Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Boards artikel om master i somras

  • Boards artikel om master i somras

    Publicerad av robin på 21 september, 2007 vid 17:18

    Boards hade ett nummer i juli tror jag där de jämförde master av olika märken. Är det någon som skulle orka scanna in den och lägga ut den här?

    Robin

    goose svarade 16 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • goose

    Medlem
    22 september, 2007 vid 13:33

    Jag har tidningen men jag har ingen skanner….ngt speciellt som du vill veta?

  • robin

    Medlem
    22 september, 2007 vid 14:42

    @Goose 417219 wrote:

    Jag har tidningen men jag har ingen skanner….ngt speciellt som du vill veta?

    Egentligen vilka märken på master som passar till vilka segel. Främsta anledningen är att jag funderar på att köpa en 7.5, förmodligen NP, men vill inte köpa en NP-mast. Kan man se vilka master som funkar istället?

  • oscar

    Medlem
    22 september, 2007 vid 15:46

    Tyckte testet var rätt intetsägande. De konstaterade att rekommenderad mast inte alltid kändes bäst och massa annat blablabla….

  • thomme

    Medlem
    23 september, 2007 vid 08:13

    @Robin 417229 wrote:

    Egentligen vilka märken på master som passar till vilka segel. Främsta anledningen är att jag funderar på att köpa en 7.5, förmodligen NP, men vill inte köpa en NP-mast. Kan man se vilka master som funkar istället?

    Jag har skaffat challanger SDS 85 460 som jag kör med NP search 05 6,2 och saber 7,2 04 men i expression 6,9 -07 känns den inte lika bra, ändrad mastkurva ?

  • goose

    Medlem
    23 september, 2007 vid 10:00

    Enligt BOARDS är NP segel anpassade för flex-top master. Deras egen 430 SDM X9 mast har en “bend rating” på 21.1 vilket enl BOARDS är en flex-top mast (allt över 18). Powerex master (även Simmer master som tillverkas hos Powerex) är kända för att fungera för de absolut flesta segel då de är varken styva i toppen eller har överdriven flex i toppen. Powerex 430 RDM ligger på 15.1 i bend rating (NP Combat RDM ligger på 17.9). Man får inte glömma bort att Powerex tillverkar inga segel så de måste anpassa sig till de stora segelmärkena om de ska sälja något.

    Så min rekommendation är: Powerex eller Simmer. Kör minst 55% kol (helst 75% till ett så stort segel) för att få lite prestanda. Ingen ide att kosta på sig ett bra segel för att sedan slarva med masten. Jag har själv kört NP Jet 6.4 med en Simmer SC6 mast på 55% och det fungerade hur bra som helst.

    Jag funderar själv på att köpa Gaastra segel men kommer att köpa Powerex RDM till dessa då jag känner att jag kan byta segelmärke ganska fritt om jag vill utan att behöva byta master.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Boards artikel om master i somras

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.