Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blocket superstars

  • macl3an

    Medlem
    3 augusti, 2006 vid 20:28

    Alltså det är ju nästan så man vill anmäla honom för…svindleri? Blir ju nästan arg när man läser det där! 🙂

  • Davo_

    Gäst
    4 augusti, 2006 vid 06:24
    Surfjohan wrote:
    Johan wrote:
    Känns som det är läge för en uppdatering.
    Den här borde väl platsa 🙂

    http://www.blocket.se/vi/8941838.htm?ca=11_s

    Johan

    Kunde inte motså att skicka ett mail till den här snubben för att försöka förstå vad det är för nötter som lägger ut sina skitgrejer till hutlösa priser på blocket 🙂

    Mitt mail:
    ___________
    Hej!

    Hade tänkt börja vindsurfa, är detta bra grejer att börja med? Är det hyffsat
    moderna saker så dom håller sig någorlunda i konkurensen mot dagens prylar eller är det stor skillnad? Skulle du kunna tänka dig att gå ner lite i pris?

    /Johan

    Hans Svar:
    ___________

    Hej o tack för mailet.

    Brädan har bra bärighet och är stabil, dvs den är hyffsat lätt att ta sig upp på
    vid djupt vatten.
    Den är lätt då den är byggd av armerad ABS plast och är ihålig.
    Som nybörjarbräda är den bland de bästa om du inte kan få tag på en gammal
    windsurfer.
    Mao. den svänger hyfsat bra i långsamt fart genom att böja masten fram o bak.
    (enl. skolan)
    Men högre upp i hastighet är den som en “nyare” bräda dvs. du får “tälja” och
    vika precis som
    en snowboard. Grejorna är mycket petantskött och är i nyskick, utom bommen som
    jag var tvungen att
    köpa en bättre. Tyvärr hade jag bara råd med en begagnad men den är super.

    Jag kan tänka mej 3900:- vid snabb affär. Då får du med några böcker om
    vindsurfing som jag har.

    🙂

    Vilken jävel.
    Vilken förbannad stackars jävla sten har han bott under i 20 år?
    Det är rent bedrägeri det här är frågan om. Hoppas ingen går på denna, antagligen största scam historien blivit vittne till.
    Visst, en säljare sätter sitt eget pris oavsett nivå, men hoppas ingen korkad fan köper skiten.
    Förbannad.
    /David

  • lars_k

    Medlem
    4 augusti, 2006 vid 06:34

    Precis. Han har bott under en sten (spelat golf, pillat sej i naveln etc) i 20 år. Detta är hans verklighet, han vet antagligen inte att utvecklingen gått snabbt framåt sen 80-talet när han “täljde” sej fram på pråmen.
    Synd bara om nån köper skiten, iallafall för de pengarna… 🙁

  • surfjohan

    Medlem
    4 augusti, 2006 vid 06:40

    Mm, det värsta är att han säger att han påstår att han fått så många svar så han inte kan gå ner till mer än 3900 🙂 Dock kan man ju också tycka att om man ska investera X antal tusenlappar i en helt ny sysselsättning så tar man reda på en del om utrustning etc innan man handlar men visst, det finns ju folk som är sugna och kanske inte känner någon som vindsurfar men ändå vill börja.. kollar blocket som vanligt, som de brukar göra om de ska köpa något begagnat så ser dom ett sånt här paket och skickar ett liknande mail som jag gjorde.

  • canoya

    Medlem
    4 augusti, 2006 vid 07:31

    Han lär väl inte ha vindsurfat så hemskt mycket de senaste 20 åren i alla fall eftersom bräda bara var använd 10 gånger och definitivt är minst 20 år gammal!

