Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bindings/boots frågor

  • Bindings/boots frågor

    Publicerad av nolcap på 5 november, 2013 vid 21:33

    Hej alla ni som kör boots. Funderar på att skaffa wake bindningar till min shinn monk forever bräda från 2013. Stämmer cc måttet för skruvhålen? Är det standard cc på alla bindningar?

    Vilka brädegenskaper är bäst för wakestyle? Gissar att man ska ha en lite styvare bräda, så monken är kanske mer avsedd för straps, Om jag ändå använder monken, på vilket sätt kommer den beté sig sämre isåfall?

    Vilka bindningar rekommenderar ni. Tror jag kommit fram till att jag vill ha closed toe, kardborre låsning och innersko.
    /CC

    kiteanton svarade 10 år, 5 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • mericsson

    Medlem
    5 november, 2013 vid 22:20

    Kan dessvärre inget om Shinn Monk så får passa på det.

    Gällande bindningar kör jag själv Liquid Force och är riktigt nöjd. Dock med snörning och hade nog tittat på alternativ, dock har jag hört från nån som kör kardborre att det lätt sätter sig sand, tång etc som gör att kardborren kan bli något sämre.

    Själv hade jag nog satsat på en som liknar snowboard-bindning. Vet att Hyperlite och Byerly har modeller, dock inte testat dem själv. Se här: http://www.hyperlite.com/product-detail.php?id=wakeboard-boots-system.
    Håller med om closed toe, jag kör fortfarande mina nu i nov och det funkar värmemässigt. Även där är modellerna ovan bra för man kan ta på sig bootsen på stranden och sen inte ta av dem förrän man är uppe på land igen.

    Jag kör Tablas the Coax som bräda, vilket har mycket rocker och väldigt små fenor. Ger bra med pop och är en bräda som är designad för wakestyle. Nackdelen med mycket rocker är att den plöjer ganska mycket och jag behöver mer kraft i draken för att det ska vara bra fart och roligt. Har därför även beställt en Best Pro-creator 139 som är bra för wakestyle men inte riktigt lika extrem: http://www.bestkiteboarding.com/en/procreator

    Lycka till!

  • jakobb

    Medlem
    7 november, 2013 vid 17:16

    Låter som att du är ute efter ett par Slingshot shredtown! Har closed toe, kardborre och innersko.
    kolla med boardclub.se

  • nolcap

    Medlem
    7 november, 2013 vid 22:50

    Tack för svar.
    Shredtown såg fina ut men shit va dyrt.
    Det får nog bli hyperlite. Gillade snowboard bindnings konceptet.

    /CC

  • dropcarve

    Medlem
    8 november, 2013 vid 10:39

    Jag kör hyperlite system. Det är riktigt nice. Dels att man har bootsen på sig hela tiden när man går på land och att det går snabbt att komma i och ur bindningarna på brädan. Sen är det en liten bonus att brädan inte blir lika skrymmande när man skall förvara den i garderoben.

  • blizzy

    Medlem
    11 november, 2013 vid 14:37

    Jag kör Shredtown, gillar dem skarpt. Har testat HL’s “snowboardbiningar” men gillade inte dem så mkt. FÖr styva för min smak plus att det känns lite sketchy med endast två små platsspännen som håller fast en. Det blir ju mycket större krafter när man trillar på vatten och brädan “fastnar” i vattnet än vad det blir på snowboard (snö är mer följsamt än vatten). En kompis kör HL system och han löser ut dem titt som tätt. Som tur är verkar båda släppa samtidigt men skulle ena foten släppa och andra va kvar så är man riktigt körd.
    Shredtown är som sagts tidigare precis det du letar efter: closed toe, kardborre, innersko. Smidiga att ta på/av, sköna att gå omkring i på stranden och är relativt varma på vintern (komplettera med 1mm strumpa för optimal vintersetup).
    Jag har kraschat som en galning i dem och de sitter ändå kvar fint och ingen risk att man tappar eller åker ur dem.

    Testa o köra med din Monk och avgör själv om det är något du saknar eller stör dig på när du har boots.
    Jag körde själv en random TT först som var avsedd för straps, tyckte den hade en tendens att nose-dive’a lätt och tog inte landningarna så bra. Bytte till en Blade Deuce 135, är helnöjd. Saknar dock kanaler om man ska köra finless på obstacles, men det gör jag ändå aldrig så…

  • nossodo

    Medlem
    11 november, 2013 vid 15:43

    En fråga. Hur tusan får man på sig dessa hyperlite bindningar på djup vatten och/eller i vågor? Kan ju vara nog så knepigt att få fötterna i ett par vanliga snörboots emellanåt när vågorna drar runt brädan fram och tillbaka.

  • tomasw

    Medlem
    11 november, 2013 vid 21:55

    Skulle också tipsa om shredtown bootsen. Dem ska vara smidiga och bra för kite!
    Boardclub.se även grym rea på dem nu så det är bara att passa på!

  • nolcap

    Medlem
    17 november, 2013 vid 11:21

    Blizzy, vad menar du att HL systemet kan lösa ut och vad är syftet med det isåfall? Mina snowboard bindningar kan ju inte “lösa ut”, har aldrig hänt iallafall. På bilderna ser det ut som det är samma konstruktion som för snowboard.
    /CC

  • skanepaul

    Medlem
    19 november, 2013 vid 13:44

    @nossodo 718775 wrote:

    En fråga. Hur tusan får man på sig dessa hyperlite bindningar på djup vatten och/eller i vågor? Kan ju vara nog så knepigt att få fötterna i ett par vanliga snörboots emellanåt när vågorna drar runt brädan fram och tillbaka.

    Jag tar på mig mina bräda med boots direkt på stranden, varför vill man göra det i vattnet???

  • nossodo

    Medlem
    19 november, 2013 vid 18:21

    @SkånePaul 719075 wrote:

    Jag tar på mig mina bräda med boots direkt på stranden, varför vill man göra det i vattnet???

    Förutom säkerhetsaspekten (inte mecka med bindningar när man är nära hårda saker) så finns det väl ett antal situationer där det kanske inte är ett måste men väl smidigare att ta på sig i vattnet.

    Situationer som jag ser det som ett måste är dock om man launchar från steniga (inte grus, sten) eller bergiga stränder (typ öar, skär).

  • kiteanton

    Medlem
    24 november, 2013 vid 21:44

    @Nolcap 719012 wrote:

    Blizzy, vad menar du att HL systemet kan lösa ut och vad är syftet med det isåfall? Mina snowboard bindningar kan ju inte “lösa ut”, har aldrig hänt iallafall. På bilderna ser det ut som det är samma konstruktion som för snowboard.
    /CC

    Fast du kraschar väl inte så ofta med “häl/tåhugg” på snowboard, där brädan dyker ner och tar totalstopp?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bindings/boots frågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.