Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Blåsor på min bräda!!!
-
Blåsor på min bräda!!!
Publicerad av spray på 2 juli, 2007 vid 22:31Trodde inte mina ögon: Upptäckte imorse att jag fått FULLT av blåsor på min spretans nya JP bräda, inköpt juni 2007. Hela nosen är täckt av blåsor i lacken (eller plasten eller vad det kan vara)!
Försöker man trycka tillbaka blåsorna lossnar den vita färgen. bubblorna är ganska hårda.Vad fanken kan ha hänt?! Jag misstänker osmos, men fanken vad dåligt på en spretans ny bräda! Det måste ju vara något slags tillverkningsfel, den ska väl tåla vatten utvändigt?!
Jag har alltid vårdat brädan ömt, tex. förvarat den i köket, ståendes mot en vägg. Brädan har inte tagit in vatten och har inte minsta lilla tecken på ens den minsta lilla repan.Jag ringer affären imorgon, jag anser att dom får fixa detta och vägrar dom är det ARN som gäller…
rasmus_w svarade 17 år, 10 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Och du har inte förvarat den blöt i boardbagen? Speciellt när det har varit varmt? Då kan osmos uppstå.
-
Spray;394172 wrote:Trodde inte mina ögon: Upptäckte imorse att jag fått FULLT av blåsor på min spretans nya JP bräda, inköpt juni 2007. Hela nosen är täckt av blåsor i lacken (eller plasten eller vad det kan vara)!
Försöker man trycka tillbaka blåsorna lossnar den vita färgen. bubblorna är ganska hårda.Vad fanken kan ha hänt?! Jag misstänker osmos, men fanken vad dåligt på en spretans ny bräda! Det måste ju vara något slags tillverkningsfel, den ska väl tåla vatten utvändigt?!
Jag har alltid vårdat brädan ömt, tex. förvarat den i köket, ståendes mot en vägg. Brädan har inte tagit in vatten och har inte minsta lilla tecken på ens den minsta lilla repan.Jag ringer affären imorgon, jag anser att dom får fixa detta och vägrar dom är det ARN som gäller…
Det kan bara vara osmos om den har varit konstant i vatten eller om den läcker någonstans (kommer in men kan inte komma ut). Och med tanke på att det är en surfingbräda du har köpt och inte en plasteka så…
Skulle snarare gissa på lösningsmedel som inte kommer ut, eller värmeskador.Sen tycker jag rent allmänt att det är fel inställning att hävda att ARN får ta saken innan du ens har pratat med affären, du vet ju inte ens vad felet beror på. Börja med att ta reda på om det över huvudtaget är ett garantifel. ARN är ingen klagomur för folk som är missnöjda med sina varor, möjligtvis surfzone men inte ARN.
-
@Svenne 394192 wrote:
Sen tycker jag rent allmänt att det är fel inställning att hävda att ARN får ta saken innan du ens har pratat med affären, du vet ju inte ens vad felet beror på. Börja med att ta reda på om det över huvudtaget är ett garantifel. ARN är ingen klagomur för folk som är missnöjda med sina varor, möjligtvis surfzone men inte ARN.
Ah, låt en stackars besviken och orolig surfsjäl klaga lite och hota med Gud, Satan och ARN en liten stund.
-
Jag tror det är kondylom: http://www.rfsu.se/kondylom-hpv.asp
”Om du har kondylom kan du få långsamt växande hårda vita knottror i hela underlivet. ”
Sorry, men i fortsättningen är det bara gummi som gäller.
/jeppo
-
Jag kan lugna dig med att jag råkade ut för samma sak (inte kondylom, utan blåsor på den nya brädan…). Jag blev givetis förfärad, men efter att ha låtit den torka i två dygn var de borta. Fick veta att det är lacken som inte tål vatten (låter otroligt) och låter man den ligga i bagen länge blöt, så blir det så.
Så du kan vara lugn, så vida du inte fått blåsor på något helt annat ställe 😉
-
Vadå, har jag handhavt brädan på fel sätt? Vad är det den inte tål isåfall?
Jag äger ingen boardbag än så länge.
-
@bananen 394223 wrote:
Jag kan lugna dig med att jag råkade ut för samma sak (inte kondylom, utan blåsor på den nya brädan…). Jag blev givetis förfärad, men efter att ha låtit den torka i två dygn var de borta. Fick veta att det är lacken som inte tål vatten (låter otroligt) och låter man den ligga i bagen länge blöt, så blir det så.
Så du kan vara lugn, så vida du inte fått blåsor på något helt annat ställe 😉
Hej! Om jag trycker på blåsorna så lossnar lacken, och brädan har varit torr, förvarad i köket.
-
Är brädorna som såna där Gremlins? Får vårtor om de kommer i kontakt med vatten… akta er för att mata dem efter midnatt i så fall.
Verkar skumt om brädorna är lackade med lack som inte tål vatten…
-
Spray;394227 wrote:Hej! Om jag trycker på blåsorna så lossnar lacken, och brädan har varit torr, förvarad i köket.
Pilla inte på dom, det var samma för mig, de jag pillade på gick sönder. De jag lät vara försvann helt!
-
stinger;394229 wrote:Verkar skumt om brädorna är lackade med lack som inte tål vatten…
Tycker själv det är jävligt märkligt. Men, man får betänka hur tunnt lager lack som ligger på en modern bräda. Om man kollar längst in i hjärnan så hittar man nog nåt om osmos eller liknande skräp-kunskaper från skolan…
-
Jag pratade med butiken. Förmodligen blir brädan utbytt, bilder har skickats till tillverkaren.
-
(Bara en liten observation… Vad vet jag men, ska man verkligen torka brädan i köket (kyla till värme) och sen ha den i vattnet igen?) ..fast nu är det visserligen varmt ute.. men i övrigt?
-
@wind-lover 394266 wrote:
(Bara en liten observation… Vad vet jag men, ska man verkligen torka brädan i köket (kyla till värme) och sen ha den i vattnet igen?) ..fast nu är det visserligen varmt ute.. men i övrigt?
tjaaa… det är ju lika varmt ute som inne nu. 🙂
-
Du har inte kokat ärtsoppa? Man kan bli lite bubblig i magen av ärtsoppa och brädan kan ju ha sugit upp några ärtmolekyler… 🙂
-
@Spray 394263 wrote:
Jag pratade med butiken. Förmodligen blir brädan utbytt, bilder har skickats till tillverkaren.
Jag har då och då samma problem med en av mina brädor, men huvudsakligen vintertid. Det som brukar locka fram bubblorna är att jag stoppar in den blöta brädan i boardbagen när det är minusgrader på nätterna. Problemet avtog när jag slutade stänga boardbagen efter att ha surfat sena decemberkvällar och liknande. Och som de flesta säger så verkar blåsorna försvinna om man struntar i dem.
Sen funderar jag på var blåsorna uppstår. Kan det vara så att de uppstår under plasten du har på för att skydda nosen? Tar du av den när du inte surfar?
Logga in för att svara.