Senaste nytt Forums Blåst i Halland?

  • Blåst i Halland?

    Publicerad av mr_engstrom på 21 september, 2003 vid 13:01

    Alltså jag skulle gärna vilja veta hur mycket det egentligen blåser neråt halmstad varberg? Är det så bra som alla säger eller skall man hålla sig kvar uppe i norra bohuslän? Jag funderar nämligen på att flytta ner, men inte om det är pissvind!!

    anonym-anvandare svarade 20 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • adde

    Medlem
    21 september, 2003 vid 13:21

    Det beror på vad du är ute efter. Jag har bestämt för mig att Måseskär har högts medelvind i sverige. Å andra sidan så är det nog inte så jättestor skillnad, rent statistikmässigt, på norra bohuslän och halland. Fördelen är ju att det finns bra vågförhållanden neråt, vilket det, mig vetterligen, inte finns norrut.

    /adde

  • zehlertz

    Medlem
    21 september, 2003 vid 14:59

    i början av denns säsongen så blåste d ju bättre längre norrut…

    tror kanppast att det skulle vara bättre söderut…alltså rent vindmässigt.

    Men som nån annan sa, man hör ju oftare att det “gick av fett” i apel osv… men det är ju pga av att det är fetare där nere när de pungar på istället för VW i shoppigt vatten i typ fiskebäck o beerlanda…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 september, 2003 vid 15:38

    Det är klockrent så att det är mer vind från Götet och uppåt längs kusten. Det är bara frågan om att hitta dina spots. (Allt söder om Göteborg ligger i vind/vågskugga av Jylland).

    Vågsegling kräver ju ofta mer av stället smirk.gif du seglar på. Och de flesta (hittills upptäckta “bra”) ställena som ger vågor ligger ju söder om Göteborg. Det har väl i sin tur med kusten att göra – norr om Göteborg: en jäkla massa stenkobbar och skärgård som hindrar vind och vågor, söder om Göteborg: sandstränder, ändmoräner som kan formas av vågorna och få dem att bryta.

    Fortsätt leta! (Det finns fler plaster,… )

  • neptun

    Medlem
    21 september, 2003 vid 18:43

    Jag flyttade själv ner från Göteborg till Halmstad för att plugga och här känns det som att jag får mer surf än jag fick i Götet.
    Men framförallt så är det mycket bättre vågor här!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 september, 2003 vid 08:40

    Intressant! Tja, man önskar ju att man hade fel (ang mer vind i Göteborg och norrut) men vi åker till Varberg så fort det går – och det är många gånger som vinden uteblir eller hamnar några storlekar längre upp. Särskilt under sommaren. På hösten när det brallar i spelar det mindre roll, men vore kul att se statistik.

    (Hittade en undersökning om nittonhundratalets stormar på västkusten för ett tag sedan, men hann inte läsa den innan jag slarvade bort den ..).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Blåst i Halland?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.