Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bilpool?

  • getwet

    Medlem
    10 december, 2007 vid 16:03

    Men Rasmus, skippa tramset med att bo i stan då! En liten Picanto eller annan småbil kostar väldigt lite att äga om man slopar P-avgifter och allt strul runt det när man bor i Sthlm eller annan större stad. Alldeles utanför tullarna är det plötsligt avgiftsfritt, släpp din ångest nu och dra utanför tullarna för fasen.

    Picanton kostar: Vägtrafikskatt 750kr. Service 1500kr (några större serv kostar det dubbla, men om du ska använda bilen 4ggr i mån så lär det väl dröja innan du är uppe i 1500mil)
    Försäkring (beroende på var man bor) Tror premieklassen var 2 08 10 eller något sådant, högsta klass som finns är 9 45 45 och lägsta 0 08 08 vilket bara existerar på skitgamla bilar som i princip är helt värdelösa. Kians premieklass är alltså mycket låg. Tror vi betalar 2500kr helår inkl hyrbilstillägg.
    Fem års nybilsgaranti vilket innebär att du inte har några repkostnader på fem år. Slitage ingår ej (gör det aldrig i en garanti)
    Inköpspris från ca 90 000 till ca 130 000 beroende på val av modell mm.

    Bränslekostnad minimal, och den har du ändå på en hyrbil, sak samma alltså.

    Ok nu vi drar ett räkneexempel. Köp den billigaste Picanton för ca 90 000.

    Lägg 20 000kr kontant.
    Låna 70 000kr
    Räknat per månad
    Ränta efter skattevdrag 260-300kr
    Amortering 1000kr
    Vägskatt 60kr
    Försäkring 150-300kr (beroende på var man bor, ålder, bonus)
    Service 120kr
    Däck o andra slitgrejer 100kr

    För någonstans runt 1800-2000kr/mån kan du alltså bli ägare till en egen bil och åka till surfet när du vill. Kostnaden för att hyra bil fyra ggr i månaden är snubblande nära, och i ärlighetens namn, visst fan surfar du mer än fyra ggr i månaden under säsong, och du som börjar tidigt på våren och slutar väldigt sent på hösten.

  • gurra1978

    Medlem
    10 december, 2007 vid 16:49

    Får man göra ränteavdrag på alla typer lån? Jag trodde bara det gällde bostadslån och inte för att subventionera en nyare bilpark hos svensson.

  • nlc

    Medlem
    10 december, 2007 vid 18:48

    Ja, man får göra skatteavdrag för alla ränteutgifter utom dem från C S N … Kolla här

  • getwet

    Medlem
    10 december, 2007 vid 21:16

    @gurra1978 433534 wrote:

    Får man göra ränteavdrag på alla typer lån? Jag trodde bara det gällde bostadslån och inte för att subventionera en nyare bilpark hos svensson.

    Så märkligt är det faktiskt Gurra, gå ut och lyxkonsumera, köp plasma TV, värsta BMW:n och en päls till frun med lånade pengar/avbetalning och få en skattesubvention…..helt djävla crazy!
    SMS lån eller vad som helst…sjukt.

  • gustav1980

    Medlem
    22 februari, 2017 vid 22:10

    Såhär 10 år senare…har väl polerna blivit etablerade på riktigt? Jag ser absolut inga problem i att pröjsa sunfleet 495:- per månad om jag sedan kan köra bil för 10 kronor milen och 40 kronor per timme.
    Betala parkering för egen bil i sthlm innerstad kostar ju + 2000:- per månad. Om man verkligen anstränger sig och inte får några p-böter vill säga…

    Någon som använder Sunfleet eller annan pol? Det ev. hinder jag ser är att bilarna inte är tillgängliga när prognosen kickar in…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bilpool?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.