Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Bli lite snabbare!

  • marden

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 16:03

    du är väl inte så tung 70-80kg? som jag och kör i sthlm . då tycker jag 28kn är helt okej på 71cm ,även vår isvän trimmarn fastna där någonstans med sin stora bräda.skillnad om man har +100kg uppe på fenan och tillgång till plattare vatten…

    du kommer säkert få upp den över 30 om några år när allt stämmer med vatten o vind här i sthlm…
    men som sagt en mindre bräda på ca 55cm går det betydligt enklare med och du är över 30 nästa gång det är 12-15m/s.

    vi får se till att surfa lite samtidigt snart

  • jester

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 16:47

    Ja, det är ju ingen tvekan om att en smalare bräda är snabbare! Jag räknas ju in i tungviktsklassen, om man säger så. 🙂

    Så min minsta bräda är nu en JP Slalom 59 (92 liter)…

    En viktig aspekt är ju att ha rätt prylar för det ställe man oftast kör på. Jag kör ju oftast i TT, så jag bytte faktiskt bort min CA Speed 53 mot JP 92, och första riktiga dagen med hård vind satte jag nytt PB. Men hade jag bott i närheten av dammen på Haga Park hade jag definitivt skaffat mig en speed bräda på ca 50cm bredd.

    Har även kört Exocet-brädorna som nämnts tidigare (bla Warp Slalom 56), och även dom är grymt sköna!

  • kinetic

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 17:30

    Vindsökaren: Jag har en WARP SL50 -09/10 till salu, knappt seglad o i skick som ny. Funkar från 7.9 o neråt (jag har kört på den 2 gånger med 7.9, 1 gång med 6.8). Jag gillar dock INTE brädan, min andra mindre speedplanka är klart bättre.
    Har även en custom 245*58 Speed/Slalom -09 till salu, jag har toppat över 35 knop med den, i “halvchoppiga” Habo-Ljung. Denna bräda går som bäst med 7.9 enligt mig, men toppnoteringen sattes med 6.8. Skicka PM om det är av intresse.

  • seve1000

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 18:05

    Vindsökaren: Jag har en snabb slalom till salu för en billig peng.
    Har även snabba fenor som du kan få köpa med för en billig peng.

    http://www.surfzone.se/ppc/showcat.php?cat=500&ppuser=13030

  • mick

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 18:14

    Köp närproducerat:

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=39573&title=fanatic-falcon-slalom-101-rea-21&cat=12

    Kan provseglas om vinden får för sig att besöka Stockholm.

  • kinetic

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 18:20

    Närproducerat:)? Sen när börjad Fanatic tillverkas i Sverige, eller Europa för den delen:)? Skall man köpa närproducerat är det väl “Boardcorner” som gäller*haha*

  • vindsokaren

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 21:39
    Seve1000;695550 wrote:
    Vindsökaren: Jag har en snabb slalom till salu för en billig peng.
    Har även snabba fenor som du kan få köpa med för en billig peng.

    http://www.surfzone.se/ppc/showcat.php?cat=500&ppuser=13030

    Billigt värre 3000 och lagom storlek mycket intresserad då jag precis sålt en bräda för 4.
    visste väl att det skulle sluta med en bräda till.

  • bicless

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 22:32

    Jag har hört gott om HTS brädan så den är nog bra köp. det var väl copello som shapade den tror jag.
    Falcon e ju också ett säkert kort, dock mycket nyare.

    Vill du testa en speedbräda så kan du låna av mig när du vill. Just nu har jag denna hemma. http://www.surfspot.se/carbon-art-speed-53-2011-begagnad.html

    Sen behöver du ju kanske ett mindre slalomsegel också…. det tar aldrig slut …. 🙂

  • vindsokaren

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 22:33

    Kinetic:häftig bräda sl50men lite för liten för min smak.
    mick:hade du inte sålt av din range med falcon brädor?
    en bräda på 90-95 lit blir perfekt tycker jag brukar plana bra ändå då jag är i räkklassen med 72kg

  • kinetic

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 03:53

    SL50 känns större än den är. Planar tidigt, tippar på stadiga 8m/s med 7.9 så var jag igång. Men som sagt gillar inte den brädan. Brädan var mer ett “oövertänkt impulsköp” för min del*haha*. Den andra plankan är min gamla speed/slalom, kör en nyare variant av den brädan numera. Båda är lättkörda. Den första varianten har något smalare stance (brukar passa lättviktare bra) o upplevs som rätt “livlig”. Volymen ligger runt 100-105 liter. Går bra att låna plankan o testa, den är i gott skick med endast en liten “transportding” som Posten fixade åt mig*haha*.

  • seve1000

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 04:10
    vindsökaren;695601 wrote:
    Kinetic:häftig bräda sl50men lite för liten för min smak.
    mick:hade du inte sålt av din range med falcon brädor?
    en bräda på 90-95 lit blir perfekt tycker jag brukar plana bra ändå då jag är i räkklassen med 72kg

    HTS är shapad av Marco Copello och denna bräda är mycket snabb.
    Den har varit seglad av 40kn vid ett antal tillfällen.
    Jag har bytt ut den mot en Copello Custom Speed 54cm.

    MVh

  • mick

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 07:35
    vindsökaren;695601 wrote:
    mick:hade du inte sålt av din range med falcon brädor?

    Jag trodde det men det låg kvar en snabb rackare inne i min lekstuga 😉

  • vindsokaren

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 17:05

    Nästan 41 i topp med 101 bräda måste ju vara grymt bra!
    Tror jag börjar med 30 just nu känns det fort.

  • mick

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 18:10

    Det är alltså Peter de Wits farter, inte mina. tyvärr.

  • jester

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 11:40

    Spännande med statistik på modell, men frågan är hur ofta det uppdateras. Min 39.75 på 2 sec med JP 68 finns tex inte med…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Bli lite snabbare!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.