  • surfjohan

    Medlem
    4 augusti, 2006 vid 11:19

    Det är för roligt för att sluta nu, var tvungen att skicka ett par mail till:

    Jag:>Ok, får jag 500 spänn om jag hämtar skiten då?
    >
    >/Johan

    ____
    Honom (stort missförstånd): >Hej igen.
    >
    >Jag orkar inte tjata på alla som ringer och snackar.
    >
    >DU FÅR 500 SPÄNN. Hämta “skiten”.
    >
    >dvs. 3600:-
    >
    >Om du fortfarande är intresserad.
    ____
    Jag: hm, jag har sett att dom kör sån där freestyle nuförtiden och hoppar och sånt, går detta att lära sig med dessa grejerna?
    ____
    Honom: Nix, det är ingen freestyle bräda, det är en fartbräda. Jfr, slalom med Super-G.

    En freestylebräda är kortare har mindre segel och kräver mycket mera vind.
    Med den här kan du hänga med arslet i vattnet och plana fram, medans en
    freestyle
    bräda med samma vind går lungt och guppar fint framåt.

    Dom kompisarna som “lurade” mej att börja hade oftast båda typerna och var ute
    kanske 100 tillfällen per säsong. Jag var för feg, ville inte ut i 10 sekund
    meter.

    Men var inte du nybörjare ?. Om du vill seriöst börja att vindsurfa som jag
    tänkte
    men inte hade tid till, så fick jag rådet att börja med en stabil bräda och gå
    mot en hetare efter hand. Men det kanske är andra råd nu.

    Ha det …

    ____
    Den här killen är hysteriskt rolig, men samtidigt väldigt tragisk och elak, alternativt efterbliven.

  • mr_johan

    Medlem
    4 augusti, 2006 vid 11:29
    canoya wrote:
    Han lär väl inte ha vindsurfat så hemskt mycket de senaste 20 åren i alla fall eftersom bräda bara var använd 10 gånger och definitivt är minst 20 år gammal!
    Inte 10 gånger, utan ännu mindre, 10 timmar!
  • stinger

    Medlem
    4 augusti, 2006 vid 11:31

    Det behöver inte vara något elakt, bara dåligt uppdaterad. När man snackar med jobbarkompisar om vindsurfing så blir det mest berättelser hur de lyckades åka åt ena hållet och fick gå i vassen tillbaka och att det fanns “öglor” på den avancerade brädan osv. Han kanske helt enkelt inte har haft nån kontakt med sporten på 20 år och då var brädan säkert bra att lära sig på. Dock hade priset varit alldeles för högt med 4000:- även 1985!!! Jag köpte min första pråm 1986 komplett för 2700:- Den sålde jag efter VLT-brädan 1991 för 1500:-

  • Knatte

    Gäst
    4 augusti, 2006 vid 17:46

    Jag har oxå’ pratat lite med killen och påpekat att prisbilden kanske skulle justeras lite. Hans kommentar var att det var många som hade påpekat detta..:tongue:

  • Oregistrerad

    Gäst
    9 augusti, 2006 vid 06:53

    Det finns många lycksökare! Det är otrooolit roliga mail och svar från dom som försöker sälja. Noll koll! Mycket roligt!

    Vad jag inte fattar (och reagerar på) är dock är varför somliga på detta forum verkar ha tagit på sig en roll som prispolis? Det är väl upp till säljaren att begära vad han vill och är någon dum nog att köpa, så är det deras problem. Men om man själv inte tänkt köpa, varför ska man påpeka priset då? Tala pris-vett med folk som en annan Sverker Olofsson? Jag har sett i kommentarerna på vissa annonser på Surfzone att några väljer att kommentera priset i väldigt negativa ordalag. Då blir det ju inte så lätt för den som vill sälja, och det finns ju en risk att säljaren blir robbat på en och annan tusenlapp som någon annars hade varit beredd att betala. Vet inte om jag tycker det är så kul faktiskt.

    Vad är syftet? Om man ändå inte ska köpa grejjerna?

    /Jompa

  • Knatte

    Gäst
    9 augusti, 2006 vid 07:25
    Oregistrerad wrote:
    Det finns många lycksökare! Det är otrooolit roliga mail och svar från dom som försöker sälja. Noll koll! Mycket roligt!

