Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blocket Superstars

  • semisinker

    Medlem
    25 mars, 2014 vid 14:06

    @hakuna 721732 wrote:

    Och, det är bra om man kopierar in text och bild i tråden, så info är kvar när annonsen är borttagen.

    “Klepper surfbräda 272 cm. Gul semisinker i polykarbonat. En lättseglad klassiker från 1990-talet – oanvänd sedan 1992. Brädan säljes i ett paket med aluminium-mast (gul), 3 segel, 6,4 kvm, 5,1 kvm och 3,9 kvm samt två olika bommar och en avancerad mastfot. Med dessa segel kan man surfa från cirka 6 meter/s upp till riktigt hård vind på uppemot 26 meter/s (om man vågar). “

    Det var en sån här som jag fick köpa billigt av “Janne Ekman” (Legenden) på Brädbyggarna i GBG, min första småbräda. Man blir ju nostalgisk! Att fenboxen gick sönder och stropparna alltid lossnade gör inget 272an är fortfarande snygg och snabb.

  • electric

    Medlem
    26 mars, 2014 vid 01:22

    @doffe 721572 wrote:

    Satan vilken skit!
    Är det verkligen legalt att saluföra sånt?:grin:

    Det är inte säkert att det (dvs Dynamic Windsurfings grejor och idé) är dåligt. Jag har sett seglet i verkligheten (inte på sjön dock) och det såg faktiskt rätt OK ut, och kan säkert vara fullt användbart för en “normalseglare”. Finessen är alltså att snabbt och enkelt, med seglet kvar på mast & bom, kunna ändra segelstorleken 1 kvm bara genom att m hj a ett blixtlås kunna ta bort den aktre våden. (Fast det krävs ändå två segel & riggar för att täcka hela vindspektrat).

    Brädan har jag bara sett på bild i en broschyr. Vitsen är att kunna ändra storlek och volym allteftersom förhållandena (genom att avlägsna resp sätta dit sidostycken och akterdel, om jag minns rätt).

    Syftet är förstås att man ska slippa släpa på så mycket grejor, och därtill snabbt kunna anpassa dem man har med sig till olika förhållanden.

    Men bara tester i praktiken kan utvisa om grejorna är tillräckligt bra för att duga istället för att ha med det dubbla antalet prylar som väl är ett normalt minimum (dvs 2 brädor och tre-fyra segel).

    Men det är ett hiskeligt pris …

    /Lars

  • sailortrash

    Medlem
    26 mars, 2014 vid 09:49

    det vore ju en dröm om grejerna leverarade…fatta vad nice om man kunde slippa all logistik. brädan tror jag kan funkar rätt bra, jag minns en annan tillverkare där man kunde ta av aktern på brädan så blev mkt mindre, typ 130-105 l eller ngt sådant.

    seglet känns lite svårare att få till, det blir nog itne så formstabilt i de större storlekarna eller för oflexigt i de mindre.

    och det där priset är ju typ samma som att köpa 2 brdor och 4 segel..

  • htn

    Medlem
    26 mars, 2014 vid 10:16

    @sailortrash 721974 wrote:

    jag minns en annan tillverkare där man kunde ta av aktern på brädan så blev mkt mindre, typ 130-105 l eller ngt sådant.

    Historien upprepar sig. F2 Axxis 2014.

    http://www.f2.com/surf/boards.php?L=&da=1139&dk=46&db=13&name=AXXIS%20F2in1
    http://www.boardseekermag.com/features/video-f2-axxis-test-preview/

  • sailortrash

    Medlem
    26 mars, 2014 vid 10:55

    just det..

    skulle vara spännande att testa den där faktiskt. ngn som läst hela testet?

    jag tror itne det är några problem att bygga på det där sättet, itne för pozo kanske men för amatörsegling lär det funka bra

