Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Björkliden, Abisko, Riksgränsen i vinter-vår?

  • Björkliden, Abisko, Riksgränsen i vinter-vår?

    Publicerad av kentbengt på 22 december, 2010 vid 23:39

    Hallå ja!

    Ska hänga i Björkliden i feb-maj och tänkte ta med kiten. Någon som kommer köra i trakterna eller vet nåt “crew” som kör?

    Tänkte ta med 9:a bowkite, foil är väl inget måste så länge man är medveten om vikt- och volymskillnaderna?

    /Pontus

    kentbengt svarade 13 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • karl-petter

    Medlem
    23 december, 2010 vid 07:02
    kentbengt;642799 wrote:
    Tänkte ta med 9:a bowkite, foil är väl inget måste så länge man är medveten om vikt- och volymskillnaderna?

    Fördelen med foil på fjället är att du lätt kan launcha och ta ned helt själv vilket är mycket meckigt med en inflatable. Jag hade stor fördel av det under min vintersäsong 07 på Sylarna. Kunde smita iväg på en kitesession under lunchen som var trre timmar. Och det händer ofta att vinden blev för stark när man kom upp en bit på en fjällsluttning. Då var det bra att själv kunna ta ned, stoppa kiten under armen och åka ned en bit.

    Men kommer du bara på isar eller liknande platta ytor skall det funka finfint. Tex på Hardangervidda i Norge ser man mängder med bowkites.

    Vikt och volymskillnaden spelar mindre roll.

    /Kalle

  • kentbengt

    Medlem
    25 december, 2010 vid 11:19

    Tack för svar Kalle. Visst vore det idealt med kite uppför och friåkning nedför och då är det kanske foil som gäller. Får väl sätta mig in i den djungeln även om tips mottages varmt.

    Dock återstår min undran ifall ingen annan ska snökita i närheten där.

  • tote

    Medlem
    6 januari, 2011 vid 17:30

    Vet att det är en del på fjällstationen i Abisko som brukar köra, bla på träsket. Borde finnas massvis med bra spots i krokarna! Kan tänka mig att det är bra längst upp på Nuolja! Har tyvärr aldrig haft med mig drakarna upp men funderar på att ta med prylar i år.
    Hoppas du får bra åkning!
    /Tomas

  • farbrorfraz

    Medlem
    8 januari, 2011 vid 11:13

    Hej!

    Vi kör med Vari Vulcans i skolan, och jag måste säga att jag är mycket positivt överraskad över hur lätta de är att launcha och landa själv. Båda fronlinorna sitter med stoppkulor och en ögla, så det är lätt att självlanda och sen kan man kroka i leashen där så kommer inte kiten nånstans. Dock är en foil lättare på en fjölltopp, helt klart, men man måste inte hålla sig på sjöar och platta ytor bara för att man har en tub. En modern delta/bow/hybrid går rätt enkelt att få upp från snön faktiskt.

    Kommer du neråt Tärnaby nån gång, så hör av dig!

  • kentbengt

    Medlem
    9 januari, 2011 vid 13:30

    Jo precis, spots lär det inte finnas för få av. Låter ju lovande med Abisko-kitare!

    Jag kommer bo och jobba 75% i Björkliden och kommer mer eller nås på tel. 070 3000 240
    Så släng iväg ett mess eller ring om nån vill snökita därikring.

    PS. Ser inte att jag har vägarna förbi Tärnaby inom någon nära framtid men tackar för invit.

    /Pontus

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Björkliden, Abisko, Riksgränsen i vinter-vår?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.