Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Björkvik var grymt bra idag + dykarvarning

  • Björkvik var grymt bra idag + dykarvarning

    Publicerad av robin på 29 augusti, 2004 vid 17:57

    När jag drog från Stockholm vid 12 trodde jag att det skulle bli 7.5-segling med halvdant drag. Därför tog jag bara stora brädan på 125 liter men slängde med 5.4 och 6.2 för säkerhets skull.

    När jag kom fram till Björkvik någon halvtimme senare möttes jag av stora gäss på vågorna och massor av vindsurfare som flög fram över vattnet. Glad riggade jag upp 6.2:an och stack ut. Som vanligt lite varierande tryck, men i tre timmar seglade jag med för det mesta riktigt bra fart. Bra hoppramper för styrbordshopp, men även en del lite mer svårhittade för babordshopp. Jag förstår inte varför, men jag är sjukt dålig på att hoppa på styrbord. Efter ett par timmar satte jag tummen rakt igenom den slitna monofilmen i mitt gamla Soul. Skit samma tänkte jag och körde en halvtimme till men hörde då ett oroväckande prasslande ljud uppifrån toppen av seglet. Resultatet hade blivit en nästan meterlång reva…
    In stack jag och riggade 5.4 övertygad om att det skulle funka, vilket det bara gjorde någon gång då och då. När jag kom in efter ytterligare någon halvtimme upptäckte jag en liten reva i monofilmen på det seglet också.
    Två trasiga segel på en dags plattvattensegling… Eftersom jag var hungrig och inte ville förstöra 7.5:an också, fick det räcka med surf.

    Vilka otroliga två veckor det har varit. Torsdag norra skärgården, fredag och lördag Åkersberga, söndag och onsdag Torö och idag Björkvik. Jag är så lycklig!

    Ett allvarligt ord också: Att dykskolorna håller till precis vid surfstranden kan man tycka vad man vill om, men så länge de är där MÅSTE vi respektera att de finns under vattenytan och att nybörjarna när som helst kan flyta upp till ytan utan att vilja det. Jag pratade med ett par dykare och de sa att vi måste hålla till 150 meter utanför bojen. Jag tycker att alla åtminstone ska hålla låg fart när man åker in och ut från stranden! Idag såg jag många som planade innanför deras varningsboj på väg in mot stranden. En vindsurfare som kör i 20 knop kan nog göra ont…

    anonym-anvandare svarade 19 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • calle

    Medlem
    29 augusti, 2004 vid 18:45

    Låter som en skön dag!!
    Angående dykarna så tycker jag som du, men man kan ju undra över hur man resonerar när man låter sin kommersiella verksamhet, som man bedriver på allmän mark utan att betala någon hyra, störa andra människors möjligheter att utnytja en strand för sina ickekommersiella verksammheter.
    Tycker att dom kan vissa en viss hänsyn dom med.
    / Calle

  • robin

    Medlem
    29 augusti, 2004 vid 19:33

    Absolut. Jag tycker inte att de borde göra som de gör. Däremot tycker jag synd om de oskyldiga dykelever som gör sina första dyk under fara för liv och lem. Jag kan bara tänka mig vad en 40 centimeter lång fena som kommer farande i över tjugo knop kan göra mot ett huvud, oavsett vem man egentligen borde skylla på.

  • lajvarn

    Medlem
    29 augusti, 2004 vid 19:47

    sant. vems fel det än är så tror jag inte att varken surfaren eller dykaren skulle må bra efter något sådant.

  • ian

    Medlem
    29 augusti, 2004 vid 19:58

    det är väl bra att de varnar så man inte pajjar för många fenor wink.gif

    nä men allvarligt talat så vet jag inte hur duktiga just dessa arrangörer är men jag vet själv hur mycket jobb som ingår i att ordna vindsurfingkurser och att det kan vara skönt om kringvarande medmänniskor kan vara accepterande.

    Visst ska de inte få göra hur de vill men det är väl knappast så att det är några hänsynslösa hajar som kastar ut en massa ungar i vattnet, kör över vindsurfare och håvar in pengar? detdär med 150m kanske var mer ett oroligt råd än ett hot?

    Tänk dig själv in i hur det skulle vara att sätta ihop en sådan kurs med allt arbete det innebär. Visst, de kanske tjänar pengar men jag tror att det inte är hejdlösa summor och om man var ytterligare skyldig till markhyra osv så skulle kurspriserna höjas. Finns säkert en del här som tagit dyk/vs-lektioner, man uppskattar att de inte är svindyra.

