Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Bli lite snabbare!

  • Bli lite snabbare!

    Publicerad av vindsokaren på 6 augusti, 2012 vid 18:14

    Önskar lite tips och trix kring att bli snabbare med slalombräda.
    Utrustning:
    segel gaastra vapor 7.6-08 mast 75%
    Bräda exocet warp 71-118lit -09
    Fena select s10-41cm och select srx 44.
    Har nu PB på 28 knop
    Har kört i chopp med bara korta sträckor plattvatten
    Hur fort tror ni man kan få upp dessa grejor de ju trots allt ganska stor bräda.
    Eller är det bara mindre bräda,segel fena som gäller?
    Haft en del slalomprylar förr men nu bli man ju triggad av gps:en på armen.

    jester svarade 11 år, 9 månader sedan 13 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • jester

    Medlem
    6 augusti, 2012 vid 18:40

    Nejdå, du kan köra 35+ knop med den brädan! Har gjort det själv… Iofs i hyggliga förhållanden 🙂

    Framförallt krävs det bra vatten, och skall du satsa på att åka så fort som möjligt så behöver du en mindre fena. Minsta fenan jag körde med min 71:a var en Deboichet UpWind 34, men återigen på platt vatten.

    Men mitt bästa tips är ändå att åka tillsammans med en snabbare gubbe! Då får du fina tips och tricks samt hjälp med trimm osv.

    Och såklart, mindre grejer har en högre fartpotential, helt klart…

  • vindsokaren

    Medlem
    6 augusti, 2012 vid 18:49

    Härligt! har en kompis som ligger i min klass som kört 31 vilket han messat för att retas.
    Ok plattare vatten och en liten fena dedikerad till speed för kryssen blir väl lidande.
    Vilket segel körde du 35?

  • vindsokaren

    Medlem
    6 augusti, 2012 vid 18:51

    He he 35 har jag bara på på fruset vatten!

  • platon

    Medlem
    6 augusti, 2012 vid 18:54

    Är själv rätt troende på Guy Cribb (guycribb.com). Logga in på hans sida och läs pdf artiklar H2B2 (hip to be square) och “Man of Steel”.
    Poängen som funkat iallfall för mig är att så fort jag inte ligger på djup slör så har jag bakbenet relativt rakt samt spänner kroppen för att verkligen får ner kraften i mastfot och fena. Tidigare körde jag “Bent back leg” a la Jem Hall och “Beginner to Winner” och visst funkar det men vill man få ut det sista så räta bakbenet.

    Inser nu att har du inte sett den sista filmen så är mitt inlägg ganska meningslöst men håll tillgodo ändå…

    //P

  • vindsokaren

    Medlem
    6 augusti, 2012 vid 21:04

    Grym kille och artiklarna är ju klockrena och lätta och förstå.
    Tack för tipsen.

  • kinetic

    Medlem
    13 augusti, 2012 vid 18:56

    Mina “tips”…
    *Dra till ett ställe med “platt” vatten, sådan ställen finns inte i Stockholmstrakten i regel. Exempel på “platta” ställen: Habo Ljung, Klagshamn, Torkelstorp samt “Dammen” men då kan man ha max 30cm fena, sjögräs-variant ett “måste” på samtliga nämnda ställen
    * Fega inte med segelstorleken, släng på 7.6 när “Freestyle-nissarna” snackar om att det är bra tryck i 5.5, det är mycket lättare att köra “överriggat” på de ställen jag nämnt än ute på en byig o trixig fjärd
    * Försök att köra med lika mycket tryck på båda fötterna
    * Experimentera med mastfots & bom position, välj det som känns bäst för dig!
    * Flytta bak hängseltamparna, optimera positionen för slör efter eget tycke & smak, kör du “bra stort segel” så kommer tamparna sitta rätt vid “maxtryck” medans det kommer kännas lite avigt i övriga vindstyrkor
    * Segla mer!

    35 knop med ett 7.6 o din bräda borde gå, men det är inte helt lätt. Plattvatten kommer göra underverk för dina farter.

  • jester

    Medlem
    13 augusti, 2012 vid 20:51

    I den storleksklass av bräda (68-71) så har jag kört allt från 6.2 till 8.6. Men här hemma är väl bäst med bra drag i 7.8 för att få bra fart.

    Men allt över 30 är ju snabbt på lite större brädor… Och så in i h-vete kul!

  • davven

    Medlem
    13 augusti, 2012 vid 21:10

    30 cm fena i Dammen?

  • falcon

    Medlem
    13 augusti, 2012 vid 21:15

    Sätt på en mindre fena, runt 36-38 cm och runt 6.7-7.0m2. Brädan är väl runt 45cm i ofo så små segel fungerar bra på den.
    Brädan går bra i hårdare vind, bara att gasa.

    Matte

  • jester

    Medlem
    13 augusti, 2012 vid 21:16

    Jag har faktiskt kört med 30 cm fena i dammen…. 🙂

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

  • vindsokaren

    Medlem
    13 augusti, 2012 vid 21:24

    Ska till Klagshamn i helgen vet ej om det skall blåsa hoppas på plattrace då

  • tobhed

    Medlem
    13 augusti, 2012 vid 21:29

    Ser väldigt vindfattigt ut framöver, men vi får hoppas på det bästa

  • kapten-k

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 16:53

    Skall du över 35knop så är det mycket lättare på en smalare bräda. inte många av normal storlek som kör 35 på en 71cm bredbräda.

  • vindsokaren

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 20:12

    Just nu har jag bara 7.6 och 71 bräda resten av prylarna är vågprylar lustigt också att PB med vågprylarna också är 28 knop,det håller ju inte.
    Väldigt nöjd med exoceten då den går igång tidigt men såg också att det fanns SL 56,61, och 66 till salu förrut på köp och sälj.

  • glader

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 09:11

    Har haft en SL56 och det är en fantastisk bräda. De har sålts mycket billigt på konfen. Du kommer inte att bli ledsen om du köper den. Jag körde ofta NP 7.8 på den och det gick superfint. Borde gå lika bra med ett Vapor 7.6. Köp en Tectonics Falcon 30cm till den så har du definitivt ett kit gott för 35knop.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Bli lite snabbare!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.