Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bilångest, hilfe bitte!

  • svenne

    Medlem
    26 december, 2008 vid 22:42
    DanneMan;522871 wrote:
    Landrover kanske .. fruktansvärd komfort bara..men fräck surfbil
    http://www.blocket.se/vi/19577549.htm?ca=15_s

    Den är rätt kass att köra, och är sjukt plastig för att vara en LR. Köp inte en sån!

  • freed

    Medlem
    26 december, 2008 vid 22:49

    tjena bilnördar…:)

    körde 9-3 i 5 år, antar att du menar den gamla modellen? Håller med, den var bra. Är dock lite trött på dessa.
    körde v70 som hyrbil en månad och det är en skön bil men som du säger rätt högt prisad och förbrukningen går inte under 0,85 och enligt bilprovningen så har den en hel del fel, men kan ändå vara ett alternativ för min del då det är en säker bil.

    Har oxå kikat på LR, ruggigt cool surfbil, men som svenne säger så är det nog inte så mycket mer än image tyvärr. Känns inte värt priset, och komforten, njae.

    Passat, ja, jäkligt prisvärd, hade den haft en grön plopp hos Folksam så hade den antagligen redan stått på uppfarten

    Just nu lutar det åt en galant kombi från ca -99, jäkligt osexig men vad kan man begära för ca 30 000

    tack för kalkylen, väl medveten om vad det kostar, men fasen, man blir ju mörkrädd när man ser årskostnaden för en bil som kostar 100k i inköp

  • danneman

    Medlem
    26 december, 2008 vid 23:00

    ja det e fan inte lätt.. å köpa bil om man vill betala lite å sedan ha den i flera år..
    japp den gamla 9-3 /900 tom som jag fortfarande har kvar, en -95 som gått 23000mil köpte den för 30papp nu är det väl skrotvärde men samtidigt är jag fortfarande väldigt nöjd med den..
    laguna kombi nya modellen..kan dom verkligen var så dåliga? jävligt prisvärda med tanke på mil och årsmodell?

  • freed

    Medlem
    26 december, 2008 vid 23:09
    DanneMan;522878 wrote:
    ja det e fan inte lätt.. å köpa bil om man vill betala lite å sedan ha den i flera år..
    japp den gamla 9-3 /900 tom som jag fortfarande har kvar, en -95 som gått 23000mil köpte den för 30papp nu är det väl skrotvärde men samtidigt är jag fortfarande väldigt nöjd med den..
    laguna kombi nya modellen..kan dom verkligen var så dåliga? jävligt prisvärda med tanke på mil och årsmodell?

    brukar oxå landa på 9-3orna efter ett tag..:)
    dock inte så stort steg upp till 9-5, förbrukning ungefär densamma, men saab är ju saab, kvalitetsproblemen, vevhusventen etc hindrar mig, ruggigt prisvärda nu annars

    Ford Mondeo, säker och billig i inköp men har hört mycket skit om dessa, tror dock de är bättre än sitt rykte

    A6 avant, tysk kvalitet….? Överprisad dock
    Vovo s80 (rätt opraktiskt utan kombi)

    Lagunan är nog inget vidare, har varit inne på samma linje som du där, men jag har lagt den åt sidan. Säker och prisvärd men tydligen en av de bilar som får allra flest anmärkningar hos bilprovningen. tror så fall att den föregående modellen är bättre rent kvalitetsmässigt, men sånt här borde ju en mekare uttala sig om, inte en surf/it-nörd

  • danneman

    Medlem
    26 december, 2008 vid 23:20

    s80 e ju grymt fin men frågan är om man ens kan fälla säten på den..:smirk:

    ska man köpa Audi så ligger ju A4 kombi rätt bra till ialla all för min del.