    Men så kan jag ju ha hur fel som helst också grin.gif

  • gifvars

    Medlem
    30 augusti, 2004 vid 06:26

    Tjena,
    Angående dykvarning; jag åkte själv över bubblor i Lördags på väg ut vilket fick mig att haja till ordentligt, då var det ingen varningsboj utlagd. Jag planande inte men jag tror att farten skulle vart förödande ändå.
    Jag är ingen dykexpert men måste de lägga bojen upp i vind, d v s söderut? Det försvårar ju för vindsurfarna å ta sig ut utan att passera mellan bojen o udden. Det skulle bli lite enklare om de la den österut men det kanske inte funkar för de?
    Nån som vet?

    Mvh,

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 augusti, 2004 vid 07:21

    Kul för er! Kapellskär…kom ut vid 10…5.7 i fem minuter sen 7.0 och planing lite då och då…nästan en klockren bomkörning som vanligt..
    frown.gif Mats – ALLTID PÅ FEL PLATS

  • poopzilla

    Medlem
    30 augusti, 2004 vid 08:15

    Tyckte jag såg ett anslag om dykförbud gällande öster om udden och viken med hamnen. Detta lämnar bara udden och området framför stranden öppen för dykning.

    Thomas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 augusti, 2004 vid 14:31

    Mmmm, låter ju rimligt att man inte ska dyka i inloppet till småbåtshamnen, så då blir det bara mot stranden kvar, d v s söderut.

    -Jan Gifvars

  • boman

    Medlem
    30 augusti, 2004 vid 15:05

    Flaggan betyder väl något? jag kan inte reglarna för den men kan tänka mig att om dom flaggar riktigt så som dom ska vid all dykning och man kör på en dykare på den platsen, kan man nog ligga risigt till, vad vet jag.

  • lajvarn

    Medlem
    30 augusti, 2004 vid 15:08

    det tror jag stämmer bra boman, när jag var ute i skärgårn en gång så var dom å dök, sen blev dom “skitsura” när jag rodde innanför deras markeringar. måste sett jäkligt mordisk ut.

  • maca

    Medlem
    30 augusti, 2004 vid 15:15

    Flaggan betyder endast dykare i vattnet och att aktsamhet bör iakttagas. Det är dock lite farligt när nybörjarna (läs dykarna) driver med strömmarna under vattnet och poppar 25-50 väster om udden.

    Har också upplevt bubbel i vattnet på nära håll, vilket inte är alltför skoj när man kommer planandes i 20+ knop.

    Under försäsongen möttes man av en skylt på ett träd där det stod dykning förbjuden från udden. Vart har den tagit vägen? Vart det ett skämt eller riktiga uppgifter?

  • boman

    Medlem
    30 augusti, 2004 vid 15:36

    ok! då man kan fortsätta ha den som rundningsmärke… wink.gif
    Råkade oxå ut för bubbel för länge sen, mitt ute på en öppen fjärd och blev skit skraj!! trodde att en var en rysk atomubåt ala hamilton….

  • enskedetomas

    Medlem
    30 augusti, 2004 vid 18:02

    Nät jag pratade med kiosk ägareni början av säsongen sa han att dykning var förbjuden vid kobben och att det var böter för dykarna.
    Det känns som dom inte bryr sig. imorgon kanske man “dyker ” upp på björkvik 8 syd enligt gurun

  • robin

    Medlem
    31 augusti, 2004 vid 06:30

    Jag tror att de hade glömt flaggan… De sa att de brukar ha en flagga uppe men den var inte där. Framåt femtiden satt det en flagga på land, men då hade vinden börjat lägga sig.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 september, 2004 vid 18:01

    Hej!
    Är en rookie i surfsammanhang men har dykt lite förr. Flaggan som används är den Blå-vita signalflagga “A”, och den SKALL användas vid dykning för att signalera till omgivningen att det finns dykare i vattnet. För ev. “båttrafik” innebär detta att man bör sänka farten och hålla skärpt uppsikt då det kan ploppa upp en dykare lite hur som helst. Dessutom har man som dykare en viss förkärlek för att hänga på “dekostopp” några meter under ytan för att vädra ut kväve. Mest rädda är vi för motorbåtar, men även närkontakt med en windsurfingbräda låter läskigt. Sunt förnuft och ömsesidig hänsyn borde göra susen. Om dykarna är ett problem så snacka med dom så dom förstår varför, och så att en gemensam lösning kommer till stånd. Dessutom kanske de är snälla och plockar upp fenan de skallat av? tongue.gif
    /Rilleman
    “..Jag surfar väl på vilken sida av brädan JAG VILL!”

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Björkvik var grymt bra idag + dykarvarning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.