    Vad jag inte fattar (och reagerar på) är dock är varför somliga på detta forum verkar ha tagit på sig en roll som prispolis? Det är väl upp till säljaren att begära vad han vill och är någon dum nog att köpa, så är det deras problem. Men om man själv inte tänkt köpa, varför ska man påpeka priset då? Tala pris-vett med folk som en annan Sverker Olofsson? Jag har sett i kommentarerna på vissa annonser på Surfzone att några väljer att kommentera priset i väldigt negativa ordalag. Då blir det ju inte så lätt för den som vill sälja, och det finns ju en risk att säljaren blir robbat på en och annan tusenlapp som någon annars hade varit beredd att betala. Vet inte om jag tycker det är så kul faktiskt.

    Vad är syftet? Om man ändå inte ska köpa grejjerna?

    /Jompa

    Det kan ju bero på att det finns nybörjare, som har ännu sämre koll än säljarna och följaktligen litar på säljarna 😡
    Så de köper rent 80-tals skräp till hutlösa priser och blir med andra ord totalblåsta, på alla sätt…. De betala dyrt för prylar som knappt inte går att använda till annat än att slänga i sopcontainern.
    Därför brukar vi som har lite kol på surfzone, när något är uppenbart fel, försöka påpeka detta.

    Hur ofta kallas inte en bräda på 80-85 liter, en bra nybörjarbräda, ett trekantssegel från 80-talet som lättseglat och modernt? Man kallar en 90-talsbräda för några år gammal mm.

    Jag tror det är fördel för alla, både köpare och säljare att fantasipriser påpekas, så inga nybörjare gör ett dyr och tråkig första investering. Det gäller både här och på blocket.
    Sedan borde många fler annnonser här på Surfzone kommenteras, då vissa verkar ha dålig koll beg utrustning. Men det är bara de abslolut tokigaste erbjudandena som folk orkar bry sig om.

  • mikekay

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 07:45

    Jag håller med, jag tror att alla blir mer nöjda om “rätt” priser sätts. Annars har nybörjare bara en person de kan få information ifrån: “Säljaren”. det är därför det är bra med ett sådant här forum.

  • jps

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 07:56

    Det allra bästa både för köpare och säljare vore nog om det fanns någon typ av riktlinjer för vad en bräda/segel/etc av en vis typ+år+skick borde kosta. Dvs ett prisspann att hålla sig inom. Det finns säkert lika många som sätter “fel” pris för att de tror eller önskar att deras utrustning är värd så mycket som de som medvetet försöker lura okunniga.

    Att sedan den som säljer vill göra en bra affär och den som köper vill detsamma ingår väl i spelet.

  • Oregistrerad

    Gäst
    9 augusti, 2006 vid 08:22

    Hmm, ok på gamla grejjer (om man vill ha 5000:- för en Surfpartner PAL). Nybörjare ska vi vara rädda om.

    Men det förekommer, har jag sett, även här på forumet med årsgamla grejjer. I vissa annonser står syrliga kommentarer som framställer säljaren som en skojjare vilket gör grejjerna svårsålda. Antingen vill ingen köpa av honom (eftersom säljaren framstår som en klåpare), eller så får han dumpa grejjerna.

    Visst – det ska inte vara vansinnespriser. Samtidigt kan jag tycka att det är en affär mellan säljaren och köparen. Den som inte ska köpa, behöver inte blanda sig i affären.

    /Jompa

  • Oregistrerad

    Gäst
    9 augusti, 2006 vid 08:27
    Knatte wrote:

    Sedan borde många fler annnonser här på Surfzone kommenteras, då vissa verkar ha dålig koll beg utrustning. Men det är bara de abslolut tokigaste erbjudandena som folk orkar bry sig om.

    Prispolis?

    /Jompa

Sida 2 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blocket superstars

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.