Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bic Rock and Roll – nån som vet??

  • Bic Rock and Roll – nån som vet??

    Publicerad av anonym-anvandare på 12 april, 2005 vid 21:08

    TWC har fått en donation, en Bic Rock and Roll. Det står “Ken Winner” på den samt att Mike(?)Eskimo gjort grafiken, som dock ej är mycket att skryta med; brädan är helt vit med någon liten dekoration bak o namnet långt fram.
    Nån som vet hur gammal den är samt hur många liter? Måste vara 80-tal men vilket år? Drygt 100 pannor gissar jag men…??

    jps svarade 18 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • canoya

    Medlem
    13 april, 2005 vid 05:58

    Jag skulle gissa på någonstans mellan 1986 och 1988, senare hade Bic heltäckande grafik på ovansidan. Jag tror att detär en föregångare till Astro Rock.

  • imported_macts

    Medlem
    13 april, 2005 vid 07:15

    Hej,

    Den är ca 3m lång och har 130 liter volym. Den var “storebror” till Hard rock:en (som är 2,83 lång, 110 liter).

    Misstänker att det är ´88 års-modell eller möjligtvis lite nyare. Var en schysst “nybörjar-shortboard” på sin tid.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 april, 2005 vid 07:21

    Bic Rock and Roll fanns ännu tidigare under annat namn .Är inte riktigt säker på namnet där Rock ´Rollen gjordes även i styvare Matrial än asa plast och var då lite gulgråvit.
    Måtten är i alla fall L:305 B:63 V:135 Vikt 11.5 kg

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 april, 2005 vid 09:11

    Hör med Ford Fairlane, the rock n roll detective grin.gif

  • tsss

    Medlem
    13 april, 2005 vid 12:01

    varför inte Ford Prefect, hjälten i “Liftarens guide”?

  • bicless

    Medlem
    29 april, 2005 vid 13:58

    hm.. undrar vart den kommer ifrån för givmild prick….
    Rätt skön nybörjar bräda i alla fall.

    Bicless

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 april, 2005 vid 21:09

    Aha… namnet bicless antyder något om donatorn. Synd att det fattades ett par fungerande fotstroppar. Jag hade en passande hemma men två stroppar gör ingen surfsommar, som ordspråket säger. Men med litet meckande så kan man nog fixa till något som passar hyggligt. TSSS

  • bicless

    Medlem
    30 april, 2005 vid 09:39

    Hm… ja ryktas om att en utav orginalstropparna ligger nån stans på sjöbotten i Haga. Det är ett gammalt typ av fotstroppsfäste (inga skruvar) så man måste mecka ihop nått själv eller ta från en gammal typ av bräda som skall skrotas.

    Bicless

  • jps

    Medlem
    2 augusti, 2005 vid 19:38

    Jag fick seriös surfabstinens nu i sommar och köpte en dylik bräda på Blocket. Hade ca 5 dagar på mig att hitta ett paket innan färden gick mot sommarstugan… Efter lite letande bland pråmar och för små brädor blev det denna. Tre segel (4,6 5,3 och 6,0) följde med. Eftersom jag tagit ett lätt uppehåll på ca 20 år från allt surfande och tidigare endast seglat pråmar så kändes detta paket lagom utmanade wink.gif

    Nu efter semestern kan jag meddela att efter ca en veckas surfande (nåja ibörjan var det nog mest badande…) så är jag helsåld på detta igen!!! Det tog en tre-fyra dagar att få den att plana men det var sanslöst kul hela tiden. Utom när det blåste kuling och var alldeles för höga vågor…

    Får nog jobba lite på kryssarna också… Det var tur att det var så grunt så att man kunde gå tillbaka till startpunkten grin.gif

    Slutsatser:

    – Det går nog att surfa på denna bräda. Misstänker dock att det är lättare att börja med en modernare bräda.

    – Det är för djävla kul att surfa!

    – Bättre att fundera på framtiden och nya inköp och surfturer än att fundera på varför man lät andra intressen ta över så länge!

  • bicless

    Medlem
    3 augusti, 2005 vid 19:15

    Tyckte Bic Rock and Roll va superskön när jag köpte den… men när jag bytte till en AHD Free Diamond 65 blev surfingen ännu roligar… Bicen var lite svårsvängd och tung.. men rätt snabb och lagom bred om man är lite grön.. har för mig att den var typ 62 cm vilket ju är ovanligt modern shape för freeride

  • jps

    Medlem
    3 augusti, 2005 vid 21:01

    305 lång och 62 bred.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bic Rock and Roll – nån som vet??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.