Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Björlanda28_augusti_huvudkamera.mpg

  • Björlanda28_augusti_huvudkamera.mpg

    Publicerad av eriksson på 6 mars, 2005 vid 12:23

    Hur är den filmad, det ser inte ut som att dom har använt en lins! utan att dom har själva kamerna på hjälmen!
    I fall det är så, hur har du gjort för att få den vattentätt?, byggt en låda?

    eriksson svarade 19 år, 2 månader sedan 2 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • Knatte

    Gäst
    8 mars, 2005 vid 11:14

    Du har rätt tongue.gif
    Det var version nr 1 av headcam. Det är en digital kamera Olympus 460 som sitter i ett vattentätthus (olympus egna). Hela paketet är dit satt på hjälmen.
    Det såg rätt lustigt ut, för omgivningen i alla fall.
    Så här ser det ut….

    Det blir betydligt bättre kvalitet med en riktig lös hjälmkamera+ DV kamera i vattentät låda smirk.gif

    Filmen finns i en omklippt version på ftp:en nu.
    ftp://ftp.steffo.nu/nya/050128/Knatte_realspeed_headcam_oldversion.avi

  • eriksson

    Medlem
    8 mars, 2005 vid 15:06

    Okej! grejen är att jag saknar DV in på min kamera (Panasonic GS22) så jag kan inte anväda en extern lins (eller vad det heter), så jag tänkte ifall man kunde göra nån liknade konstruktion! Det finns ingen som har provat det?
    Alltså att ha DV kameran direkt på huvudet! GS22:an är inte så farligt stor heller, så jag tycker det borde gå att slänga ihop någonting.

  • Knatte

    Gäst
    8 mars, 2005 vid 15:49

    Visst går det fixa till en vattentät låda till DV-kameran.
    Jag tror det finns trådar om detta på konfen innan.

    Annars tror jag att man kan bygga någon via en vattentät Elfa-låda.
    Detta har gjorts för vanliga digitalkameror och borde gå att lösa för en Dv-kamera också wink.gif
    Lätt att få den vattentät, men att lura ut hur du skall lösa själva linsen/objektiv öppningen kräver väl viss tankemöda..
    Det absolut lättaste är väl att köpa ett undervattenshus till din DV-kamera om det nu finns. Inte gratis, men säkert smidigast…

  • eriksson

    Medlem
    8 mars, 2005 vid 16:35

    Bygga går det nog! men det är som du säger lite små grejer som behöver tänkas över!.. bla. när batteriet blir varmt kommer det lätt imma igen.
    Har suttit och kollat lite på EWA-marines dykhus! och den som passar till min kamera landar runt 3000:- , tycker det känns lite mycket.

  • Knatte

    Gäst
    8 mars, 2005 vid 17:05

    Har aldrig haft problem med just värmen/fukt i min vattentäta låda för DV-kameran.
    Men jag började ju inte headcam filma förrän sept/oktober. Kanske blir värre på sommaren. Du filmar ju aldrig längre än 1 timme i sträck heller.

    Svårigheten har ju varit att verkligen få lådan tät i genomföringen under tuffa förhållanden wink.gif

  • farbror_j

    Medlem
    9 mars, 2005 vid 09:21

    Nog borde det räcka med ett hus av plexiglas tätat med silikon. Filmandet sköts då mha fjärrkontrollen som ligger i en tät påse.

    mvh j

  • eriksson

    Medlem
    9 mars, 2005 vid 15:04

    Ja, det ju kanon med fjärr, så man slipper öppna och greja varenda gång man skall filma!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Björlanda28_augusti_huvudkamera.mpg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.