Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bic Techno 1999

  • Bic Techno 1999

    Publicerad av a90 på 24 oktober, 2006 vid 18:26

    Fråga till nån som har koll på läget.

    Har en Bic Techno, utmed boxen för mastfoten så står det olika nummer?
    Vad indikerar dessa?

    charlieb svarade 17 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • kinetic

    Medlem
    24 oktober, 2006 vid 18:28

    Mastkassettens avstånd från aktern i cm:-)

  • Oregistrerad

    Gäst
    24 oktober, 2006 vid 19:23

    Det är ju strålande, vilket innebär att det finns rekomendationer för placering av seglet vid olika vindstyrkor, eller vad?

  • konstantin

    Medlem
    24 oktober, 2006 vid 19:40

    När det blåser mycket ska du ha mastfoten längre bak å när det blåser lite längre fram. pga att brädan inte ska stigga så högt upp mot vinden eller tvärtom.

  • a90

    Medlem
    24 oktober, 2006 vid 20:43

    Tack Konstantin,

    Det jag egentligen undrade var vad tanken var från Bic´s sida när man angav cm från kasetten till aktern?
    Det borde ju rimligen finnas ngn tabell som talar om var man bör placera i olika vindförhållanden.

    När jag flytter bak mastfoten på brädan så upplever jag det som att nosen blir livlig som faan på brädan, framförallt i gipparna där den gärna börjar hoppa, eller är det teknikfel från min sida?

  • calle_b

    Medlem
    24 oktober, 2006 vid 21:01

    Bic Techno! Aaa, sicken pärla till bräda… Jag smällde i mastfoten i mitten—>framåt, aldrig mot aktern, just för att den kändes studsig i gippen.
    Tips: Häng mer framåt, armbågarna nedåt och försök nästan titta framför masten i gippen och ha bra tryck på framfoten och bakfoten(som nu står precis bakom framstroppen på läkanten) Annars har jag känslan av att den vill “bakfot-gippas”, den svänger helt enkelt för taskigt.. Men det beror kanske lite på seglarens vikt, tidigare erfarenhet etc.. Själv på 65 pannor, fick jag hela tiden bakfotsgippa den och stampa rejält med foten vid läkanten.
    Börja inte svänga för tidigt, utan segla ner mot djup slör innan du gör själva gippsvängen.
    Lycka till

  • kinetic

    Medlem
    24 oktober, 2006 vid 21:03

    A90: Har själv brädor av äldre snitt liknande din o mina går iaf bäst med masten längst bak i princip oavsett segelstorlek (de gångerna jag flyttat fram masten har jag varit tok överriggad med 5.7, detta för att få mer kontroll över brädan), mitt tips är att pröva dig fram.
    Angående gipparna så gäller det att inte skota ut när du påbörjar gippen utan snarare dra hem lite extra när du inleder gippen o hålla så rätt länge samtidit som du kanske trycker ner bommen något. När du känner att du är strax skal passera “backvindsläget” så låter du seglet slå runt av sig självt samtidigt som du flyttar fötterna snyggt o prydligt…Lite svårt o förklara men när man sätter dessa gippar till 100% så har man “full” speed ut ur gippen, men det krävs en hel del vind för dessa gippar så man måste ha bra med drag…Gippen i fråga kan utvecklas till nåt som förr hette “laydown gipp”, ser flashigt ut iaf…

  • a90

    Medlem
    25 oktober, 2006 vid 07:19

    Tack för de bra tipsen om gippandet, skal öva på Fredag…..:smile:
    Det borde komma tillräckligt med vind för att hitta begränsningar i bräda och kunskapsområdet.

  • calle_b

    Medlem
    25 oktober, 2006 vid 08:12

    Beroende på var du bor och hur mkt du väger skulle jag inte rekomendera Bic Techno på just fredag av alla dagar….. 😉

    Ha d gott

  • sponte

    Medlem
    25 oktober, 2006 vid 11:18

    Har kört min Bic T2 148 liter i kuling på plattvatten med 5,7 (vägde 90 då), den levererar då en underbar känsla av otillräcklighet när den går över från vindsurfingbräda till typ flygplansvinge, totalt okontrollerat med bara en sjögräsfena i vattnet, vart inte direkt bättre av att flytta fram mastfoten.

  • charlieb

    Medlem
    25 oktober, 2006 vid 13:11

    De finns dem som menar att du alltid ska ha mastfoten på samma ställe. Tanken är att det blir en triangel från mastfot till tryckpunkten i seglet där du förhoppningsvis har dina tampar till fötterna. mastfoten ska sitta så du har lika mycket tyngd på bägge fötterna.

    DVS om du seglar och bara har tungt tryck på bakfoten flytta fram mastfoten till du har jämt tryck på bägge fötterna.

    C

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bic Techno 1999

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.