Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bilproblem! Hur lagar man detta?

  • Bilproblem! Hur lagar man detta?

    Publicerad av gurra1978 på 31 augusti, 2004 vid 18:09

    Min surfbil (en mazda 626 från 88) mår inte bra. Bilderna talar väl för sig själva men det är faktiskt vänster stötdämpare bak som hoppat in i kupén genom karossen confused.gifDetta är väldigt off topic men oerhört frustrerade då jag inte har något annat fordon att ta mig till surfet med och nu kommer hösten frown.gif

    Vad finns det för alternativ? Kan man köpa ekonomiplåt och svetsa? Kan man svetsa över det gamla och göra en fusklagning?

    Förslag från bilkunning mottages gärna.

    feg svarade 19 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • boman

    Medlem
    31 augusti, 2004 vid 18:46

    När blev den där besiktigad sist!? kanske bäst att kolla på lite andra ställen oxå så du inte måste svetsa hela bilen.
    om du nu inte kör den till skroten så wink.gifDemontera stötdämparen med fäste och allt, sen kan du knacka tillbaka allt på plats, göra rent och sedan lägga ny plåt över det gammla. svetsa där det är frisk plåt.

    tongue.gif

  • Knatte

    Gäst
    31 augusti, 2004 vid 19:12

    Har du bara en svets (tålamod)och en dag över, så ordnar man detta lätt wink.gif
    Gör som boman säger! Ta bort stötdämparen, fram med kapen och rensa bort all dålig plåt. Slipa bort all färg på de tilltänkta svetsytorna.
    Skaffa fram lite tjockare plåt och knacka fram lämplig form på lagningarna och svetsa ihop allting.
    Men det kapar ju säkert många timmar, ifall du hittar någon lämplig (färdig)ekonomiplåt.
    Det enda problemet, är väl att få toppplattan/stötdämparinfästningen rak efter svetsningen. Var bara försiktig när du svetsar inne i bilen.
    Bilar har en tendens, att fatta eld i diverse inrednings detaljer smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 september, 2004 vid 04:54

    Och så en mer realistisk(=tråkig) insikt. Sambon åker också en sådan här tvålkopp. På den så var de övre stötdämparinfästningarna slut och jag ser att dina är det också. Så när du ändå håller på byt även dessa + stötdämparna.
    1100Kr/St Dämparna
    1300 Kr/St Stötdämparlagringen
    Dessa två är extra utöver det övriga och finns inte att tillgå på någon skrot, då skall man ha tur. Men är det en bra bil i övrigt så kan det ju vara värt att fixa annars skulle mitt tips vara att köpa en 745:a
    Mazda är en dyr bil att reparera när det väl blir dags, min BMW 525 tds har i alla mina fall av reperationer varit billigare!

  • gurra1978

    Medlem
    2 september, 2004 vid 15:49

    Tack för alla tips. Nu är bilen fixad och klar. Jag gjorde förarbetet och en polare svetsade. Total arbetstid nedlagd 2 h, kostnad 0 kr. Lagningen är kanske inte den snyggaste men den håller nog.

    [img]http://www.junkshop.nu/gurra1978/Steffos/Bilder/Mazda/DSC00003.JPG[/img]
    [img]http://www.junkshop.nu/gurra1978/Steffos/Bilder/Mazda/DSC00005.JPG[/img]

  • sponte

    Medlem
    2 september, 2004 vid 16:42

    Det ser ju minst lika proffsigt ut som om jag skulle gjort det, om inte bättre. Svets är underskattat.
    /sponte (satte eld med svetsen på sin VW passat i lacken mellan plåtskikten, var grymt svårt att släcka + att få ut lukten)

  • boman

    Medlem
    2 september, 2004 vid 17:35

    Bra jobbat och Snygga kallflytningar…. wink.gif Nu kan höststormarna få komma igång nu när du har bil igen.

  • tdk

    Medlem
    2 september, 2004 vid 18:12

    I skick som ny! grin.gif wink.gif

  • gurra1978

    Medlem
    2 september, 2004 vid 18:49

    Nu är man så redo man kan bli, nylagad bil, massa grym surfutrustning och ett STORT självförtroende på vattnet. Det enda som saknas nu är vind, vind, massor av vind. Nu ska jag ta mig f*n bli grym!

  • feg

    Medlem
    2 september, 2004 vid 21:12

    I framtiden kanske du inte skall dela sängen i bak på bilen med en tax och en surfpolare. smile.gif
    För mycket vikt för Mazdan? smile.gif

    Gratulerar till den fina lagningen. Den ser ju bra ut så du åka med din nylagade “bil-bio” till Fituna på söndag om prognosen står sig.

    Hoppas prognosen håller. Jag måste ha en fin Fituna dag för att kör in mig på brorsans gamla Skate 64.
    Skumt att det skiljer så mycket i känsla mellan den och min gamla Cross.

    /feg

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bilproblem! Hur lagar man detta?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.