Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Billig, snål och hyffsad bil

  • jester

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 17:40

    Många glömmer av värdeminskningen av bilen…. det kan lika gärna läggas på soppa. Därför är det lite skoj när folk betalar 200papp för en ny bil som “drar lite”……

    Min kostade ny 99 900:-

    Sen kan det ju vara så att folk även tar hänsyn till miljö osv. Och ffa så vill man ibland köpa en ny bil. Att den sedan drar lite sopp är ju en bonus.

  • Knatte

    Gäst
    30 juni, 2008 vid 17:48

    @Kamaaina 478773 wrote:

    Många glömmer av värdeminskningen av bilen…. det kan lika gärna läggas på soppa. Därför är det lite skoj när folk betalar 200papp för en ny bil som “drar lite”……

    Många är väl intresserade av att köpa en bil som drar mindre mängd soppa och på detta sättet skona plånboken och miljön lite. Men visst kostar det att åka nyare bilar och inte lär det bli billigare framöver heller:smile:

  • tropic

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 18:00

    Första körda milen på en “normal” bil kostar i genomsnitt ca. 20.000:-…

  • Knatte

    Gäst
    30 juni, 2008 vid 19:08

    @Tropic 478928 wrote:

    Första körda milen på en “normal” bil kostar i genomsnitt ca. 20.000:-…

    Det kostar väl namnteckningen på köpavtalet väl:grin:

  • el_duderino

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 20:40

    @Tropic 478928 wrote:

    Första körda milen på en “normal” bil kostar i genomsnitt ca. 20.000:-…

    Ja, det blir jobbigt för dom som bara planerat köra en mil med sin bil…

  • rrdrider

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 20:42

    Tjena Tomas, kan meddela att det blev en surfmobil i veckan.
    Efter en koll inredd VW-buss och Chrysler voyager blev det ett kastfall rakt in i sossecontainerträsket med samma resonemang som Pelle O och Cosmosurfer.
    Ska du köra mycket skulle väl en dieselbil kunna vara ett alternativ?

  • marden

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 07:43

    @Tropic 478928 wrote:

    Första körda milen på en “normal” bil kostar i genomsnitt ca. 20.000:-…

    umgefär samma kostnad på att ta ut en ny surfutrustning ur bubbelplasten då:)

  • tomasn

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 08:33

    Saaben ska nog gå ett par år till. Man åker ju väldigt billigt som ni säger, med tanke på värdeminskning försäkringar, skatt o sånt. Åker ganska bekvämt också.

  • hakuna

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 10:00

    Köpte en Opel Vectra kombi 1,8 16V -00 för 40k. 0,65 blandad körning!

  • gurra1978

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 19:00

    Om du vill åka billigt, riktigt billigt, rekommenderar jag ett udda märke i Sverige med liten bensinmotor. Köp en med några år på nacken (typ 3-4) som rasat i värde. Då slipper du en fet värdeminskning som är det värsta delen. Tänk på den totala milkostnaden. Vi kan ta min bil som ett lysande exempel på att det inte alls behöver kosta 25-35 kr/mil att åka.

    Jag köpte en Fiat Punto -01 för 43000 kr (3000 mil) för tre år sedan. Den drar 0,5-0,6 l/mil. I skrivande stund har jag kört 10000 mil på tre år, lagt ner 10 000 kr i reparationer, 3000 på däck, 2700 i skatt, 11 000 i försäkring, haft en värdeminskning på ungefär 23000 kr, drivmedel 66 000 kr (snitt 11 kr/l). Jag har gjort alla oljebytet själv. Vad blir det för milkostnad då? Totalt 115700 kr delat på 10000 mil = 11,57 kr/mil.

    Vad har jag då att säga om en Fiat Punto. Skön liten bil som går förvånadsvärt bra på landsväg (130 känns bra) och trevlig i stan. Jag hade lite otur att få ett måndagsex med lite mer repartationskostnader. Min far har dock en likadan som aldrig strulat.

    Jag tycker hakunas alternativ låter bra också. En liten begagnad kombi som inte drar så mycket.

  • towel

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 20:31

    VW Golf IV, du kan fälla baksätet och få lastutrymmet helt plant. Fäll passagerarstolen fram och du kan ta två hyffsat stora freeridebrädor med tillbehör inne i bilen.
    Lite dyrare i inköp men låg värdeminskning och bra placering i bilprovningens ranking.
    Kör du inte brädor kan du utan problem ta fyra passagerare och ändå få en ganska bekväm resa. Jag är helnöjd med min!
    (Snåla inte och ta 1,4 litarn, 1,6 är betydligt roligare och drar bara marginellt mer bensin då lilla motorn får jobba så mycket hårdare för att driva bilen)

  • kesse

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 21:00

    Riktigt mycket bil för pengarna är en Fiat Marea Weekend. Du får en 00:a för 20-25tusen och har då låg bränsleförbrukning, acc mm samt en kul bil att köra, kan lasta mer än i en 745:a.
    Riktigt långa prylar får man in väldigt lätt då undre delen av bakluckan kan fällas ner. Jag petar in min KONA i bilen. (Orkar inte ta den på taket, den är så tung, hahaha).
    Fiat håller och väljer du en 1,8 har du hyfsat flås under huven, 0-100 på ca 10 sek. De är även galvade så de klarar rosten bra, iallafall den synliga rosten.
    En stor fördel för köparen är att Marea weekend är en av marknadens iskallaste bilar. Kan prutas hur mycket som helst.
    Har själv en -98 i min bilsamling som är välvårdad. Ville byta in den men handlarna säger att den inte går att sälja, de bjuder hälften av vad den står i inbyteslistan. De som finns på blocket finns kvar mycket länge.
    Så vill du ha en bra, rymlig, snål bil och kan tänka dig att ha den en massa år för att lindra värdefallet så slå till på en sådan. Se till att kamremmen är bytt, ska bytas var 8000 mil samt att avgasröret är i bra skick, de är svindyra även som pirat. Fiat Marea Weekend är i allafall värd att kolla på, jag tror ni väljer en sådan när ni väl undersökt flexibiliteten och provkört den.
    Tycker ni trots allt att bilen verkar skit efter en koll på den så kolla på en Astra. Det är nästa tips på snål laståsna. Vill ni åka hundra gånger komfortablare så välj en Vectra.
    http://www.fiatklubben.nu
    http://www.blocket.se
    Bilnörds Hälsningar Kesse
    http://www.jaguar.se

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Billig, snål och hyffsad bil

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.