Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Billigaste frakten från USA…

  • Billigaste frakten från USA…

    Publicerad av peppem på 30 maj, 2007 vid 18:37

    Är intresserad att köpa två brädor från Usa och började diskutera med en kille. Han kom upp med det smått fantastiska priset 1000$ för båda (med flyg). Men det måste väl finnas något billigare….

    Möjligheten att åka över surfa lite och ta med dem hem har slagit mig men något annat sätt måste det väl finnas!

    Hur är det förresten med tullavgifter?

    Tacksam för lite info alltid är det väl någon som kollat upp det!
    /P

    kris svarade 16 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • spray

    Medlem
    31 maj, 2007 vid 06:37

    Om du hämtar dom själv så kan ingen har koll på om du köpt dom i USA eller inte = ingen tull. Om du inte är så dum att du låter embalage och etiketter från butiken sitta på dvs.

  • kamaaina

    Medlem
    31 maj, 2007 vid 06:52

    Håller med….det kan vara riktit trassligt att skicka hem saker just för tullen osv.

    /Fredrik

  • Oregistrerad

    Gäst
    31 maj, 2007 vid 10:08

    funkar det inte att be dem packa dem som en privatperson, dvs inga stickers fraktsedlar mm? I och för sig grymt bökigt att be dem göra det….

    Får bli en surfresa över ändå kanske…eller köpa dem på hemma plan men känns så sumt med tanke på prisskillnaden!
    /p

  • kris

    Medlem
    31 maj, 2007 vid 11:31

    Jag har kollat en del på det här, då jag skulle importera en sak..
    Tullen bryr sig inte om ifall det är begagnat eller tillhör privatperson – allt över ett visst värde tullas om det kommer från icke EU-land.

    Åker du över själv och tar hem grejerna sen så brukar inte tullen vara så aktiv på att plocka in folk på flygplatsen (men betänk att du faktiskt varusmugglar om du går på grönt även med inköpta beggade grejer för eget bruk – så säger lagen).

    Men fraktar du hem det så kan du lugnt räkna med tull + moms (vilket även läggs på fraktkostnaden). Fraktbolagen sköter själva tull & momsning så där slinker inget igenom. Posten är tydligen inte lika hårda, men två brädor är ju inget litet paket om man säger så..

    Att hävda att det var dina grejer från början o s v funkar inte heller. Har de varit en vända till USA så ska du ha utklarerat dem innan avresan till USA för att slippa tull på hemvägen (alt varit bosatt >12 mån over there).

    Många ber att få paketet skickat som gåva/alt skriver ned värdet samt skriver ned försäkringsvärdet (tullen går på det värde som är högst) för att slippa/minska tull. Bortsett från moralfrågan är det vanskligt om sakerna försvinner eller skadas på vägen.

    Med andra ord får det vara en riktigt bra deal som funkar – även om du lägger till frakt+tull+moms. Risk att du blir rejält besviken annars. Köper du nytt så kolla om ev lokal skatt (i den stat du köper) är inkluderat i ditt pris också. Då du bor utanför USA kan du säkert få refund på den, men då måste du så klart tulla korrekt.

    Kanske ska tillägga att jag inte uppmanar någon att smita från tull heller.. Googla och du finner än mer uttömmande info på 1 sek.
    Gynna svenska surfhandlare eller köpa billigare utomlands – ditt moralknäck. Vill bara inte att du köper något i god tro och sen hamnar i trubbel.

  • adde

    Medlem
    31 maj, 2007 vid 12:07

    Vad är det för brädor som du inte kan köpa i sverige/europa?

  • Oregistrerad

    Gäst
    31 maj, 2007 vid 12:20

    sprang på nya RRD 06:or för 600-900$ vilket kändes rätt billigt (wavecult och hardcore) men med allt trassel känns det mindre intressant. Håller med om att vi borde stödja Svenska shoper men med tanke på priserna och att det aldrig finns ens 1 år gamla till hyfsade priser så måste i alla fall jag titta på annat håll för att kunna surfa lite nyare grejor!!!!

    Tack ändå för hjälpen;
    Per

  • soderberg

    Medlem
    31 maj, 2007 vid 12:21

    jag och polarn kom precis hem från maui och vi köpte utrustning där som vi tog med oss hem… de tog 365 dollar whatsoever även om det väger mindre men du får ha två kollin dock inte mer än 50 pounds var….

  • spray

    Medlem
    31 maj, 2007 vid 14:27

    @Kris 387334 wrote:

    Kanske ska tillägga att jag inte uppmanar någon att smita från tull heller.. Googla och du finner än mer uttömmande info på 1 sek.
    Gynna svenska surfhandlare eller köpa billigare utomlands – ditt moralknäck.

    Eftersom vi lever i en marknadsekonomi där fri konkurens eftersträvas så tycker jag lugnt man kan köra på utländska grejor. Billigaste butiken får iallefall sälja till mig såvida servicen inte är undermålig. Kom igen, vi lever på 2000-talet där teknikens utveckling betydligt har kortat avstånden över hela världen.

    För övrigt är tex. butiker i USA bra mycket trevligare att ha att göra med än svenska butiker. Folk är artiga och ber tom. om ursäkt om något har gått snett.

  • kris

    Medlem
    31 maj, 2007 vid 15:23

    Tror du jag är så pretto själv? Det var inte min moraliska ställning jag ventilerade där, reflektion kolon: upp till honom att välja själv helt enkelt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Billigaste frakten från USA…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.