Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bilder på fåglar och kites sökes!

  • waimeadude

    Medlem
    4 juni, 2009 vid 21:56

    Ett tips är att tala med politikerna på deras språk och
    med argument att ungdomar håller på med sporten istället för att
    slå sönder saker på stan, eller för den delen supa på stranden.

    Man kan också påpeka saker som att sporten inte genererar några utsläpp som alla båtar gör osv.
    De där med bilderna på fåglar är ett sätt, men var beredd på att tala för oss på många olika fronter.

    Många politiker får igenom saker högst odemokratiskt genom att de utövar sina egna åsikter, exempel på detta är vissa fartgupp som placeras nära kommunalpolitikers bostäder.
    Tala deras språk, lär dig deras knep och lär dig din fiende innan du möter honom.

    /John

  • zedde

    Medlem
    5 juni, 2009 vid 07:16

    Glöm inte att ta upp de ekonomiska fördelarna för en politiker. Kan något inbringa pengar till kommunen ses det alltid som possitivt. Tänker främst på annordnade tävlingar och reportage i tidningar som kan bidra till ökad turism för trakten, om kommunen ställer sig possitiv till kiting och surfing.

  • kitemaster

    Medlem
    5 juni, 2009 vid 08:44

    Hoppas inte vi blir missförstådda nu. Det är lätt hänt på ett sådant här forum.

    Bilderna ska mycket riktigt illustrera fåglar och kites som kan samsas om utrymmet. Gärna bilder där fåglarna ser trygga ut trots kites i luften, precis som några av er skriver.
    Precis som Zedde och waimeadude skriver så har vi naturligtvis andra fördelar med kitesurfing, men dessa handlar inte den här tråden om.

    Är ni intresserade av att deltaga i arbetet med att hålla våra stränder öppna kan ni anmäla intresse till respektive arbetsgrupp. Klubbens hemsida består i dagsläget endast av kontaktuppgifter till arbetsgrupperna (mer kommer inom kort):
    http://www.surfklubben.se

    Tack för all input och fortsätt leta bilder!

  • simonm

    Medlem
    5 juni, 2009 vid 11:48

    Vi håller på att bygga hus i Lomma, och flyttar dit (ifrån Lund) till hösten bland annat för att ha nära till kiting. Det är ett bra exempel på hur kommunen tjänar pengar tycker jag :).

    /Simon

  • magnush

    Medlem
    5 juni, 2009 vid 12:55

    Sverige med sin försiktighetsprincip är fan helt sjukt. Allt är farligt och förskräckligt och ska förbjudas tills motsatsen bevisad!. Bara för att någon TROR att det finns samband mellan kite och mindre fåglar så skulle det alltså förbjudas. Bevisbördan måste ju för tusan ligga på de som vill införa förbudet och mig veterligen finns det inte en endaste studie genomförd i världen som otvetydigt visar på detta.

    Kan någon peka på en ordentlig studie där det bevisas att kite verkligen är så farligt för fågel-livet så skulle jag köpa hela resonemanget men jag blir så besviken av att det räcker att skrika lite utan ha ngt på fötterna.

    /Magnus

  • skotten

    Medlem
    5 juni, 2009 vid 16:52

    youguys missed the birds out there hanging out with us in kiteschool this afternoon… where is that camera when you need it!!??… next time maybe.

  • hektor

    Medlem
    6 juni, 2009 vid 07:02
    SimonM;551281 wrote:
    Vi håller på att bygga hus i Lomma, och flyttar dit (ifrån Lund) till hösten bland annat för att ha nära till kiting. Det är ett bra exempel på hur kommunen tjänar pengar tycker jag :).

    /Simon

    Den stora anledningen till att jag flyttade till Skåne för några månader sen också!

  • litease

    Medlem
    6 juni, 2009 vid 08:04

    Jag har ett fågelbo på taket som ni fritt kan få disponera om ni vill. Om ni flyttar det till stranden skulle jag bli extra glad. 🙂

  • blackadder

    Medlem
    6 juni, 2009 vid 20:50
    skotten;551112 wrote:
    wow you are an awesome translator

    Jag fattar inte …

  • haze

    Medlem
    6 juni, 2009 vid 20:55
    Blackadder;551599 wrote:
    Jag fattar inte …

    Inte????

  • jonaish

    Medlem
    6 juni, 2009 vid 22:29

    Blir de några bilder dååå?

    jag har en bra bild på en död svan och (huggeo eller kalle?) tror jag, vill ni se?

  • skotten

    Medlem
    7 juni, 2009 vid 11:03

    not a kitebaorder in sight… I blame the gnomes…

  • nic

    Medlem
    8 juni, 2009 vid 13:29
    kitemaster;549995 wrote:
    Leta i datorn och skicka sådana bilder snarast till mig på gibson@kite.se

    Jag har filmat en liten snutt där jag skickligt undviker en mås med kiten. Ni får använda den hur ni vill 😛

    nic

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=LYBu_wmec0U”]YouTube – The Seagull Incident[/ame]

  • kasimir

    Medlem
    8 juni, 2009 vid 15:36

    När Öresundsbron byggdes debatterades det en hel del om att dess fundament skulle förstöra för fisken. Ändrade strömmar, muddring etc skulle utan tvivel minska beståndet av havsöring. När bron väl var klar så visade det sig att den bara gynnade fisken och idag så finns några av de bästa platserna för öringsfiske runt bron. Vi svenskar är väldigt snabba i att skaffa oss en uppfattning om saker och ting och sen står vi fast vid den. Oftast bygger det mesta på antaganden, vad vi tror. Inte sällan sammankopplat med någon intressekonflikt. Att vara saklig och vetenskaplig brukar gå bort. Skulle vilja säga att den här debatten är en sådan. Ingen av oss vet någonting som bygger på ren fakta som skulle klara de granskningar som krävs. Jag tycker vi skall vara dem som propsar på att en sådan studie genomförs. Det är viktigt att vi tar initiativet och inte bara går på gammal vana och antar en massa. Såvitt jag vet så säger ornitologerna bara att det är som det är utan några belägg, samma som vi gör.

    En oberoende och saklig studie är det som behövs, speciellt som sådana här frågor ofta blir prejudicerande.

  • kvabbso

    Medlem
    9 juni, 2009 vid 06:16

    ord!!!

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bilder på fåglar och kites sökes!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.