric rock och rock. fungerade bra att lära sig på. planade första gången med rocken. skönt att inte behöva var så rädd om grejorna heller. men som mexi säger, väldigt hala med fel skor.

  • Knatte

    Gäst
    5 september, 2009 vid 19:08

    Får du den väldigt billigt , kan det vara ett bra köp. I annat fall välj en modern/bred bräda från 2000-talet. Du kommer garanterat bli nöjdare i långa loppet om du satsar på modernare grejer, som har lite mera volym och döär volymen sitter på rätt ställe.
    Försök hellre hitta en Bic Techno 273 eller Techno 283 eller liknande som du borde kunna få för 1000-1500 kr för de första årsmodellerna.
    Mycket, mycket bättre brädor för lite mera pengar:laugh:

  • electric

    Medlem
    5 september, 2009 vid 19:13
    mexi_;573549 wrote:
    … Dock är dagens brädor enklare att börja med då Der kortare och bredare. Detta gör att de planar tidigare. Ett problem med just bic-brädorna var de usla halkakyddet. De blev fort rejält hala. Dojor eller salt/epoxi kan lösa det problemet.

    Jag anser att Astron är precis lika enkel att börja med som dagens brädor av samma volym (125 l), och den planar minst lika snabbt. Jag instämmer i att om du kan få den för en billig penning så är den absolut värd att köra på tills du behärskar hängsele, fotstroppar och vattenstart. Då är det dags att byta ner sig. Varför kasta ut 8-10.000 kr på det året? Beträffande halkan så är det enkelt fixat. Min metod på den tiden jag körde Astro och senare dess “lillebror” Electric var att pensla på vanlig båtfernissa och sen strössla med strösocker. Klart! (Ett alternativ till sockret är Halkanix, ett pulver som man rör ner i fernissburken).

    /Lars

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bic astro rock, bra första bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.