  • kinetic

    Medlem
    26 december, 2008 vid 23:36

    Freed: Bestäm dig först o främst för ditt pristak, välj sedan ungefärlig storlek på bilen (liten typ VW Polo, mellan typ Golf, stor typ Passat), därefter en max ålder. Sedan så sonderar du marknaden utifrån dessa kriterier o ser vad du kan få, dock så skall du titta på bilar som annonseras ca 10″ dyrare än vad ditt pristak är (du skall ju pruta så klart, dåliga tider så cash is king i ännu högre grad). Låt dig inte styras av banala saker som märke utan låt alla “märken o modeller” vara med i början, sedan så väljer du ut ett antal intressanta objekt o köper den bil som känns bäst o som du får till förmånligaste pris…Det gäller att ha is i magen, vet att det finns fynd att göra o pengar att tjäna om man vill det, speciellt på BMW med “stora” motorer (typ 740,540), finns exempel där man tex köpt en 740 -96 i bra skick för ca 20″ o sålt den 3 mån senare (nu i november) för det dubbla….

  • stoorfaen

    Medlem
    27 december, 2008 vid 09:58

    TOYOTA is fantastic! Amen

  • styret

    Medlem
    27 december, 2008 vid 11:31

    @freed 522870 wrote:

    Saab 9000 för max 25000?

    Jag sitter i en saab 9000 95a för tillfället.
    Det är en helt okej surfbil om man inte ska ut på allt för stora utsvävningar i naturen.
    Jag kör utan problem 2 våg/freestyleutrustningar i bilen med en passagerare bakom mej.
    Grymt skön att åka i, både till surf och civilt.

    Det som är lite kass är att det varken är en småbil eller en rejäl kärra. Den drar som en större bil (typ 08-1.0) men den är itne tillräckligt stor för att det ska gå att bädda upp och sova i den.
    Men det är ju bara ett problem om man behöver sova över på spotsen ibland.

  • martin-zander

    Medlem
    27 december, 2008 vid 12:44

    Har på väldigt kort tid växlat mellan SAAB 9000, Skoda Fabia och SAAB 93 Sportcombi. Summan av kardemumman är att det gick snabbare att packa in 1 bräda och 3 riggar i 9000 och Fabian än i 93:an. ( I 93:an måste jag fälla baksätet ).

    En annan notering är att bränslespecen inte alls stämmer på 93:an. Har nu kört nästan 400 mil med den så den borde väl vara “inkörd” men den drar bra mycket mer än angivet, både på 95 och E85.

    Fabian var en ny TDI, supersnål. bekväm och lättparkerad i stan. Positivt överaskad över hur mycket man kunde trycka in i den….

    //Martin.

  • doc

    Medlem
    27 december, 2008 vid 22:47

    Passat Variant, skulle du hitta en diesel så köp. Dom rullar ju 50000 mil utan vidare, hyfsat säker (det är väl inte Sharan?) och drar strax över halvlitern på landsväg.
    Jag fick in två vågisar och alla andra grejor på diagonalen bakom lastnätet!
    Den ömmande punkten är framvagnen, där jag bytte varenda stag, så se till att dom är OK. (Inte så dyra att byta, kan göras hemma om man inte har tummen mitt i hålfoten.)
    Min bensinare sålde jag efter 30000 mil, fortfarande fräsch, har nu tjänstebil och undrar om det var så smart egentligen…

  • blandsvamp

    Medlem
    28 december, 2008 vid 11:57

    @Doc 522984 wrote:

    Jag fick in två vågisar och alla andra grejor på diagonalen bakom lastnätet!

    Hur långa var de vågisarna? Var det en passat nyare än -96 eller när det kom ny modell? Jag letar efter en bil där jag kan få in min 236 långa freestyle bakom framsäten (på höjden/snedden) utan att behöva fälla dem.

  • svenne

    Medlem
    28 december, 2008 vid 21:37

    Vi mätte Dudes Passat häromdan (B5-karossen) och med fällda baksäten är det 198 cm från armstödet till bakluckan. Så att lägga en 236:a på tvärsen borde funka.