  • tsss

    Medlem
    26 mars, 2014 vid 13:34

    hej

    Såg en bild av en uppfinnare som för att öka volymen på sin minsta bräda monterade ett frigolitblock framför masten…
    Ingen utmärkelse för bästa design dock, men det funkade hyggligt enligt honom

  • Aquario

    Medlem
    26 mars, 2014 vid 22:12

    En uppblåsbar bräda hade väl ändå varit det bästa, bara att öka trycket för att få mer volym. Från 50 liters speedbräda till supersizeme SUP med några extra pumptag. eller…

  • aronh

    Medlem
    27 mars, 2014 vid 00:02

    Hur tänker du nu aquario? Ökat tryck=ökad volym?

  • Aquario

    Medlem
    27 mars, 2014 vid 16:02

    Tänker på när man använde en traktorslang som badleksak, mer luft = mer volym = mer flytkraft, men kanske inte nödvändigtvis märkbart mer lufttryck. Det är väl i så fall materialets expansionsförmåga som avgör hur mycket extra lufttryck det blir.

  • tsss

    Medlem
    3 april, 2014 vid 21:09

    Nu står Blocket-annonserna bakom vår egen husknut!!
    Dagens fynd ligger här på Säljes i Surfzone!!
    Man blev ju förvånad över att den var “Osänkbar” först. Sen när man läser att det är metallmast så vet man ju vad klockan är slagen.
    Ett stort och ett litet segel – jaja det förstår jag nog, men “segeltork”?

    Endast använd en säsong? Hur vet Eva det, det måste ju ha varit hundra år sedan…

    “Osänkbar” träningsbräda säljes
    2014/04/03

    Kontaktinformation
    Kontakta Eva
    Telefon: 073-7412435
    Plats : Sundsbruk, Sverige
    Pris
    SEK 2,000.00
    Mer information
    Jag har en “osänkbar” träningsbräda till salu. Den har en fantastisk bärighet (100 kg +). Det går t.o.m. att vara två personer på den samtidigt (men inte två x 100 då förstås 🙂 Märket är Alpha Phantom. Den är i utmärkt skick. Endast använd en säsong, sen har den hängt i taket i förrådet.

    Bräda, metallmast, mastfot med “säkerhetslås”, 2 st. segel (ett stort och ett litet), segeltork, bom, flytväst, sele, våtdräkt (m), jacka (m) skor (38)

    Pris: 2.000:-

  • htn

    Medlem
    3 april, 2014 vid 21:16

    @tsss 722203 wrote:

    Endast använd en säsong? Hur vet Eva det, det måste ju ha varit hundra år sedan…

    ~33 år sedan iallafall…
    Hängt i taket rätt länge.

    http://hitthewave.wordpress.com/2011/05/02/windsurfing-brochures-ads-80s-90s/alpha-boards-range-1981-greek-market/

  • tsss

    Medlem
    15 april, 2014 vid 12:49

    här är någon som lämnat in en komplett kit till Erikshjälpen, en kristen välgörenhetsorganisation.
    Priset för Bic Rumba, hette dom så?, från omkring 1990 är nog alltför högt, troligen kan man pruta en hel del. Kanske kul för andra som liksom jag, uppskattar gamla course-racers?
    Någon som vet vad det ovanliga seglet är för något?

    http://www.blocket.se/stockholm/Vindsurfingbrada_med_segel_och_allt_annat_53292557.htm?ca=11&w=1

  • oaxen

    Medlem
    15 april, 2014 vid 12:54

    Segel: UP sails. Bic köpte ett franskt segelmärke och sålde komplett med sina brädor.

  • puklars

    Medlem
    24 april, 2014 vid 05:51
  • sailortrash

    Medlem
    24 april, 2014 vid 07:26

    shit vilken goding! helt oanvänd, eller NOS som samlare säger. Den har till och med öppen akterspegel!!
    ..fast priset var i fetaste laget…

Sida 42 av 48

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blocket Superstars

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.