Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blåbärsfråga

  • Blåbärsfråga

    Publicerad av lottis på 28 januari, 2015 vid 10:15

    Tjo!

    Antar att denna fråga har ni gamla rävar svarat på många gånger… men jag hittar ingen tidigare tråd där svaret gör mig nöjd så jag ställer min fråga här…

    Funderar på att köpa bräda, ska hålla till på västkusten Gbg upp till Orust, är tjej, 175cm o ca 65 kg.

    Vilken storlek på bräda och vilken storlek (ar) på segel är det man bör kika på?

    Surfade lite för ett par år sen (då på nybörjarbräda med centerbord man kunde fälla ut o in) och kom så långt att jag började köra med sele (? heter det så, såndär krok man hakar fast seglet i så man kan softa lite). Kunde typ ta mig dit jag ville och kände mig ascool när det porlade bakom mig 🙂

    Hehe…

    Tacksam för svar!
    /Lottis

    isletwig svarade 9 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • maak13

    Medlem
    28 januari, 2015 vid 12:03

    Tjena.
    För din del så klarar du dig säkert med en 110 l bräda. Köp ett segel runt 4,5 och uppåt. Det brukar finnas bra paketlösningar så man kan få bra pris. Det går också att handla begagnat.

    RRD har en serie som heter Firemove som är bra. Dom brädorna är bra för dom är lite bredare men svänger ändå hyfsat. Det som är bra med en bred bräda är att det är lättare att hålla balansen, och att du kommer upp i planing fort. Samt att du kan segla i lättare vindar. DU skulle klara dig bra med en 110 l bräda. Kan tilläga att i stort sett alla tillverkare har någon egen form av “firemove typ bräda” dvs en bredare men tunnare bräda.

    MEN! sen kan du börja med att hyra grejer. Om du är i Gbg så kan man ex köpa årskort hos Surf.se för en hel säsong i Askim. Absolut att rekommendera. Då åker du bara dit och plockar ut grejer och kör. När du har övat upp dig så kan du köpa bättre grejer och behöver inte köpa nybörjargrejer.

    Du har också Göteborgs vindsurfing klubb i Fiskebäck som jag kan rekommendera. Där man förr kunde låna grejer grattis om man var medlem. Men hur det är med det idag vet jag inte. Men dom har en grym instruktör där ute. Som man kan köpa lektioner av. Han kan lära dig saker på 2 tim som kan ta en evighet att lära sig själv.

    // Martin

  • john1

    Medlem
    28 januari, 2015 vid 12:17

    Bra førslag av Maak13. en bræda typ Firemomove ca 110 liter er rett storlek. Om du enbart skall ha ett segel i børjan tror jag att 4,5 m2 bli lite, kanske bettre med 5,8 eller 6.0. JJ.

  • tim-eriksson

    Medlem
    28 januari, 2015 vid 13:42

    100L Freestyle. Lätt att stå i stropparna, lätt att lära sig gippa med och tillräckligt med volym för att du ska kunna dra rigg + att de är relativt breda. Min flickvän lärde sig på freestyle som total nybörjare och det gick bra.

    Tycker tvärtom tidigare talare att du ska max ha 5.3 som största segel. Större segel kommer bara bli tungt och jobbigt för dig när du ska lära dig vattenstarta mm. Du är såpass lätt att du kommer plana riktigt tidigt ändå.

    100 L freestyle och 5.3, som du sedan kompletterar med 4.7.

    Finns helt nya Tabou Twister 100L för 479€ hos surfkeppler, 4400 kr för en helt ny bräda. Ganska vettigt tycker jag
    http://www.surfkeppler.de/Tabou-Twister-2011_1

    Men även Exocet 108 L här på surfzone under köp/sälj. 3500 kr.
    http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/8534/garagerensning/

  • john1

    Medlem
    28 januari, 2015 vid 15:28

    Jeg tror det blir veldigt begrensad antal seglingstimmar med ett lite segel under sommaren.
    JJ

  • lottis

    Medlem
    28 januari, 2015 vid 16:10

    Åh, tack för alla snabba svar!! 😀

    Nu vet jag vad jag ska kika efter, tänker mig nog begagnat i första hand, har ju ett tag på mig att kika efter!
    Och så ska jag absolut kolla upp surf.se och Fiskebäck – verkligen toppenförslag!

    Tusen tack! 🙂

  • isletwig

    Medlem
    28 januari, 2015 vid 17:51

    Om du är under 24 ska du absolut komma till Fiskebäck. Den nämnda instruktören Erik har träningar varje onsdag och vi är ett bra gäng som har askul. Denna hösten gick jag från din nivå till att plana ledigt i stropparna, hoppa och öva vulkan (hoppa och snurra 180 grader) samt massvis med roliga lättvindstrick. Det blir sjukt mycket roligare när man har folk att träna med.

    Är du över 24 kan du ta lektioner av Erik istället. Då kan du dessutom få hjälp med köp av utrustning.

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    28 januari, 2015 vid 21:44

    @john1 730582 wrote:

    Jeg tror det blir veldigt begrensad antal seglingstimmar med ett lite segel under sommaren.
    JJ

    Kan bara hålla med, har aldrig fattat varför nybörjare alltid rekomenderas så små segel, visst de är lätta att hantera, men det måste troligtvis blåsa apa om man ska komma upp i hyfsad planing. Har aldrig seglat med mindre än 6,4 och då har det blåst bra. Bräda däremot bör man ha lite större i början.

  • isletwig

    Medlem
    29 januari, 2015 vid 06:10

    @cobainwindsurfer 730594 wrote:

    Kan bara hålla med, har aldrig fattat varför nybörjare alltid rekomenderas så små segel, visst de är lätta att hantera, men det måste troligtvis blåsa apa om man ska komma upp i hyfsad planing. Har aldrig seglat med mindre än 6,4 och då har det blåst bra. Bräda däremot bör man ha lite större i början.

    Varför är det bara segeltimmar med planing som räknas? Det är ju i lättvind man lär sig teknikerna bäst och då är det ju lättare med mindre segel. Jag väger under 70 och kör aldrig större än 5.2, blåser det över 10 m/s kan jag jobba upp planing annars ägnar jag min tid åt teknikträning oplanandes istället och det kan vara minst lika roligt om man har bra övningar.

  • lottis

    Medlem
    29 januari, 2015 vid 08:39

    Åh, vad trist att jag är typ 7 år för gammal för er grupp – för visst är det mycket roligare när man är i ett gäng! Men ska kolla upp han Mr. Erik 🙂

  • lottis

    Medlem
    29 januari, 2015 vid 08:41

    @Isletwig 730585 wrote:

    Om du är under 24 ska du absolut komma till Fiskebäck. Den nämnda instruktören Erik har träningar varje onsdag och vi är ett bra gäng som har askul. Denna hösten gick jag från din nivå till att plana ledigt i stropparna, hoppa och öva vulkan (hoppa och snurra 180 grader) samt massvis med roliga lättvindstrick. Det blir sjukt mycket roligare när man har folk att träna med.

    Är du över 24 kan du ta lektioner av Erik istället. Då kan du dessutom få hjälp med köp av utrustning.

    Åh, vad trist att jag är typ 7 år för gammal för er grupp – för visst är det mycket roligare när man är i ett gäng! Men ska kolla upp han Mr. Erik, låter som du haft en grym utveckling! 🙂

  • isletwig

    Medlem
    29 januari, 2015 vid 09:31

    Synd. Men det finns gott om annat folk i Fiskebäck när de väl blåser. Ja hör med honom. Håkman heter han i efternamn. Det går fort när man får hjälp.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blåbärsfråga

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.