  • kinetic

    Medlem
    28 december, 2008 vid 22:24

    Blandsvamp: Jag har en Passat (35i eller B4 som den heter mellan 94-96, men B4 är endast en “facelift” på B3, så man brukar säga B3/B4 88-96) o där får jag med lätthet in en 275*55cm (med fält framsäte). Just B3/B4 e ordentligt rymlig inuti, tror den är t.o.m med rymligare än efterföljande modeller. Nu har jag inte mätt som Svenne men jag skulle bli förvånad om man inte kan klämma in 236cm bräda utan att fälla passagerarsätet…

  • freed

    Medlem
    9 januari, 2009 vid 22:50

    Tjena,
    Tänkte att efter all hjälp jag fått så är dags att återkoppla lite. Blev lite semester under julen och letandet lades på is, ångesten har nu lättat något 🙂

    Ute och testade lite bilar igår. Var helt inne på en Saab 9-5 men har nu helt bytt spår, har då även sänkt taket från ca 60k till 40k. Det är köparens marknad och man får en helt ok pendlarbil för max 40 lökar.

    Mina kommentarer (kommentera gärna):
    * Saab 9-5, fantastisk körupplevelse för pengarna, men NEJ, en tickande bomb som verkar älska verkstaden och kvalitetsproblemen är tyvärr för stora och min entusiasm och mitt tålamod för litet för att jag ska våga köpa en äldre årsmodell med längre mil.
    Hade jag haft cash till -04 eller -05 så kanske.

    * Saab 9-3 -01. 45k. Jättefint skick, 12 000 mil men NEJ. Kedjan rasslade och efter ca 5 minuters provtur stannade bilen och motorlampan lyste. Efter allt läsande om motorhaverier så nej tack. Har tidigare kört en 9-3 -98 och var jättenöjd med bilen men efter -00 är det tydligen rätt mycket strul. Dessutom opraktisk att last prylarna i men det funkar ändå ok.

    * Volvo V70 -01, 20 000 mil ca 75 000. Var nära att slanta upp för detta är en bra surfbil med riktigt bra komfort för motorvägspendling. MEN NEJ. Det är mycket pengar och den kostar en hel del i drift. Dessutom är andrahandsvärdet väldigt högt.

    * Volvo S80. Fantastisk komfort och mycket bil för pengarna 55 000 för en 01 som rullat ca 12 000 mil. Tyst, säker och grym komfort. Tydligen rätt dyra reparationer men tror det är ok om man har en bra mekare utanför volvoverkstäderna. Vill ha, men NEJ. Det är en gubbabil och så gammal är jag inte. Drar 0,85 så det hade funkat. Hade frun inte kallat mig gubbe så kanske. Opraktiskt med sedan men baksätet går att fälla och iom storleken så hade det funkat rätt ok faktiskt. Skinnklädsel är nice, ädelträ/plast klarar jag mig utan.

    * Audi A6 Avant. Ja, vill ha, men troligtvis NEJ. Svårt att hitta en fyrcylindrig 1,8T och det känns inte helt rätt att köpa V6a 2.4 nu. Känns väldigt lyxig och komforten är fin och det är gott om plats för prylarna. Jag gillar den men tror det kostar mer än det smakar. Kanske….men troligtvis inte. Rätt dyr att försäkra.

    * Mitsubishi Galant Kombi. Nu börjar det likna något. Japanska bilar får goda betyg och denna är både drifsäker och säker. Det sunda förnuftet talar för en sån här. Ca 30k för ca 10-20 000 mil typ årsmodell -00. MEN fasen, det är ingen rolig bil, låter ganska mycket och ser inget vidare ut, ädelplast inredning och långt ifrån tyskt eller svensk känsla.
    Fasen, kan nog ändå bli en sån här då de har rätt gott rykte

    * Volvo V70 -98, gamla modellen. Känns gammal och får lägga 40k för en -98 som gått nästan 20 000 mil. Dessutom kostar de ju en del att hålla och drar rätt mycket bensin. En bra surfbil med gott om plats. Vettig komfort och säker på vägen. JA, det kanske kan bli en sån här. Tycker det är för mycket pengar för en långmilare men den är ändå med i urvalet. Ny provkörning på söndag, får se hur det går.

    * BMW 523. Hittat en svensksåld långmilare 23k med en ägare. Fin bil, fin motorvägskomfort, mumma på vägen och drar runt 0,8 på motorvägen. Lite dyr att försäkra med tanke på att det är en “gammal bil” -98. Tyvärr en sedan, men det går ju att last på taket….JA, NEJ, kanske, provkörning på söndag. Tyvärr inte hittat någon bra touring trots att jag letat.

