Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blodiga priser på 2015!

  • star

    Medlem
    14 april, 2015 vid 08:20

    @dr Masse 732082 wrote:

    Ja, euro-zonen blir ju alltmer intressant ur detta perspektiv.

    Tror att Europa-baserade “semi-custom” tillverkar kommer ta rejäla marknadsandelar de närmaste två-tre åren om detta håller i sig.

    En ny Cobra-byggd vågbräda = 2200 EUR
    En ny semi-custom byggd av Flikka/Moo/Killerfish/Tarifa/Whitchcraft etc. = 1600 – 2000 EUR

    Med tanke på utvecklingen med CAD-fräsar (bättre precision även för små serier), enkla beställningar och leveranser direkt från producent så skulle jag bli förvånad om den nuvarande modellen med brädor byggda i Thailand baserat på USD priser kommer att vara lika konkurrenskraftig de närmaste åren.

    Masse – Tror du är rätt ute med att Custom kommer att öka. Här på Mallorca är >90% custom på både SUP/Wsurf/Vågsurf. Inte bara p g a priser utan kvalité. Tycker det är riktigt skoj när lokala entusiaster som både kan och vill bygga kvalité får en marknad som öppnar sig. Ofta har de dessutom ofta en relation med kunden. Personligen kan jag inte förstå logiken i att betala ca €2000 för en bräda tillverkad i China/Thailand när jag får en skräddarsydd Custom från ca €1500 – som dessutom är betydligt högre kvalité på.

    Priserna för 2016 är här upp 15-20% p g a dollarn. Satt igår och kollade lite på vår lokala shop. Segel börjar att komma i juli och ett NP Combat 5.0 kommer att landa på ca €850!!

  • sailortrash

    Medlem
    14 april, 2015 vid 09:49

    jag tror de som kommer få ta smällen är grossister och återfösäljare. Switchmodellen lär öka, inte minst med alibaba. Att detljhandeln överlag har minskat på sin lagerhållning märker man ju vart man än går, men om inte ens grossisterna har råd att lagerhålla grejer, vad motiverar den mellanhanden?

    näe, om det är produktion on demand som gäller framöver, då kommer de som vänder sig direkt till kunderna med ett lägre pris få mkt beställningar tror jag, vare sig det är stora fabriker i Kina eller små i Lettland…

  • bjorn-daniels

    Medlem
    14 april, 2015 vid 10:28

    @Ola H. 732076 wrote:

    När Grekland gått ur Euron kanske grektillverkade prylar kan bli nå´t? Eller Ryska, hur går det för rubeln egentligen?

    Eller varför inte Svenska? Dags att satsa på svensk fabrik som Hendryx och Extrem på skidsidan.

    Jag tror det skulle gå alldeles utmärkt med produktion av tex mastfötter,förlängare, fenor, bommar etc i Svergie. Relativ liten montagetid och möjlighet till automatisering. te.x formsprutade detaljer kostar iprincip lika mycket att tillverka överallt i världen, nästan bara material och maskinkostnad. Det som behövs är volym för kunna slå ut verktygskostnaden på. Fast där finns alternativ med mer eller mindre avancerade protypverktyg.

    Även brädtillverkning borde fungera med custom och semicustom men det kräver nog någon form av direktförsäljning, med mellanhänder blir lätt påslagen stora.. Men kanske ändå det finns möjligheter att effektivisera och automatisera. Man behöver inte stå och handjaga allt som jag gör:).
    Själv har jag svårt att förstå varför inte fler går på custom, mer välbyggda brädor och möjlighet till anpassning till seglaren.

    Ola, varför inte nån “Simmer limited edition line”

  • sailortrash

    Medlem
    14 april, 2015 vid 12:08

    på kite är ju potentialen mkt större vill jag påstå, för “svensk” produktion. Extreme i åre skulle lätt kunna bygga top of the line twintips, och godtycklig segelmakare skulle kunna sy kites och linor.

    Lövfén snackade ju mkt innan valet om en “andra industrialisering”, och nämner ju ofta tyskland (alla läger verkar titta stort på tyskland) som en förebild som har kvar mkt av sina industrier. Nu när de vridit av rot och rutkranarna en aning kanske pengarna kan gå till ngt vettigt som innovation och tillverkning av exportprodukter istället för till städsubeventioner och lyxrenovering.

  • oscar

    Medlem
    15 april, 2015 vid 16:52

    NU drar priserna på beggat!! Vem vill köpa mina Legend från -09 för 2 papp/st?

  • Aquario

    Medlem
    17 april, 2015 vid 11:31

    Om priserna bara ökar på nyinvesteringar kommer säkert begagnatmarknaden på någorlunda moderna prylar att dö ut, det är väl bara prylnissar och sponsrade surfare som kommer att köpa nytt, vi andra som bara får till det några få gånger om året kommer nog att hålla hårt i vår åldrande men ändå funktionsdugliga utrustning.

    För att få fart på marknaden borde tillverkarna sälja direkt till slutkund via sin webbplats, men leverera till lokala surfshoppar som kan ta ut en provision för hanteringen och eventuella garantireklamationer, samt få chans till lite merförsäljning.

  • staffomania

    Medlem
    17 april, 2015 vid 11:34

    Jag visste att det var en bra investering att spara på sig en massa surfprylar!! 🙂

  • bicless

    Medlem
    17 april, 2015 vid 21:13

    Jag har jobbat i andra brancher innan vindsurf som inköpare. Ingen av dessa är avståndet är mindre i procent mellan produktionspris och utpris. Det är knappt några led kvar alls. Distributörer är nästan helt borta. Vi köper alla dyra varor i kontainer direkt från fabriken, helt utan mellanled annat än att en viss % går till varumärket som står för utveckling och kvalitetskontroll. Sen lägger vi på en butiksmarginal för att kunna driva butik med lokalhyra, personal mm. Ingen av surfbutikerna gräver guld med smörkniv kolla in boksluten på alla bolag. Skulle man räkna som man gör med exempelvis vitvaror så har du produktionspris inklusiver fabrikens marginal + varmumärkes overhead 35% + distributörsmarginal 30% + butiksmarginal 30%. Så ser det inte alls ut på vindsurf. Tajta puckar. Det gör också att alla kostprisökningar slår igenom väldigt snabbt. Dvs kostar en vara 100 dollar och den står i 6,6 så betalr vi 660, kostar den 6 månader senare 8,8 betalar vi 880. Inga mellanled som mjukar upp fluktrationer som i vissa andra branscher.

  • svensson61

    Medlem
    20 april, 2015 vid 12:35

    Kan bara hålla med Bicless. Varje leverans måste analyseras utifrån kursutvecklingen. Med en usd utveckling på över 30% finns det ingen business kvar. Det är inte kul att behöva justera priserna varje månad men det blir tyvärr konsekvensen av en penningpolitik som vill gynna export och missgynna importerade varor.

    Samtidigt tror jag att på många varor har vi riktigt konkurrensmässiga priser i Sverige jämfört med andra länder. Jag tror och hoppas på att ha lokala (svenska) företag gynnar sporten och dess utveckling

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blodiga priser på 2015!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.