Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Billig, snål och hyffsad bil

  • Billig, snål och hyffsad bil

    Publicerad av tomasn på 29 juni, 2008 vid 19:08

    Börjar förbereda mej på att min bil kan ge upp snart, en Saab 9000. Nästa bil ska definitivt inte vara någon sådan stor törstig. Jag funderar kring ngt i still med WVpolo. De är snåla men stora nog ändå. Fler förslag? Lägger max 50 000kr. Hade gärna kört på altbränsle, men det finns väl inte på marknaden ännu till lågt pris.

    kesse svarade 15 år, 9 månader sedan 19 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • el_duderino

    Medlem
    29 juni, 2008 vid 19:16

    Finns massa småbilar som inte är så dyra som VW, det är väl egentligen bara svenska och amerikanska biltillverkare som inte har bra småbilar 😉

  • cosmosurfer

    Medlem
    29 juni, 2008 vid 19:27

    Köpt en Volvo 9.45 -92, för 20 000 kr.
    2 l motor, drar 0,75 landsväg vid 90 km/h, importerad från Italien, ingen rost. Slukar hur mycket surfgrejor som helst.

  • tomasn

    Medlem
    29 juni, 2008 vid 19:39

    @cosmosurfer 478684 wrote:

    Köpt en Volvo 9.45 -92, för 20 000 kr.
    2 l motor, drar 0,75 landsväg vid 90 km/h, importerad från Italien, ingen rost. Slukar hur mycket surfgrejor som helst.

    Nä fy för en sån container, då kör jag hellre min eller ngn annan 9000. Behöver inget enormt lastutrymme. Får börja med brädan på taket bara.

  • jps

    Medlem
    29 juni, 2008 vid 19:43

    @TomasN 478674 wrote:

    Börjar förbereda mej på att min bil kan ge upp snart, en Saab 9000. Nästa bil ska definitivt inte vara någon sådan stor törstig. Jag funderar kring ngt i still med WVpolo. De är snåla men stora nog ändå. Fler förslag? Lägger max 50 000kr. Hade gärna kört på altbränsle, men det finns väl inte på marknaden ännu till lågt pris.

    Opel Astra combi – Liten, snål och rymmer alla brädor, segel och prylar inne i bilen.

  • pelle_o

    Medlem
    29 juni, 2008 vid 19:52

    @TomasN 478690 wrote:

    Nä fy för en sån container, då kör jag hellre min eller ngn annan 9000. Behöver inget enormt lastutrymme. Får börja med brädan på taket bara.

    Med brädan på taket tar en småbil lika mycke som en törstig 9000, en “sossecontainer” rymmer nästan lika mycke som en surfbuss och är hyffsat praktisk som icke surfmobil. Dessutom är dom pålitliga, har haft min i 21år nu utan en reparation.:)

  • dane

    Medlem
    29 juni, 2008 vid 19:56

    Ett måste tycker jag är att man kan fälla passagerarsätet framåt (och baksätet givetvis) så man slipper köra grejorna på taket, bara in med allt och iväg. Långt ifrån alla bilar har fällbara passagerarsäten .

  • tomasn

    Medlem
    29 juni, 2008 vid 20:05

    @Pelle_O 478698 wrote:

    Med brädan på taket tar en småbil lika mycke som en törstig 9000, en “sossecontainer” rymmer nästan lika mycke som en surfbuss och är hyffsat praktisk som icke surfmobil. Dessutom är dom pålitliga, har haft min i 21år nu utan en reparation.:)

    Jo det gör den säkert men ska väl trots allt inte bara köra till surf:)
    21 år utan EN ENDA reparation? Ja, ja vi får väl se hur länge saaben går, 35000mil och 13år. Vägrar sossecontainer faktiskt.

  • martin-zander

    Medlem
    29 juni, 2008 vid 20:11

    ” Nä fy för en sån container, då kör jag hellre min eller ngn annan 9000. “

    Tomas, du kanske ska ha en silverfärgad 9000 ? Vi kan nog komma överens om ett bra pris 😉

  • tomasn

    Medlem
    29 juni, 2008 vid 20:32

    Ja den är ju så välskött, aldrig gått varm o så:)

  • el_duderino

    Medlem
    29 juni, 2008 vid 20:46

    kör en micro(?)bil, kia picanto, och får in allt i bilen…. 0,5-0,6 blandad körning… najs

  • bicless

    Medlem
    29 juni, 2008 vid 22:22

    Jag hade en Fiat Brava som surfbil ett tag. Supernöjd, får in bräda och allt i bilen men supersnål och billig. Reparationskostnader på 250:- på 3 år (förutom service och förslitning). 🙂

    Kalasbil för mig

  • raggi-man

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 06:28
  • jester

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 06:38

    Jag tillhör Kia Picanto-maffian, och är nöjd hittills.. Senaste tankingen: 0.53 l/mil med två brädor på taket samt en segelbag…

    Har då även en bräda, ett segel o lite bommar o annat inne i bilen. Men nån racerbil är det inte… 😀

  • kamaaina

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 07:52

    Många glömmer av värdeminskningen av bilen…. det kan lika gärna läggas på soppa. Därför är det lite skoj när folk betalar 200papp för en ny bil som “drar lite”……

  • svenne

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 08:45
    Kamaaina;478773 wrote:
    Många glömmer av värdeminskningen av bilen…. det kan lika gärna läggas på soppa. Därför är det lite skoj när folk betalar 200papp för en ny bil som “drar lite”……

    Ja, någon annanstans i en annan biltråd finns mitt bilkalkylark. Inköpspriset slår brutalt mycket på milkostnaden.
    Typ, här faktiskt: http://www.surfzone.se/forum/showpost.php?p=468763&postcount=14

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Billig, snål och hyffsad bil

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.