    * Saab 9000. Runt 20 000:- för en vettig bil. Känns säker men väldigt gammal konstruktion. Kan vara ett guldkorn men lika gärna ett offer. Helt ok att lasta i.
    Kanske men just nu tveksam

    * Honda Accord -96-99. För ca 25-40 000 får man en fin bil med rätt få mil. Driftsäkerhetsmässigt når de Toyota klass och säkerhetsmässigt rekommenderas den av folksam. Även äldre årsmodeller. Drar ok med bensin. Tror att detta är en riktigt pålitlig bil, de jag testat känns bra, dessutom kommer jag nog ganska billigt undan. JA men oj så trist inredning och det finns bara sedaner. Baksätet går att fälla men bättre surfbil finns ju helt klart. Känns ändå som en het kandidat. Ångrar mig säkert när jag packar till våren men det är ju länge tills dess…JA, kanske, ny test på söndag.

    V40. Rätt mycket bil för pengarna. Funkar ok att packa i. Ser bättre ut begagnad än jag trodde. Har hört att kvaliteten är sådär men de jag tittat på ser helt ok ut. Kanske om rätt bil dyker upp

    * Sharan. Inte ringt på en enda annons så antagligen är jag inte mentalt mogen. Lysande att packa brädor i dock.

    Blev en hel uppsats
    Sammanfattning
    Accord, JA, billig och driftsäker, skapligt säker men kass som surfbil

    Galant, trist design både inne och ute. Driftsäker, säker och billig. JA kanske

    BMW 523, glidarbil och troligtvis ok driftsäkerhet och service om den hålls utanför BMW verkstäderna

    V70 gamla modellen. Känns väldigt mkt svensson men kanske. Praktisk men dyr i inköp och troligtvis även i drift.

    V40 Kanske om rätt bil dyker upp

  • freed

    Medlem
    9 januari, 2009 vid 22:56

    vill lägga till lite….
    finanskrisen märks mer hos handlarna än på blocket. privatpersonerna har ännu inte insett att de ligger för högt så generellt har jag fått bättre eller samma priser hos handlarna.

    har man pengar att spendera så är nog mazda 5 en riktigt fin surfbil. praktisk intredning och känns helt ok att köra. kvalitet och driftsäkerhet i sann japansk anda

    freed;524733 wrote:
    Tjena,
    Tänkte att efter all hjälp jag fått så är dags att återkoppla lite. Blev lite semester under julen och letandet lades på is, ångesten har nu lättat något 🙂

    Ute och testade lite bilar igår. Var helt inne på en Saab 9-5 men har nu helt bytt spår, har då även sänkt taket från ca 60k till 40k. Det är köparens marknad och man får en helt ok pendlarbil för max 40 lökar.

    Mina kommentarer (kommentera gärna):
    * Saab 9-5, fantastisk körupplevelse för pengarna, men NEJ, en tickande bomb som verkar älska verkstaden och kvalitetsproblemen är tyvärr för stora och min entusiasm och mitt tålamod för litet för att jag ska våga köpa en äldre årsmodell med längre mil.
    Hade jag haft cash till -04 eller -05 så kanske.

    * Saab 9-3 -01. 45k. Jättefint skick, 12 000 mil men NEJ. Kedjan rasslade och efter ca 5 minuters provtur stannade bilen och motorlampan lyste. Efter allt läsande om motorhaverier så nej tack. Har tidigare kört en 9-3 -98 och var jättenöjd med bilen men efter -00 är det tydligen rätt mycket strul. Dessutom opraktisk att last prylarna i men det funkar ändå ok.

    * Volvo V70 -01, 20 000 mil ca 75 000. Var nära att slanta upp för detta är en bra surfbil med riktigt bra komfort för motorvägspendling. MEN NEJ. Det är mycket pengar och den kostar en hel del i drift. Dessutom är andrahandsvärdet väldigt högt.

