Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bilder LA idag

  • Bilder LA idag

    Publicerad av wibban på 14 november, 2009 vid 18:40

    Var riktigt taskigt ljus och jag borde ha kört med ett mindre objektiv. Fick därför mest mörka bilder men några blev iaf ok…
    Håll till godo…

    simonm svarade 14 år, 6 månader sedan 10 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • wibban

    Medlem
    14 november, 2009 vid 18:50

    Och några bilder till…

  • wibban

    Medlem
    14 november, 2009 vid 18:54

    Och sista 3 bilderna kommer här…

    Och så fick jag precis veta att jag borde ha köpt en sån däringa postkodlott. Sånt som aldrig händer har hänt och givetvis är man utan lott ;). Life is a bitch…

  • gadget

    Medlem
    14 november, 2009 vid 19:04

    De var fan najs idag, synd att man var så trött när det togs kort… :frown:

  • wibban

    Medlem
    14 november, 2009 vid 19:07
    Gadget;588249 wrote:
    De var fan najs idag, synd att man var så trött när det togs kort… :frown:

    Så du var där iaf… såg inte dig.

  • hildingdude

    Medlem
    14 november, 2009 vid 22:17
    Wibban;588251 wrote:
    Så du var där iaf… såg inte dig.

    LOL, ahh man kan inte vara pigg alltid 😛

  • pjoter

    Medlem
    14 november, 2009 vid 22:18

    gott mos!

    Blev en riktigt fin dag! tack för bilderna! 🙂

  • skotten

    Medlem
    15 november, 2009 vid 00:31

    good to see the kids are back out on the water : )

  • jonaish

    Medlem
    15 november, 2009 vid 11:24

    Soft dingel på LF åkaren 😉

  • davids

    Medlem
    16 november, 2009 vid 11:29

    Hehe… vilka var de ” några blev iaf ok” bilderna? 🙂 Vad plåta du med, hus och objektiv?

  • skanepaul

    Medlem
    16 november, 2009 vid 20:25

    Ska finnas sånahäringa data applikationer som kan ljusa bilderna lite har jag hört!

    Men kul att se att någon vågar sig ut i helvetets mörkret, tack!

  • sourra

    Medlem
    16 november, 2009 vid 20:38

    Hellre ljus med brus

  • wibban

    Medlem
    16 november, 2009 vid 21:13
    Davids;588432 wrote:
    Hehe… vilka var de ” några blev iaf ok” bilderna? 🙂 Vad plåta du med, hus och objektiv?

    Jag plåtade med Nikon D90 och ett 70-300 objektiv. Orkade inte gå och byta till mitt mindre 18-105 som jag gissar skulle levererat lite bättre bilder. Fick inte till inställningarn heller… har inte lärt mig kameran tillräckligt bra än.
    Med att några blev ok menade jag faktiskt de som är med här. Var några bilder som var riktigt mörka speciellt de som jag fick när jag hade på undervattenspåsen… Den åkte av rätt snabbt för det fanns inte en chans i det ljuset att ta bilder.

    Kanske kunde ha fått bättre bilder om jag stängt av autofokusen oxå… den fick jobba riktigt ordentligt och jag lyckades få till hela 1 bild var 5:e sekund med högsta seriehastighet…

    Testade att ta några bilder med blixt men då gick slutartiden ner till 1/200 sekund. Ökade även iso men då blev bilderna bara mörkare… är inte riktigt med på varför de blev det?

    Testade att köra med manuell bländare och automatisk slutartid oxå men då åkte tiden ner till 1/5 sekund och bilderna blev väldigt suddiga.

    Bilderna togs mellan halv 4 och 4 i lördags.

    Nåväl man lär sig av sina misstag oxå…

    Johan: Det går absolut att ljusa bilderna lite men det orkade jag inte…

  • davids

    Medlem
    16 november, 2009 vid 22:31

    Det är svårt att ta skarpa/bra bilder i dåligt ljus. “Enda” sättet är att ställa in lägsta aparturen, skruva upp ISOn högt (beroende på hus kan du skruva den jäävligt högt utan för mycket noise. D90n hanterar noise mycket bra. ISO1600 är lugnt för sådana här bilder som ska visas på ett forum på internet. Till och med 3200 funkar helt ok!) och behålla slutartiden på runt 1/500 (kanske lägre beroende på avstånd till action) för att frysa bilden, utan blixt, annars blir allt bara suddigt av rörelsen ändå..

    Med blixt har du begränsningar i TTL flash-syncen som gör att du inte kan ha snabbare slutartid än typ 1/250-500 på dem felsta Nikon kameror, men det har ju såklart ingen större betydelse eftersom med blixt fryser du action ändå.. Då är det bättre att skruva ner slutartiden till kanske 1/5-60, beroende på situation, brännvid och annat, och köra “rear” flash för att frysa bilden precis på “slutet” av movet.. Kan ge väldigt intressant resultat, med eller utan stativ…

    Autofokus kan du absolut använda, men räkna inte med att kunna ändra den i sista sekunden. Fånga fokus tidigt och ställ sen om till manuel, alternativt lås fokusen med focus-lock. O-fokuserade bilder kan man bara slänga direkt

  • simonm

    Medlem
    17 november, 2009 vid 09:42

    Nice kiteloop railey Pjott, det är så man ska hålla i bomen 🙂

    Davids, med t.ex. SB800-blixten som är den vanligaste till Nikon kan man ställa in så att man strobar blixten (som då i princip lyser hela tiden), och då kan man ta med vad jag vet hur kort slutartid som helst. Som du säger så finns det dock ingen större mening, utan att köra på högsta slutartid (runt 1/200) som kan synkas brukar va tillräckligt, men är det ljust i övrigt eller motivet är långt borta och man vill frysa helt så kan det va bättre att stroba.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bilder LA idag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.