    * Volvo S80. Fantastisk komfort och mycket bil för pengarna 55 000 för en 01 som rullat ca 12 000 mil. Tyst, säker och grym komfort. Tydligen rätt dyra reparationer men tror det är ok om man har en bra mekare utanför volvoverkstäderna. Vill ha, men NEJ. Det är en gubbabil och så gammal är jag inte. Drar 0,85 så det hade funkat. Hade frun inte kallat mig gubbe så kanske. Opraktiskt med sedan men baksätet går att fälla och iom storleken så hade det funkat rätt ok faktiskt. Skinnklädsel är nice, ädelträ/plast klarar jag mig utan.

    * Audi A6 Avant. Ja, vill ha, men troligtvis NEJ. Svårt att hitta en fyrcylindrig 1,8T och det känns inte helt rätt att köpa V6a 2.4 nu. Känns väldigt lyxig och komforten är fin och det är gott om plats för prylarna. Jag gillar den men tror det kostar mer än det smakar. Kanske….men troligtvis inte. Rätt dyr att försäkra.

    * Mitsubishi Galant Kombi. Nu börjar det likna något. Japanska bilar får goda betyg och denna är både drifsäker och säker. Det sunda förnuftet talar för en sån här. Ca 30k för ca 10-20 000 mil typ årsmodell -00. MEN fasen, det är ingen rolig bil, låter ganska mycket och ser inget vidare ut, ädelplast inredning och långt ifrån tyskt eller svensk känsla.
    Fasen, kan nog ändå bli en sån här då de har rätt gott rykte

    * Volvo V70 -98, gamla modellen. Känns gammal och får lägga 40k för en -98 som gått nästan 20 000 mil. Dessutom kostar de ju en del att hålla och drar rätt mycket bensin. En bra surfbil med gott om plats. Vettig komfort och säker på vägen. JA, det kanske kan bli en sån här. Tycker det är för mycket pengar för en långmilare men den är ändå med i urvalet. Ny provkörning på söndag, får se hur det går.

    * BMW 523. Hittat en svensksåld långmilare 23k med en ägare. Fin bil, fin motorvägskomfort, mumma på vägen och drar runt 0,8 på motorvägen. Lite dyr att försäkra med tanke på att det är en “gammal bil” -98. Tyvärr en sedan, men det går ju att last på taket….JA, NEJ, kanske, provkörning på söndag. Tyvärr inte hittat någon bra touring trots att jag letat.

    * Saab 9000. Runt 20 000:- för en vettig bil. Känns säker men väldigt gammal konstruktion. Kan vara ett guldkorn men lika gärna ett offer. Helt ok att lasta i.
    Kanske men just nu tveksam

    * Honda Accord -96-99. För ca 25-40 000 får man en fin bil med rätt få mil. Driftsäkerhetsmässigt når de Toyota klass och säkerhetsmässigt rekommenderas den av folksam. Även äldre årsmodeller. Drar ok med bensin. Tror att detta är en riktigt pålitlig bil, de jag testat känns bra, dessutom kommer jag nog ganska billigt undan. JA men oj så trist inredning och det finns bara sedaner. Baksätet går att fälla men bättre surfbil finns ju helt klart. Känns ändå som en het kandidat. Ångrar mig säkert när jag packar till våren men det är ju länge tills dess…JA, kanske, ny test på söndag.

    V40. Rätt mycket bil för pengarna. Funkar ok att packa i. Ser bättre ut begagnad än jag trodde. Har hört att kvaliteten är sådär men de jag tittat på ser helt ok ut. Kanske om rätt bil dyker upp

    * Sharan. Inte ringt på en enda annons så antagligen är jag inte mentalt mogen. Lysande att packa brädor i dock.

    Blev en hel uppsats
    Sammanfattning
    Accord, JA, billig och driftsäker, skapligt säker men kass som surfbil

    Galant, trist design både inne och ute. Driftsäker, säker och billig. JA kanske

    BMW 523, glidarbil och troligtvis ok driftsäkerhet och service om den hålls utanför BMW verkstäderna

    V70 gamla modellen. Känns väldigt mkt svensson men kanske. Praktisk men dyr i inköp och troligtvis även i drift.

    V40 Kanske om rätt bil dyker upp

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bilångest, hilfe bitte!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.